Rejstřík BL
ARCHIV ►

Chcete-li se podívat na předchozí vydání Britských listů, klikněte na ikonu Britských listů zde napravo, dostanete se do archívu.


Přehled dnešního vydání:

(Počkejte, až se vám do počítače natáhnou celé BL, jinak níže uvedené hyperlinky dost dobře nefungují.)


Přimějme vládu, ať zveřejní jasné údaje, kde může občan získat informace

Karel Vašta

Vážení pánové, rád bych se s Vámi o něčem poradil. Rád bych se naučil novou dovednost. Cítím, že mi chybí jakási informační sebeobrana.

Pro ilustraci tři situace:

  • Tak jsem slyšel pověsti o tom, že vláda vydala konkrétní usnesení k jakémusi problému. Bohužel, pověsti jsou zcela neurčité a chtěl bych tedy nahlédnout přímo do textu. (problém osnov pro romskou menšinu)

  • “ ... další podrobnosti upravuje ministerstvo vnitřními vyhláškami a předpisy .... "

    To je hezký, ale co ty vyhlášky říkaj. Mi připadá že si to ta paní v kanceláři vymýšlí na místě. (Toto pravé předpisy MŠMT k mnoha oblastem)

  • “Ve výběrovém řízení na výstavbu městské kanalizace zvítězila firma ......"

    No to bych rád viděl, jestli to bylo spravedlivý. (dost častá situace)

    Tři momenty kdy potřebuji, nebo si myslím že potřebuji, přístup k informacím od státní či jiné veřejné správy.

    Problém nastává v okamžiku kdy nevím kde ty informace získat a co dělat když úředník, placený i z mých daní, řekne “nedám".

    Jó novináři, ty se mají, ty mají průkazku, a umí v tom chodit, a můžou utratit dost času honbou za informacemi. Ale co já, běžný občan.

    Potřeboval bych nějaké novinářské minimum kterak a kde informace sebrati a na co mám právo.

    A tak se tedy ptám povolaného - novináře: Existuje něco takového?

    Brožurka, článek, homepage konkrétně radící, že pro usnesení vlády je nejlépe zažádat s pěti kopiemi na Kosárkově nábřeží, zatímco na vyhlášku ministerstva nemám nárok ani s novinářskou průkazkou, ale na zasedání městské rady mohu přijít kdykoliv.

    Zkrátka něco, co by mi usnadnilo život při získávání informací a při snaze pochopit, co že to ty naše úřady dělají. A třeba i článeček na konkrétní téma sesmolit a na internetu někde umístit.

    Možná existuje, možná ne. Myslíte, že by bylo těžké dát něco takového dohromady? Internet je úžasný svou otevřeností a právě konkrétní návod by mohl výrazně pomoci v tom, aby se alespoň část lidí naučila užívat demokracie.

    Teď to vypadá, že na vás chci shodit všechnu práci, a asi to tak je. Nemám znalosti a zkušenosti novináře. Na druhou stranu bych měl být schopen kompilovat a pokud existuje již něco na toto téma napsaného, mohu se pokusit vytvořit rozumně velký a ne nepřístupný text a zpracovat jej do homepage. Ovšem potřebuji znát odkazy na ty text a samozřejmě odbornou korekturu. O obojí bych pak prosil vás.

    S pozdravem

    Karel Vasta

    (Myslím, že byste se měli obracet hromadně přímo na vládu, která by tuto potřebu měla uspokojovat. Třeba na dva čtenáře Britských listů, vládní poradce Jana Zahradila a Michaelu Erbenovou, kteří budou, jsem si jist, v této rozumné věci bezpochyby velmi nápomocní, předají vaše dopisy na příslušná místa a dohlédnou, aby informační příručka či Home Page, jakou navrhuje pan Vasta, vznikla co nejdříve. JČ)


    Znovu: Ježdění po vlastech českých

    První materiál (článek JČ o ježdění po vlastech českých) vyšel v Britských listech z 24. července, přišla spousta reakcí, mnohé byly zveřejněny v BL z 1. srpna 1997, dále v BL ze 4. srpna na tomto místě a níže, dnes zveřejňuji další.

    PRIKLADAM NEKOLIK SVYCH POSTREHU O SILNICNI DOPRAVE Z ME NAVSTEVY CECH V CERVNU T.R.

