Nature: Čeští vědci rozhněváni kvůli vládním reformám výzkumu

14. 7. 2009

Vědci v ČR zuří kvůli drastickým změnám ve financování české vědy. Varují, že reforma poškodí základní výzkum, píše v časopise Nature Quirin Schiermeier.

Od příštího roku má být základní financování pro české univerzity a výzkumné ústavy rozdělováno podle přísné metriky. Plán schválila česká vláda dne 29. června.

Kritikové ale poukazují na to, že nová formule pro financování výzkumu hrubě zkresluje skutečné hodnoty české vědy a že hrozí nebezpečí, že zničí její nejlepší část. Špatně definovaná kritéria "inovací" sníží význam pečlivé a podrobné práce při vydávání knih a vědeckých článků a odmění mlhavé plány a uspěchané žádosti o patenty.

"Jedna všeobecná formule pro všechny vědecké obory?" říká Jan Konvalinka, vedoucí skupinového výzkumu v Ústavu organické chemie a biochemie v Praze. "To je téměř alchymie."

Akademie, která má 54 základních výzkumných ústavů, bude těžce postižena. V roce 2010 přijde o 20 procent svého ročního rozpočtu (asi o 54 milionů dolarů) a předseda ČAV Jiří Drahoš varuje, že v budoucích letech se rozpočet Akademie sníží asi na 45 procent současného rozpočtu.

Na krizovém zasedání minulý týden se rozhodlo vedení Akademie zastavit platby za opravy a nákup zařízení. Bude zřejmě nutné také propustit mnohé zaměstnance.

[Reforma] "začala jako dobrý nápad, ale pak ji zvorali technokraté," konstatuje Pavel Jungwirth, počítačový chemik v Ústavu organické chemie a biochemie.

Jan Zrzavý, biolog na Jihočeské univerzitě v Českých Budějovicích, člen vládního panelu, který reformu připravil, se časopisu Nature odmítl jakkoliv vyjádřit. Zdůraznil jen, že "přenést diskusi na mezinárodní fórum by bylo nevhodné a potenciálně škodlivé".

Kompletní článek ZDE