7. 1. 2002
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
7. 1. 2002

Ateisté, křesťané a média na prahu zrcadlového roku

Nad veřejemi příbytků někde čteme nové K+M+B. Je ukončen čas vánoční. Letos by tříkrálová písmenka patřila i nad vchody do některých médií, která zareagovala na duchovní potřeby českých občanů zásadně jinak než v letech minulých. To některé ateisty - mocné editory zlobí. Proč i oni tolerují "vánoční vyšinutí"? V rubrice "přímý úder" Lidových novin se to dočteme: " 65% obyvatel, které lze podle statistik považovat za bezvěrce, ani nemrkne, když jim zástupci té nejpravější církve s pámbíčkářsky svatou tváří ve veřejnoprávní televizi tvrdí, jak se to má s lidským hříchem, životním smyslem a posláním".

Ještě žijí mezi námi ateisti přisahající po desetiletí na Marxovu fundamentalistickou ideologii charakterizující náboženství jako "opium lidstva". Vidíme, že guru má pohrobky, co nyní "s laskavou blahosklonností... naslouchají bláhové zvěsti o vykoupeném lidstvu." Jsme barbaři větší, než si uvědomujme? Christianizace v roce 2 bude muset začít znovu základní abecedou. Některá veřejnoprávní média už dala letos větší prostor křesťanské menšině. Od toho tu veřejnoprávní média snad jsou.

Křesťanské církve ani jejich funkcionáři to nemají v éře kybertechnologií lehké. Z jejich "sítí" neuniknou. Loni měli někteří církevní hodnostáři práci, aby zájem médií zvládli a obhájili svoji věrohodnost. Jejich mladší kolegové se před zvědavými objektivy slunili. Husitská farářka v horkém létě pózovala známému reportérovi velkého deníku sedíc v křesle, nedbale nohu přes opěradlo, v triku, v džínsech a s tlustou knihou v ruce. "Skutečných ateistů je málo", tvrdila mladá teoložka a ředitelka Institutu ekumenických studií v jedné osobě.

Páter - zelenáč se dokázal zviditelnit na všech obrazovkách v zemi jako antikomunista. S chutí pózoval s vlčákem v klíně jako živou rekvizitou. Má ambici stát se mediální hvězdou katolické církve? Jedny "nezávislé noviny" v barvách i slovem představily jako "osobnost roku" ženu - biskupku s uhrančivýma očima a korunou dlouhých tmavých vlasů. Zatímco Svatopluk Karásek, legendární pastor disident - zpěvák i písničkář - to nevydržel a opustil čerstvě přistavenou židli v Radě České televize (aby na Nový rok sklidil z obrazovky posměšky jednoho z nejvyšších ústavních činitelů), husitská sestra z církve Československé tvrdí, že to nevzdá, ale "bude v Radě ČT zlobit".

V polovině devadesátých let vatikánský expert pro vývojové trendy kultur na kontinentech kardinál Poupard v Českém týdeníku tvrdil, že "mezi náboženskou vírou a západní mediální kulturou je zásadní rozdíl, protože člověk Západu ztratil smysl pro přesažné a kultura efemérního a bezobsažného má v televizi přednost před tím, co je zakotveno v hloubce".

Letos zde už jeho definice neplatila. Je tomu tak proto, že ještě na Západě nejsme, nebo že už jsem tam příliš? O Vánocích se s primitivní barbarskou animálností ztrapňoval pouze jeden televizní okruh. Mravně problematické počínání, programový nevkus i bezradnost přímo ve středu vánočních křesťanských svátků je dalším důkazem o nenahraditelnosti veřejnoprávní služby České TV 1 a TV 2. Smekám před prácí redaktorů a šéf-editorů , kteří dokázali překonat vnitřní zábrany, oslovili kompetentní osoby, zařadili do novin i do exponovaného programového vysílacího času příspěvky, které se nebály i filosoficky a teologicky sondovat hlubiny české i světové křesťanské tradice. Jestliže v tištěných médiích a v televizi se jednalo o výjimky, Český rozhlas odvedl koncepčně promyšlené, citlivé, odpovědné a profesionální dílo. V důmyslně komponované programové nabídce stanic Praha a Vltava, ale také na některých regionálních stanicích - např. Rozhlasu Plzeň , dokázali rozhlasoví tvůrci nabídnout v pestré paletě žánrů všechny základní i vrcholné polohy křesťanského duchovního poselství. Nezastupitelný Český rozhlas věrné posluchače nezklamal, v řadě projektů dokonce vynalézavě překvapil.

Smyslem pradávného tříkrálového závěrečného vánočního rituálu je každoročně posvěcenou křídou literami K+M+B jako symbolickým štítem obrnit naše domovy, pracoviště i naše já i vnitřního člověka proti viru zla a nízkosti. Dnešní ateisté takové počínání považují za "ritualizované ostavení rozumu". Jsou ale ochotni tolerovat je pouze o Vánocích. Je to snad archaické a naivní, ale možná, že to má hlubší smysl, než všechny ty naše antivirové programy dohromady. Víme, co se stává, když je zapomeneme aktualizovat. I letos bude vedle dobré zvěsti a kvalitních programů toho horšího a špatného v médiích habaděj. Bez nějakého antivirového program se neobejdeme. V tom je svoboda volby.