    Ivan Rebensteiger

    Jako Cechoamerican, ktery projel Spojene staty od pobrezi k pobrezi nekolikrat a ktery pred emigraci jezdil jako ridic z povolani po republice se skrinovou Pragou V3S, sleduji se zajmem diskusi na thema "Jezdeni v Cesku"

    Zde je par postrehu, jak to vidim ja po me posledni navsteve v cervnu.

    Znaceni: Znacky jsou casto male a jsou videt az v posledni chvili. Nejvetsi problem jsem mel se semafory, ktere jsou bez vyjimky umisteny vpravo nahore, primo nad carou ktera znaci hranici krizovatky. Proc semafory nejsou az na druhe strane krizovatky, kde je ridic vidi aniz si vykrouti krk mi je zahadou.

    Tak je to tady na zapade USA vsude a funguje to velice dobre. Musim priznat, ze ve vychodnich statech USA, kde jsem pred par tydny jezdil a kde jsou ve mestech semafory zaveseny v prostredku krizovatky, jsem mel potize si svetel vsimnout.

    Dalsi problem jsem mel se znacenim dopravnich pruhu. V Praze mne stalo tri stovky na najezdu k nuselskemu mostu, ze jsem se vcas nepreradil z leveho pruhu. Znacka byla na zacatku jednoho bloku a u druheho bloku vedle volne lajny stala zaparkovana policejni skodovka na chodniku a policajti na bezicim pasu pokutovali. Skoro vsechna auta co tam stala, mela zapadni znacku. Takze to vypada, ze volove nebyli ridici, ale mozna ze to znaceni vozovky bylo hovezi.

    Na dalnici mne policajti nestaveli, takze mi jezdeni bez cedulky s Oplem z pujcovny v Mnichove proslo. Ze je nejaka dalnicni znamka jsem se dovedel az asi po tydnu od kamaradu. Na prechodu zadne upozorneni nebylo ani vyvesene, ani rozdavane celniky. Jak to ma jeden vedet?!

    Na cele delce dalnice z Plzne do Prahy jsem nezaregistroval jedinou znacku udavajici povolenou rychlost. Znovu, zadne upozorneni na celnici! Co takhle natisknout brozurku o nejdulezitejsich dopravnich predpisech v nekolika svetovych jazycich a vydavat je motoristum se zahranicni poznavaci znacku na prechodu? Nebo je republika natolik svorc, ze by to bylo financne neunosne?

    Stav dlazby na silnicich jsem na rozdil pana Culika seznal vyhovujicim. Jedine co mi vadilo pri jizde byly prazske "kocici hlavy", kterym jsem uz odvykl. Der v silnici mame tady na zapade USA vic, nez jsem zazil pri jezdeni v Cechach, a to i na dalnicich. Na nasi (americkou ) obranu musim rici, ze je to tady v horach, v lete prazi slunce, v zime jsou mrazy tricet pod nulou. Ale to je v Cechach taky!

    Co je horsi je znaceni vozovky. Z sedesatych let, kdy jsem najezdil , prevazne s Pragou V3S skrin, nekolik set tisic km po republice, si pamatuji rady bilych patniku ubihajicich do noci.

    Dnesni silnice patniky nemaji (dopravni hazard?), ale cary na silnici, pokud jsou, nejsou v noci skoro videt. Treti pruhy do kopce na dvouproudove silnici mame i tady v USA, ale asi tak mili pred koncem pruhou jsou velike (4 x 8 m) cedule ktere hlasaji reflektivni barvou "RIGHT LANE ENDS 1 MILE". Na konci pruhu jsou pak reflektivni sipky smerujici do druheho, vnitrniho pruhu a obcas jsou sipky namalovane i na dalnici.

    Ridici v Cechach jezdi bezohledne a castom s viditelne nedostatecnou praxi, kterou si vynahrazuji riskovanim. Predjizdeni a odbocovani jsou velke problemy. Navic posledni vyhlaska silnicniho provozu ma zrejme tolik vyjimek a zvlastnich ustanoveni, ze ani policiste nevedi poradne jak ji vykladat.

    To jsem poznal, kdyz jsem byl naboren zezadu pri odbocovani doleva na okresni silnici v Cechach. Nedovedu si vubec predstavit, jak dopadne motorista, ktery nejenom neni obeznameny s mistnimi zvyky a zlozvyky na silnicich, ale navic nemluvi cesky.

    Vzhledem k tomu ze stejne oddeleni policie, ktere nehodu vysetruje, take vydava pravni rozhodnuti, jsou zde velke moznosti zneuzivani pravomoci. To je ale neco co se v Cesku nestava. Ci ano?

