Přežití nejpřizpůsobivějšího aneb prachy došly, další pošli

28. 8. 2009 / Michal Kuklík

"Za tři a půl roku svého působení přivedl je president Českých aerolinií ke zhroucení." To jako bych funebrákům na funuse vyčítal smrt nebožtíka.

V roce 1990, zblbnut revolučním nadšením, koupil jsem si tlustou učebnici makroekonomie a celou ji přečetl. Nic si z ní nepamatuji kromě toho, že podnik, který prodělává, je vždycky pozdě zavřít, protože ztráta už jen poroste.

President Radomír Lašák hlásá, že všichni národní aerodopravci kromě tureckého teď prodělávají. Nikdo nechce vyklidit pole druhým. Všichni čekají, že slunce zase vysvitne a lidé budou courat nebem sem a tam.

Byrokrati v Bruselu zakázali státům Evropského svazu přispět aerodopravcům tak jako dráze, busům a elektrikám, protože prý létání je luxus.

Podle učebnice se vyplatí založit podnik později, když se podmínky zlepší, znovu.

Lašák v telce hlásal, že když si piloti sníží plat o 30%, ostatní zaměstnanci o 15% a všichni se vzdají benefitů, tak aerolinie nebudou muset propustit 860 lidí, jak je plánováno. Tomu nehovím. Buď pro ně práce je, nebo není. Platy s tím nemají co dělat.

Aerolinie se nechtějí jen tak vzdát ani jednotlivých linek. Voda by se nad nimi zavřela a druzí by se tam s chutí nahrnuli.

Aerodopravci se chtějí navzájem požrat a Darwinova teorie o přežití druhů dobře popisuje jejich chování.

Poloprázdná letadla Českých aerolinií se budou dál bincat křížem krážem nad světem. Až prachy dojdou, stát možná navede nějakého kořena, aby Aeroliniím půjčil. Až prachy zase dojdou, Aerolinie krachnou.

Za ruské okupace se v Česku uznával étos práce ¬-- mistr na stavbě měl plat menší než gardový dělník. Byl to trest za to, že nepracoval s lopatou. Teď tu funguje US styl systému hvězd. Pilot Aerolinií bere desetinásobek průměrného platu, dvě stě deset tisíc. A když mu vysadí computer, tak stejně většinou hyne i s obecenstvem.

Ostatní zaměstnanci aerolinií berou šedesát dva tisíce.

V étosu práce by dopravní pilot bral teď padesát tisíc a mohl by být rád, že je mu koníček prací.

České aerolinie zaměstnávají armádu pěti set pilotů pro padesát letadel. Ta se teď chystá ku stávce. Čím by mohla konkurenci udělat větší radost?

Piloti varují majitele, to je český lid, že "Účetně se v roce 2008 ČSA zeštíhlily o 92%!" Jest tomu věřiti? Co tedy zbývá k ukojení věřitelů?

Krizový manažer Radomír si odsýpá měsíčně čtyři sta tisíc a prémie, a nemusí se bát, že až zase (Komerční banka, eBanka, ČEZ) půjde o číslo dál, dostane míň.

Vytisknout

Obsah vydání | Pátek 28.8. 2009