26. 1. 2004
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
26. 1. 2004

Monitor Jana Paula

České základní školství je tragédie

Jan Čulík v článku "O školství v ČR i jinde" ZDE vyzývá k diskusi nad tím, zda pouhé zvyšování platů učitelů stačí. Přestože konec otázky lze vydedukovat z jeho textu, není formulována a tak se lehce provokativně ptám: K čemu má stačit pouhé zvyšování platů učitelů? K finančnímu zatraktivnění tohoto poslání, které má přilákat novou krev, či k dostatečné životní úrovni stávajících učitelů, kteří by tak konečně mohli najít potřebnou stimulaci a podávat snad lepší pedagogické výkony?

Na základě své životní zkušenosti nejen jako rodič (několik let jsem se věnoval mimoškolní práci s dětmi v oboru výtvarné umění ) tvrdím, že situace v českém školství je tragédie. Dítě je stále v roli toho, kdo musí poslouchat. Synergie mezi obory a předměty tam není absolutně žádná. Nekreativnímu učiteli můžeme dát třeba sto tisíc měsíčně, koupí si pěkné auto, postaví domek, budeme říkat, podívejte jakou má náš učitel úroveň, ale on stejně lépe učit nebude. Proč? Protože to jednoduše neumí. Je to v lidech a troufám si tvrdit, že výše platu není pro schopného učitele na prvním místě. Ten potřebuje především prostor.

Jde totiž hlavně o pozice, o možnost rozhodovat výukově důležité věci a podílet se na chodu školy. Jde o možnost tvořivě ovlivňovat výuku, byť v rámci konzervativních osnov. Jenže na těchto pozicích jsou až na světlé výjimky učitelé, kteří jsou spojeni se starými a nefunkčními přístupy v učitelské praxi, anebo důchodci (nic proti nim). Kvalitní učitel, okleštěný jak nařízeními, tak i ostatním pedagogickým sborem, učit nebude, bere mu to smysl jeho práce. Učitel který nemůže uplatnit své schopnosti je totiž zbytečný a tak zůstávají ti druzí. Podle mého soudu je tato skutečnost závažný problém!

Zažil jsem mladého učitele na zdejší škole, který přišel jako záskok za učitelku na mateřské dovolené. S dětmi to uměl, měl k nim vztah, porozumění, byl současně důsledný i náročný. Přestože byl perspektivní, musel po návratu paní učitelky z mateřské odejít, protože jeho starý kolega to měl ještě dva roky do důchodu. Nikdo neudělal nepopulární rozhodnutí a se zasloužilým učitelem se nerozloučil. Školu musel opustil kvalitní pedagog. Přece nebudeme nelidští k někomu, kdo ve školství pracoval padesát let! Děti to oželí, k nim nelidští být můžeme. Falešná loajalita, elitářství, dosud stále běžné rysy našeho školství.

Tvrdím, že peníze jsou jen zástupný problém. Vysoké školy neprodukují kvalitní učitele, ale hlavně, kvalitní učitelé jsou na školách outsideři, konzervativní většina nekreativních lenochů je kdykoliv převálcuje. Školy získávají od státu (od obce, města,atd.) štědré dotace na svoji činnost, ale výuka přesto není efektivní v tom, jak naznačuje pan Čulík a pan Hausenblas..

Co s tím? Myslím že problém je ve vedení školy, v jejím řediteli. On zodpovídá za sbor a za kvalitu výuky. Jenomže ředitelé kvalitu výuky v neexistujících standardech kvality samozřejmě bez problémů dokládají: Tolik a tolik dětí se dostalo na vysoké školy, ale jejich skutečná schopnost tvořivě myslet, už nikoho nezajímá.

Proto nejsou studenti schopni samostatně produkovat nezávislé myšlenky a samostatně myslet, jak to zmiňuje Jan Čulík, protože to nikdo nepožaduje. Mnohé školy chtějí právní subjektivitu, ale jejich ředitelé jsou slabí, nedůslední a často nikoliv vlastní vinou nerozhodní. Nevědí, tápou, nechápou. Je to otázka peněz? Nemyslím. Státní úředníci na ministerstvech a ve státní správě zkonzumují miliony korun, ale efektivnost jejich práce je malá. České školní inspekce, které by měli kvalitu škol a jejích ředitelů sledovat, zajímají grafy, čísla a naplňování výuky v osnovách. Nemají nástroj k posuzování kvality a ani chuť. K čemu, být státním úředníkem je dobré bydlo. Sledovat efektivitu výuky, je již nad jejich síly.