    Vubec si myslim, ze vetsina pripadu krivd a byrokratickeho sikanovani neni ani tak zpusobena lidni, ale urednim systemem a vychovou , ktere jsou oboje pozustatkem padesati let totace.

    Ten clovek, ktery mne naboural, snaze se mne predjet vlevo pri mem odbocovani doleva,( s blinkrem a se vsim) se ukazal byt velice slusny clovek, presto ze bourackou si zkazil nedelni vylet na chatu. O tyden pozdeji, kdyz jsem mu volal jak je to s jeho vozem a jestli nema nejake potize s pojistovnou, pri zmince ze stale jeste hledam rozumnou cenu v auteklempirne mi doporucil opravnu v Radotine, kde majitel nejenom kvotoval cenu podstatne nizssi nez vsechny ostatni opravny, ktere jsem kontaktoval, ale auto (dvoje dver, blatnik, stredni sloupek) mel opravene za dva dny a tak kvalitne, ze pujcovna v Mnichove nechtela verit ze auto bylo v bouracce.

    Takze z posledni cesty po Cechach mam dobrou vzpominku na motoristu, ktery mne naboural, a na autoopravnu, kde mne nevzali na hul a odvedli perfektni praci.

    Ivan Rebensteiger

    (S tím o těch semaforem, co nejsou na křižovatkách vidět, stoprocentně souhlasím, to jsem zažil taky. A taky je divné, že se na semaforu objeví zelená šipka pro odbočování vpravo, ale NENÍ nad jízdním pruhem, pro který to platí, ale nad levým jízdním pruhem. Na hranicích mezi Rakouskem a ČR je velká tabule cca 1x1 metr, kde jsou informace o omezení rychlosti na dálnicích, v osadách, atd. Jenže člověk by musel zastavit, z auta vylézt a jít to studovat. JČ)


    Subject: Jazdenie autom a veci súvisejúce

    Autor si nepřeje, aby jeho jméno bylo zveřejněno

    (Omluva pro slovenské čtenáře: musel jsem z textu odstanit měkké l, protože se při konverzi mění v "s". Kdoví jaké jiné slovenské znaky se převedou špatně. JČ)


    Vážený pán Čulík

    Váš príspevok v BL 1.8.97 ma velmi zaujal. Používam totiž pre prepravu po Bratislave auto a okrem toho pomerne často jazdím služobne po Slovensku, ako aj po západnej časti Európy.

    Fakt je, že to čo zažívam na Slovensku a v Čechách nemá obdoby (snáď len s výnimkou Ruska, kde údajne vodiči žigulíkov a moskvičov museli prinútiť prepínať majitelov tzv. lepších áut z dialkových na tlmené svetlá guličkami zo starých ložisk. Ak totiž napriek blendovaniu miestny zbohatlík nechával zapnuté dialkové svetlá, vodič oprotiidúceho auta mu hodil na prední sklo pár ocelových guličiek, aby ho naučil dodržiavať slušné mravy).

    Ale späť k situácii na Slovensku. Platí v podstate to, čo ste napísali o Čechách Vy a ďalší čitatelia v rekciach na Váš príspevok. Na cestách sa jazdí nebezpečne, najmä vodiči drahých automobilov sa správajú, ako keby v cene auta mali zakalkulované aj právo beztrestne porušovať vyhlášku.

    Problém je však v tom, že okrem seba ohrozujú aj ostatných účastníkov. Ja sám keď potrebujem cestovať s rodinou (mám 2 malé deti) si ak je to len trocha možné vyberám obdobie s menšou hustotou premávky, aby som toto riziko minimalizoval.

