3. 8. 2005
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
3. 8. 2005

Revolta z Karlova mostu

V jednom hip hopovém batle, který je v současnosti k slyšení na dobrých frekvencích, se praví: "Seš jambo jet, jenže bez pilota a bez lidí". Nechám to někdy Štěpánu Marešovi zahrát.

Na Letní filmové škole jsem nebyl a její bulletin nečetl, takže kritizovat je nechci. Zato mám názor na tvorbu Štěpána Mareše, jehož kritiku od Petra Šafaříka odmítly Filmové listy zveřejnit. S tou kritikou se v podstatném ztotožňuji. Štěpán Mareš je cosi jako dvorní malíř celebrit. Média jsou dvůr a celebrity jsou dvořané, které k jejich plné spokojenosti vyobrazuje a oni si své portréty s docela dobrým pocitem pochvalují. Aspoň ti, kteří jsou u dvora žádaní. Ti zavržení jsou obyčejně -- bez ohledu na humor -- zesměšňováni. Kdyby nebyl ten kreslíř tak slavný, uživil by se dost dobře třeba na Karlově mostě.

Mně skutečně není jasné, jaké spojení může být navázáno mezi tímto autorem a pojmy revoluce nebo revolta. Snad se někde objevily v jeho obrázcích...Je to jako přirovnávat "drsné" chlapecké skupiny k undergroundu.

Petr Šafařík dobře vystihl, že se jedná o velmi plochou osobnost s konformním vnímáním a bez trvalého zdroje autentické invence. Nic, o co by se dalo "zakopnout". Rozpoznatelné je to na dvou seriálech, které Štěpán Mareš kreslí. V případě Zeleného Raoula mohu říct, že během let pravidelného sledování Reflexu, někdy na přelomu století, se vyskytlo několik dílů, které přesáhly úroveň konzumního humoru pro každý den, tedy týden. "Dlouhý nos" v Lidových novinách je sice náročnější, protože musí denně dospět k pointě na daleko menší ploše, ale na této planetě prostě není patrný žádný "život" a už vůbec ne "inteligence". Je to jen kousek plochy dotvářející image celoplošného deníku. Tento očividný rozdíl může být způsoben jedině změnou v autorském kolektivu. Na Zeleném Raoulovi pracuje někdo, kdo je schopen ze sebe občas vymáčknout nějakou lepší omáčku, v závislosti na ingrediencích. V Dlouhém nosu tento element chybí.

Kreslíř se podílí na obou seriálových stripech, takže v něm chyba není. Není v něm ale ani ta občasně probleskující oduševnělost ze Zeleného Raoula. Autor je profesionální řemeslník závislý na námětu a scénáři, které mu někdo předloží. Zpracovává přitom všechno, co mu přijde pod ruku. Nic nehledá, netají, nesymbolizuje. V horších případech ani nic nekarikuje, ale jen banalizuje pomocí kreslířské techniky. Důl, ze kterého těží, je povrchový a ukazuje jen to, co je lehce dosažitelné. Jeho dojem je stejný jako dojem z povrchového dolu v krajině.

Autor je jako fotbalista s punkovým účesem. Avantgardní forma nacpaná obyčejným těstem. Proto mě ani nějaká trilogie o totalitních vládcích, kterou ilustroval, nijak nezajímá. Pochybuji, že by v ní malíř kreslil nějaké větší duševno, než je u něj běžné. Kreslíř Štěpán Mareš nemá schopnost nabídnout víc než kreslené figurky. To už si raději koupím encyklopedii s kačerem Donaldem.

V jednom hip hopovém batle, který je v současnosti k slyšení na dobrých frekvencích, se praví: "Seš jumbo jet, jenže bez pilota a bez lidí". Nechám to někdy Štěpánu Marešovi zahrát. A co poradit tomu lítostivému redaktorovi Filmových listů? Není lepší vizitky pro konformní společnost, než když si dvacetiletý člověk spojuje revoltu s kreslířem Štěpánem Marešem. Sebelítostí zatím trpět nemusí, v jeho věku je to dost běžná šíře rozhledu. Zatím si jenom hraje.

                 
Obsah vydání       3. 8. 2005
3. 8. 2005 Londýňan obžalován v souvislosti s útoky z 21. července
3. 8. 2005 Czechtek 2005: O peníze jde až v první řadě Michael  Kroh
3. 8. 2005 Czechtek: Nejde "o peníze až v první řadě" Daniel  Jaroš
3. 8. 2005 Jak blokovala policie dálnici Štěpán  Kotrba
3. 8. 2005 ČEK TEK MEK Alex  Koenigsmark
3. 8. 2005 Když už dojde k nutnosti použít zbraň, je jasné, že něco selhalo Petr  Wagner
3. 8. 2005 * * * Naděžda  Plíšková
3. 8. 2005 Jsou technaři nebezpeční lidé? Jiří  Kofránek
2. 8. 2005 Vyjádření účastníků CzechTeku k informacím policie a ministra Bublana
2. 8. 2005 Vyjádření MVČR k Czechteku
3. 8. 2005 Organizovat festivaly ve vojenském prostoru jde
3. 8. 2005 Nejde o žádnou válku mezi četníky a vagabundy, jde o pojetí demokracie Jiří  Dolejš
3. 8. 2005 Demokracie nejsou tolerantní vůči teroristům
3. 8. 2005 Revolta z Karlova mostu Bohumil  Kartous
3. 8. 2005 K možným souvislostem současné teroristické vlny Petr  Kužvart
3. 8. 2005 Scénáře ropného šoku Jindřich  Kalous
3. 8. 2005 Střední Evropa míří doprava Oskar  Krejčí
3. 8. 2005 Pokrytectví: Kde jsou všichni zákonů dbalí občané?
3. 8. 2005 Z čeho mají strach? Michal  Jurza
3. 8. 2005 Technická poznámka: Pronajatá plocha byla nedostatečná
3. 8. 2005 Kde je problém? Czechtek nemůže a nesmí být cool Vojtěch  Landa
3. 8. 2005 Policejní "protitechnařský" zásah -- jen zjevná ukázka státní zvůle Michal  Rusek
3. 8. 2005 Policisté u Mlýnce riskovali své zdraví, ale nebezpečí čeká i po návratu domů Jan  Wagner
2. 8. 2005 "Patnáct let po revoluci, a už nás zase řežou"
2. 8. 2005 Vážený pane premiére, s tou vaší "klidnou dovolenou" jděte do .....* Štěpán  Kotrba
2. 8. 2005 Ojediněle se vyskytující hlukové události
2. 8. 2005 Urvěte si kus Czechteku Bohumil  Kartous
2. 8. 2005 CzechTek 2005 - silnice k pozemku měla být veřejně přístupná Štěpán  Kotrba
1. 8. 2005 S Břetislavem Rychlíkem o jeho tvorbě a o České televizi Jan  Čulík
1. 8. 2005 Drahoš nikdy neměl být ředitelem ČT Jana  Dědečková
4. 7. 2005 Hospodaření OSBL za červen 2005
22. 11. 2003 Adresy redakce