Uvedu malý příklad ze své praxe. Dnes již není třeba pochybovat o tom, že tzv. výtvarná výchova je stejně důležitá jako matematika. Přesto, obecné povědomí v hlavách učitelů je, že výtvarka je okrajová záležitost. Jedné paní ředitelce jsem nikdy nevysvětlil, že nepromalovaná plocha na obrázku dítěte není prázdné místo, které žák opomněl, ale bílá barva. Nikdy to nepochopila, žák musí celou plochu zaplnit, jedině tak splní úkol. Chce-li mít něco na obrázku bílé, musí to namalovat bílou barvou! Přístup takového pedagoga nemá logiku a brzdí dítě. Co měl žák na mysli a proč to tak udělal, nikoho nezajímalo a to je skutečně zarážející.

Tento malý příklad lze v principu aplikovat na celý výukový systém. Z mého oboru tvrdím a kdykoliv to dokáži, že současné školní osnovy pro výtvarnou výchovu na základních školách jsou zastaralé a v podstatě tvořivost potlačují. Co dělat? Změnit systém výuky, změnit systém přípravy budoucích pedagogů a vytvořit standardy kontroly kvality výuky, protože naplňování současných osnov ji nikdy nemohou zaručit. Na ministerstvu školství pracují stovky lidí, jakou vlastně odvádějí práci kromě byrokracie a papírování? O ministerstvu kultury nemluvě, osobně bych ho okamžitě zrušil, ale o tom až příště.

                 
Obsah vydání       26. 1. 2004
26. 1. 2004 Blair: Vím, že není jisté, zda tento týden přežiji v premiérské funkci Jan  Čulík
26. 1. 2004 Jak mailovat Britským listům
24. 1. 2004 Proč tvrdil Blair, že existují irácké zbraně hromadného ničení, když pro to neměl důkazy?
23. 1. 2004 USA: Hlavní expert na irácké zbraně hromadného ničení rezignoval
26. 1. 2004 David Kay: "Některé irácké zbraně jsou v Sýrii"
26. 1. 2004 George Soros: Spojené státy jsou v rukou extremistů
26. 1. 2004 Sarkozy nabývá na váze Josef  Brož
26. 1. 2004 Předvídání budoucích válek Štěpán  Kotrba
26. 1. 2004 České základní školství je tragédie Jan  Paul
24. 1. 2004 O školství - v ČR i jinde Jan  Čulík
26. 1. 2004 Co nového na Šumavě? Vladimír  Just
26. 1. 2004 Američtí velvyslanci a Gripeny
26. 1. 2004 Soumrak führerů v Německu? Miroslav Václav Steiner
26. 1. 2004 Potratová pilulka by měla být v USA volně dostupná
26. 1. 2004 Propagace fašismu v České televizi?
26. 1. 2004 Fanfarónstvo a fanfarón v STV Andrej  Školkay
23. 1. 2004 "Zázračná" Atkinsova dieta: Jak to, že můžete jíst, co chcete, a přesto hubnete?
23. 1. 2004 Pentagon chtěl prosadit svůj systém internetových voleb, neuspěl Štěpán  Kotrba
23. 1. 2004 Cuba Libre? - Svobodná Kuba? Fabiano  Golgo
23. 1. 2004 Točení v kruhu Milan  Valach
23. 1. 2004 Fukuyama: Spojené státy se musejí naučit, jak zavádět demokracii v jiných zemích
22. 1. 2004 ČRo 6 a česká sekce BBC: Kvalitní rozhlasové stanice by měly navzájem spolupracovat Jan  Čulík
21. 1. 2004 Finanční dary na nový server Britských listů
22. 11. 2003 Adresy redakce
29. 12. 2003 Nenechte si ujít: nový knižní výbor z Britských listů
31. 12. 2003 Hospodaření OSBL za prosinec 2003