    Na cestách v Bratislave vidíte bežne nepripútaných vodičov, vodičov telefónujúcich za jazdy z mobilných telefónov, motocyklistov na Harleyoch (a podobných silných motocykloch) bez prilby, vekslákov parkujúcich v pešej zóne a iné priestupky konajúcich vodičov priamo pred očami zväčša nečinnej polície. Pritom všetko sú to do očí bijúce porušenia vyhlášky, ktoré netreba dokazovať pomocou radarov, kamier a iného drahého vybavenia. Napríklad dňa 31.7.97 uverejnili v denníku SME fotografiu zo stretnutia majitelov motocyklov Harley Davidson, na ktorej samozrejme žiadny vodič nemal prilbu. Na druhý deň v tých istých novinách bol článok reagujúci na telefonáty čitatelov, ktorí sa pýtali, ako je možné, že napr. mopedista musé mať prilbu a týto jazdci nie Polícia na otázku redaktorky odpovedala nasledovne: "Často je problémom takéhoto motocyklistu dostihnúť, lebo policajné autá nie sú dostatočne výkonné (!). Okrem toho aj keď ho pokutujú, 300 korunová taxa je pre majitela miliónového motocykla smiešne malá." Takže polícia je bezmocná! Ako je možné, že v Rakúsku, Nemecku, Švajčiarsku a ŠkandinÁvii, kde som za poslednÍ 2 mesiace prešiel takmer 5 tisíc km, som videl stovky takýchto motocyklov a ani jeden z ich vodičov nebol bez prilby Je to iba otázka legislatívy

    Problém je vtom, že maslo na hlave majú aj policajti. Tí, ktorí by mali ísť príkladom, sami porušujú predpisy. Najmä mladí zabúdajú na to, že sú na očiach verejnosti. Videl som 2 policajné autá, ako v meste na úseku cca 500 m medzi dvomi svetelnými križovatkami robili preteky (plná čiara žiadny problém), inokedy sa zaradia na križovatke do odbočovacieho pruhu, ale na zelenú idú rovno, čím ušetria čakanie v rade. Nepočúvanie blikačov pri odbočovaní a zmene pruhu, jazda s obrysovými svetlami, jazda na vozidláchl bez lapačov nečistoty (zásterky) za zadnými kolesami, prechod križovatky na oranžovú, či červenú a ďalšie priestupky sú viac-menej na dennom poriadku.

    Vladimír Martinovský vo svojej reakcii na Váš článok velmi dobre vystihol jednu demoralizujúcu vlastnosť policajtov. Keď už sa rozhýbu k nejakej akcii, tak buď merajú rýchlosť v miestach nezmyselného obmedzenia, alebo kontrolujú technický stav starých škodoviek, žigulíkov a pod. Pirátov ohrozujúcich zdravie a životy ostatných účastnkov cestnej premávky hazardným predbiehaním a inými vážnými priestupkami nechávajú väčšinou bez povšimnutia. Toto naozaj velmi negatívne pôsobí na právne povedomie všetkých vodičov, lebo čoraz viac z nich, vidiac beztresnosť takéhoto počínania, robí to isté. Dopady sú alarmujúce - počet vážnych dopravních nehôd, zranení a úmrtí prudko narastá.

    Podla môjho názoru ryba smrdí od hlavy. Pokial u nás minister vnútra vie promptne zasiahnúť, ak ide o pre vládu nepréjemné referendum, ale trpí všetky tieto a možno aj vážnejšie nešvary, potom ho netreba odvolávať. Stačí ho prinútiť robiť kontrolu na dodržiavanie absolútnej prednosti chodcov na prechodoch. Aj keď ako bývalý telocvikár je možno ešte mrštný, viac ako 3 hodiny mu nedávam. Stal by sa tak v pravom slova zmysle obeťou pomerov, ktoré vznikli najmä vinou jeho vlastnej neschopnosti.

    Pokial sa rozhodnete použiť niektoré z mojich myšlienok v BL, neuvádzajte prosím moje meno.


    Subject: cesti ridici

    Se zajmem jsem precetl Vas clanek o ceskych ridicich. Objektivne musim uznat, ze ve vetsine pripadu mate pravdu. Je zajimave, ze to neni prvni stiznost na "moralku" na ceskych silnicich od "anglofonich" ridicu, kterou jsem slysel.. Asi nam Cechum chybi urcita tolerance, ktera je tam pri rizeni predpokladana.

    Zajimalo by me, zda jste zkusil ridit v Italii, nebo dokonce v Recku.

    Myslim, ze by to pro Vas byl nezapomenutelny zazitek.

    S pozdravem,

    Patrick Janicadis

    (Jeden britský sociolog psal, že způsob jízdy řidičů má co dělat s mírou rozvinutosti občanské společnosti a že strašně jezdí řidiči v Brazílii - zastavíte-li chodci, ostatní na vás troubí a chodec stejně neprojde, neboť auta v ostatních jízdních pruzích nezastaví. V Brazíli se střílejí pouliční bezprizorné děti a bohatí lidé žijí v oplocených, střežených enklávách. JČ)


    Stav automobilove dopravy v Cechach

    Rudolf Dvořáček

    Vazeny pane Culik,

    chtel bych Vam napsat dodatek ke svemu nazoru na stav vozovek v Ceske republice a chovani ridicu. Muj "netradicni nazor" (zveřejněný v BL z 1.8) se setkal s velikou odezvou, hlavne od majitelu silnejsich vozu.

