Zuřivé reakce na film Václava Havla Odcházení, které vůbec nejsou o tom filmu

5. 4. 2011 / Jan Čulík

Asi by se mělo poněkud odlišovat, zda se vyjadřujeme k určitému uměleckému dílu, anebo zda dáváme průběh svým ideologickým antipatiím. Většina českých recenzentů přistoupila apriorně k filmu Václava Havla Odcházení negativně, protože jim prostě jde Havel na nervy. Skoro nikdo nehodnotil samotný film.

Totéž se týká i článku Štěpána Kotrby, který o novém Havlově filmu vůbec není: spíše je to ideologické cvičení o Havlově osobnosti jako politika. Kotrba směšuje roli politika s tímto uměleckým textem, ale o tom textu neříká vlastně nic.

Jenže to se pak vracíme do komunistického režimu, kdy režimní politruci nebyli schopni rozebrat žádné umělecké dílo, ale hodnotili jeho význam (bez přihlédnutí k jeho smyslu) podle kádrových záznamů viníka.

To je bohužel doktrinářství. Chápu, že mnoha lidem může jít Václav Havel na nervy, ale svou ideologickou zaslepeností se připravují o možnost vnímat svět.

Vytisknout

Obsah vydání | Úterý 5.4. 2011