27. 1. 2009
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
27. 1. 2009

Řidič nebo krajina, ještě pár slov

Pan kolega Tomáš Peltan mi vlastně vložil do ruky téma, které jsem již chtěl zpracovat několikráte a domnívám se, že je asi ten správný čas. Tedy vašnosto, už jste jel po novém úseku dálnice z Prahy do Karlových Var okolo Hostivic a Jenče? Já ano, a docela často... A musím říci, že masakry už začínají...

S ohledem na silniční síť a obecně energeticko dopravní situaci v České republice bych rád připojil několik otázek ke koncepci silniční (i když zejména dálniční) dopravy v ČR, v rychlosti, krátce...

1) Na novém úseku dálnice směr Karlovy Vary, která byla spuštěná před měsícem, opět chybí, jak jsme si asi již zvykli, pletivo zamezující vběhnutí zvěře pod kola automobilů. V tomto případě zejména drobné zvěře, ale nedaleko je k vidění i vysoká, takže ono nejen ji.

Mantra odpovědi je, že pletivo je drahé. Vzhledem k tomu, že nedaleko stavíme dům tak znám obvyklou cenu, za kterou se dá oplocení vybudovat a to oplocení potažené plastem, tedy bezúdržbové. Tato cena se pohybuje v maloobchodní ceně cca 300kč/běžný metr. Za tuto cenu Vám pletivo postaví vlastně kdokoliv a věřím, že při takové akci jakou je stavba dálnice by stavební společnost obdržela slevu z množství. Cena oplocení dálnice, oboustranného oplocení, na jeden kilometr je tak 600.000,- Kč. To je cena, která je skutečně plivnutím do tmy v celkové ceně, která je v naší republice za kilometr dálnice obvyklá.

2) V tomto bodě spojím dvě témata. Často jsou odsuzovány (poněkud nesmyslně, podle mého) větrníky s tím, že mohou ohrožovat ptáky. Dovolím si oponovat tím, že množství zabitých ptáků na vozovkách je jisto jistě vyšší, než kolik by jich mohly potenciálně usmrtit větrníky, nemluvě o tom, že "oni nejsou blbí". Jenže ptáky dokáže srazit proud rychlého obtékajícího vzduchu jednoho vozu a druhý je pak, sražené na zem, přejede. Stačí tedy jediné, omezit maximální rychlost na dálnicích, což by mimochodem mělo poměrně dalekosáhlé dopady, s ohledem na životní prostředí i na dopravu jako takovou.

2a) snížení obecné mortality volně žijící zvěře pod koly automobilů

2b) snížení počtu fatálních nehod

2c) snížení emisí, optimální spotřeba bývá většinou někde okolo 90-100 km za hodinu, tím tedy i optimální emise

2d) v případě dalšího snížení max. rychlosti automobilů nad 3,5 t by došlo k zneprůchodnění ČR pro transitní přepravu a tím i k zpomalení zátěže vyvolané touto přepravou (minimálně by se tak nezvyšovala)

3) A ke stromům u silnic. Kolega má pravdu, taková argumentace je nesmyslná a to z mnoha ohledů. Samozřejmě, že stromy do vozovky nevstupují a padají jen zřídka a pokud spadnou, tak je to většinou následek lidské blbosti (podle mého i poslední zlínský případ, stromy ve městech mívají velmi často díky zásahům jejich okolí narušené kořeny, kterými pak proniká do jejich dřeně a jádra "jádrová hniloba" která zásadně narušuje statiku stromu od kořenů a oddenku, následkem čehož se strom může vyvrátit). Nějak se ale zapomíná na množství dalších aspektů, které tyto porosty mají.

3a) krajinotvorný, řekněme estetický, který je jisto jistě ten nejméně důležitý

3b) zachycení části emisních částic, filtr komunikace

3c) hluková bariéra

3d) zpevnění, snížení eroze půdy v okolí komunikace

3e) většinou se jedná o jednoduché místní biokoridory důležité zejména v hospodářsky využívané krajině

3f) zvyšují biodiverzitu v krajině -- buďto jako zmíněné biokoridory, nebo jako zdroje (kupříkladu místa sídlení dravců, kteří likvidují přemnožené hlodavce v oblastech silně hospodářsky využívané krajiny -- tedy krajiny labilní).

                 
Obsah vydání       27. 1. 2009
27. 1. 2009 Obama zahajuje diplomatické úsilí vůči Blízkému Východu
27. 1. 2009 Vězeň z Guantánama, kterého mučila al Kajda a Američané ho pohřbili
27. 1. 2009 Vlastníci křišťálové koule Jiří  Drašnar
27. 1. 2009 Ovládne Google počítače všech?
27. 1. 2009 O příkladném jednání Richarda Fulda, neboli Když si někdo nechá za něco platit, ale pak se odpovědnosti vyhne Uwe  Ladwig
27. 1. 2009 Navážet se do neziskovek umí každý Martin  Keder
27. 1. 2009 Nejprospěšnější = nejbohatší? Opravdu jen kecy. Štěpán  Kotrba
27. 1. 2009 Pozor na waldorfské školství?
27. 1. 2009 Michael  Marčák
27. 1. 2009 Znovu o plynu a tržních vztazích
27. 1. 2009 Bulharská odveta Ladislav  Žák
27. 1. 2009 Bída se státní zárukou! Bohuslav  Binka
27. 1. 2009 Od kdy je MFDnes mystifikační médium? Prasárně by se fandit nemělo Štěpán  Kotrba, Luděk  Staněk
27. 1. 2009 Co třeba začít kopat? Jaromír  Habr
27. 1. 2009 Tak zle, a tak taky zle? Miloš  Dokulil
27. 1. 2009 Řidič nebo strom? Oba Tomáš  Peltan
27. 1. 2009 Řidič nebo krajina, ještě pár slov Pavel  Zoch
27. 1. 2009 Stromy u silnic jsou skutečně nebezpečné
27. 1. 2009 Týden Jana Palacha Vilém  Prečan
27. 1. 2009 The 1989 Palach Week
26. 1. 2009 Mystifikace za mystifikaci aneb poprvé fandím Mladé frontě Dnes
27. 1. 2009 Gorily píší Radě Českého rozhlasu. Opět...
26. 1. 2009 ICT: Krize, krize, krize kam se podíváš Štěpán  Kotrba
24. 1. 2009 Prosba o pomoc Tomáš  Koloc
27. 1. 2009 Schopná absolventka University of Glasgow hledá v ČR zaměstnání u filmu či v médiích
26. 1. 2009 Les, golf, Bém a jeho parta(j) Zita  Kazdová, Pavel  Roušar
26. 1. 2009 Grázlové ve zlínské sociální demokracii zvítězili - prozatím Štěpán  Kotrba
26. 1. 2009 Pět stupňů kolapsu Jindřich  Kalous
26. 1. 2009 Žába Přemysl  Janýr
26. 1. 2009 Filmová inspirace 60. let, dnešní andělé a záhadné Bytosti odjinud Josef  Brož
26. 1. 2009 Poučenie z plynovej krízy Karol  Krpala
26. 1. 2009 Jiný plyn Milan  Smrž
27. 1. 2009 Čurdová místopředsedkyní Parlamentního shromáždění Rady Evropy
27. 1. 2009 Wave: "Kill the Dandies" na studiovém koncertu v přímém přenosu a navíc zdarma
1. 1. 2009 Hospodaření OSBL za prosinec 2008