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
26. 1. 2004 Předvídání budoucích válek Štěpán  Kotrba
26. 1. 2004 České základní školství je tragédie Jan  Paul
26. 1. 2004 Co nového na Šumavě? Vladimír  Just
26. 1. 2004 Sarkozy nabývá na váze Josef  Brož
26. 1. 2004 George Soros: Spojené státy jsou v rukou extremistů   
24. 1. 2004 O školství - v ČR i jinde Jan  Čulík
23. 1. 2004 Fukuyama: Spojené státy se musejí naučit, jak zavádět demokracii v jiných zemích   
23. 1. 2004 "Zázračná" Atkinsova dieta: Jak to, že můžete jíst, co chcete, a přesto hubnete?   
23. 1. 2004 Točení v kruhu Milan  Valach
23. 1. 2004 Cuba Libre? - Svobodná Kuba? Fabiano  Golgo
22. 1. 2004 Co všechno je kulturním dědictvím Evropy? Miroslav Václav Steiner
22. 1. 2004 BBC ve vysílání kritizovala svého generálního ředitele   
22. 1. 2004 ČRo 6 a česká sekce BBC: Kvalitní rozhlasové stanice by měly navzájem spolupracovat Jan  Čulík
22. 1. 2004 Raghu Rai "Éxposure" Miloš W. Mlčoch
22. 1. 2004 Případ dr. Kellyho: BBC udělala chyby, ale britská vláda zneužila výzvědné informace k politickým cílům   

Školství RSS 2.0      Historie >
26. 1. 2004 České základní školství je tragédie Jan  Paul
24. 1. 2004 O školství - v ČR i jinde Jan  Čulík
20. 1. 2004 Je univerzitní školné ve výši 150 000 Kč ročně jedinou možností, jak hospodářsky přežít?   
19. 1. 2004 Je potřebné umět číst s porozuměním Ondřej  Hausenblas
5. 1. 2004 Školství Jana  Poslová
2. 1. 2004 České školství: Není fér svádět vinu na studenty Jan  Raszyk
30. 12. 2003 Není to vina jen učitelů Jana  Poslová
30. 12. 2003 Dobré učitele je nutno zaplatit Tomáš  Gawron
29. 12. 2003 České školství: problémem nejsou učitelé, na sobě musí pracovat každý sám Josef  Vít
29. 12. 2003 Britský ministr školství: násilí v televizi vede ve školách k šikaně   
29. 12. 2003 Převážně bídné školství Ondřej  Hausenblas
22. 12. 2003 České školství se už nemá kam dál rozkládat Hynek  Hanke
22. 12. 2003 Je české školství skutečně tak mizerné? Ivo  Poláček
10. 12. 2003 Jazyková bariéra Petr  Jánský
4. 12. 2003 Ano, buďte aktivní Petr  Jánský

Monitor Jana Paula RSS 2.0      Historie >
26. 1. 2004 České základní školství je tragédie Jan  Paul
20. 1. 2004 Kontroverzní či fundamentalistický Šaron? Jan  Paul
30. 12. 2003 PF 2004 Jan  Paul
14. 12. 2003 "České Vánoce", vizuální absurdita v centru Prahy Jan  Paul
12. 12. 2003 Rádio Beat: pište, ale nekritizujte! Jan  Paul
8. 12. 2003 Pořad ČT Na stopě hovořil otevřeně o padělcích umění Jan  Paul
1. 12. 2003 Chagalle, ozvi se! Jan  Paul
24. 11. 2003 Česká policie zveřejnila na svých stránkách nové padělky Jan  Paul
19. 11. 2003 "Maluj a neser se, do čeho ti nic není!" Jan  Paul
13. 11. 2003 Mezinárodně hledaný George Novotny poskytl exkluzivní rozhovor Britským listům Jan  Paul
7. 11. 2003 Obyčejný ofset jako "umělecký tisk", aneb jak udělat z lidí blbce Jan  Paul
5. 11. 2003 Skupina "Z toho ven" atakovala reklamu Jan  Paul
20. 10. 2003 Nejvyšší soud potvrdil krádež budovy Mánesa Jan  Paul
14. 10. 2003 Karel Hoffmann odsouzen za podvracení socialistického zřízení Jan  Paul
23. 9. 2003 Ještě jednou k otázce morálky v umění Jan  Paul