Poznámka JČ: Je jenom otázka, zda jsou organizované církve skutečně schopny člověku sdělit nesdělitelnou zkušenost Boha a jeho nadpřirozenosti (jestli existuje), anebo zda jsou to jen nedokonalé, pro člověka v jeho druhořadosti typické, světské, "mocenské" organizace. Pokud by tomu tak bylo, tak vytváření dojmu ve sdělovacích prostředcích, že organizované církve mají klíč k tajemství existence, by vlastně bylo neseriózní a zavádějící, jen další, nemyslivou poklonou establishmentu. (A která církev na světě je ta "pravá"?) Osobně ke mně promlouvá spíše než náboženská "dobrá zpráva" církví jejich dlouholetý kulturní a civilizační význam. (Proto také hodnotím vánoční náboženské texty barokních autorů, publikovaných v BL o svátcích, především z hlediska jejich umělecké a literární hodnoty.)

                 
Obsah vydání       7. 1. 2002
6. 1. 2002 Afghánští vězni: je dobře, že se jim dává na hlavu pytel
7. 1. 2001 Enron: bude to první velký skandál George W. Bushe?
7. 1. 2002 Mnoho otázek kolem pokusu o explozi v letadle z Paříže do Miami Vladimír  Stwora
7. 1. 2002 Pravé lži v televizi Nova Dominik  Lukeš
7. 1. 2002 Můžou za to školy Jan  Čulík
7. 1. 2002 Straní Rada pro reklamu otevřeně společnosti Radiomobil? Jan  Paul
7. 1. 2002 Česká televize a ČTK šíří propagandu Jan  Čulík
7. 1. 2002 Tolerance vůči intoleranci je intolerancí vůči svobodě Milan  Nápravník
7. 1. 2002 Ve Francii poskytuje islám útěchu rostoucímu počtu obyvatel Miloš  Kaláb
7. 1. 2002 Ateisté, křesťané a média na prahu zrcadlového roku Ivo V. Fencl
7. 1. 2002 Czech Home Secretary Stanislav Gross's draft Assembly Act curtails civic freedoms
27. 11. 2001 ÚOOÚ ignoruje zákon o svobodném přístupu k informacím Tomáš  Pecina
21. 1. 2002 Příspěvky na investigativní práci Britských listů
18. 12. 2001 Přispěji na práci Tomáše Peciny částkou 10 000 Kč Pavel  Trtík
7. 1. 2002 Mr. Wyvern's Clock

Vánoce, svátky míru a konzumerismu RSS 2.0      Historie >
7. 1. 2002 Ateisté, křesťané a média na prahu zrcadlového roku Ivo V. Fencl
21. 12. 2001 Místo, kde je domov Vánoc Jan  Čulík
21. 12. 2001 Chtíc, aby spal Adam  Michna z Otradovic
21. 12. 2001 "Konformní" duch vánoc Karel  Řezníček
21. 12. 2001 Komenský a jeho Labyrint: Proměna renesančního člověka v osobnost baroka Kathryn  Murphy
21. 12. 2001 Zdeněk Kalista: Baroko se v nejistotě přibližovalo k Bohu skrze tento svět   
21. 12. 2001 Veselé Vánoce a šťastný nový rok přeje čtenářům redakce Britských listů   
21. 12. 2001 Merry Winterval aneb veselé zimnice Josef  Fronek
19. 12. 2001 Veselé Vánoce z lidové Číny Jan  Paul
18. 12. 2001 Afghánská pohádka o Vánocích   

Rituály - co židy, křesťany a muslimy rozděluje a co je spojuje RSS 2.0      Historie >
7. 1. 2002 Ateisté, křesťané a média na prahu zrcadlového roku Ivo V. Fencl
7. 1. 2002 Ve Francii poskytuje islám útěchu rostoucímu počtu obyvatel Miloš  Kaláb
21. 12. 2001 Místo, kde je domov Vánoc Jan  Čulík
21. 12. 2001 Kapka rosy tekoucí... Bedřich  Bridel
21. 12. 2001 Komenský a jeho Labyrint: Proměna renesančního člověka v osobnost baroka Kathryn  Murphy
20. 12. 2001 Ohlédnutí za chanukou roku 2001 občanského letopočtu Jan  Kofránek
9. 12. 2001 Chanuka: Temnotu neodeženeš palicí, musíš ji proměnit na světlo   
22. 11. 2001 Dr. Vladimír Sáňka: Proč jsem konvertoval k islámu   
7. 11. 2001 Salman Rushdie: Krize víry - islám proti islámismu   
24. 10. 2001 Střet civilizací - bohužel ano Dan  Drápal
19. 10. 2001 Vyvolávat nenávist není správné, ale musíme mít dál svobodu dělat o náboženství vtipy   
17. 10. 2001 Islám má modernizující tendenci