    Nejsem si jist, zda jsem uvedl, ze kazdy majitel silneho vozu musi byt vzdy byvalym zamestnancem statniho aparatu do r. 1989, myslim si vsak, ze jsem uvedl nazor na !vetsinu! techto lidi. Pokud jsem zapomnel uvest slovicko vetsina (coz myslim, ze v mem prispevku nechybelo), cinim tak ted. Abych tak rekl, nemuzeme vsechny hazet do jednoho pytle. Chtel bych se predevsim omluvit p.Milanu Hejpetrovi (mimochodem francouzske vozy take patri k mym favoritum).

    Presto me uz vubec neprekvapuje stav "vozoveho parku" v regionech nasi republiky, kde vladne pomerne vysoka nezamestnanost a tudiz i nejnizsi platy. (Zde mam na mysli predevsim pohranici s Rakouskem jizne od Jindrichova Hradce, tzv."kralikarny" v Bruntale, ve kterych v naproste vetsine ziji delnici z Valcovny plechu v Rymarove - za nepresnou formulaci nazvu teto firmy se predem omlouvam - a v neposledni rade take Moravsky Krumlov a okoli.)

    Na parkovistich se zde lepi skodovka na skodovku, tedy vozy stare 10 a vice let. Predem dekuji vsem lidem z techto oblasti, kteri prece jen vlastni silnejsi vozy, zaparkovane na zahradkach svych vil za pochopeni, ze jsou prece jen v mensine.

    S pozdravem

    Rudolf Dvořáček


    Sender: Josef Lazar

    1) Kruhove objezdy

    Ma zkusenost (CR, USA, GB) je, ze kruhove objezdy misto krizovatek jsouskvele, ovsem pouze do urcite hustoty provozu. Zacpany kruhovy objezd je naopak mnohem pomalejsi a nebezpecnejsi nez semafory.

    2) Igelitove pytliky zadarmo

    Kritizujete ceske obchody za to, ze igelitove tasky prodavaji misto aby jejich cenu promitly do ceny zbozi. Myslim, ze tato praxe ma i sva pozitiva. Podporuje totiz opakovane pouziti jedne igelitky, coz je z ekologickeho hlediska jiste dobre.

    Nepochybuji ovsem, ze na pocatku byla spise hloupost a nevstricnost k zakaznikovi nez ekologicka uvedomelost.

    S uctou,

    Josef Lazar,

    Salt Lake City

    (V Británii se pak na křižovatkách s příliš velkým provozem stavějí místo kruhových objezdů nadjezdy a podjezdy. Nebo jsou na kuhových objezdech s ne ještě tak velkým provozem, ale už dost velkým, semafory. - Co se igelitových tašek týče, už mě sepsuli na Fóru i jinde (Milan Šmíd, Jan Konvalinka) že se např. v Německu z ekologických důvodů igelitové tašky zadarmo nerozdávají. V Británii ovšem supermarkety jako Safeway igelitové tašky rozdávají zadarmo a zase je ekologicky sbírají k recyklaci. Supermarket Waitrose vydává zákazníkům tašky jen v omezeném množství a vyzývá je, aby se je na nákup zase přinesli, že jim dá nové, až se roztrhají.

    Mimochodem, abych trochu inzeroval potravinový supermarket Safeway: má praxi, že když nejste s výrobkem spokojeni (je to subjektivní), nahradí vám ho a ještě vám vrátí tolik peněz, kolik původně stál. JČ)


    Vít Novotný napsal o igelitových taškách:

    Honzo,

    plne sdilim Tve pocity ohledne chovani k zakaznikum v Cesku ( BL ze 4.8.). Mam vsak poznamku:

    KWIKSAVE (jiste ne luxusni supermarket, jak jiste vis), kam chodim nakupovat, take PRODAVA igelitove tasky. Je u nich napis, volne cituji: 'Zadne tasky nejsou zadarmo. Ostatni obchody vam uctuji cenu tasek do ceny zbozi'. (Cena je 1-3p).

    Vít Novotný


    http://www.arts.gla.ac.uk/Slavonic/staff/JanCulikHome.html