21. 9. 2007
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
21. 9. 2007

Prahou na kole: Kde to vázne?

Primátor Bém sliboval na předvolebních plakátech rozsáhlou cyklistickou infrastrukturu, na cyklistiku jde každým rokem více peněz, pracovní skupina při magistrátu nedávno povýšila na komisi a Praha má ambiciózní cíl vybudovat 450km cyklotras do roku 2010. V sobotu však opět projede městem protestní cyklojízda. Proč?

Městská cyklistika má v Praze totiž podporu jen tak na oko. Cyklotrasy se budují na periferiích nebo na chodnících, ze kterých město vyhání chodce, návrhy na zlepšení nebezpečných míst jsou systematicky zamítány a cyklistické stojany se montují na nesmyslná místa. A tak Praha jako město podporující cyklistickou dopravu zůstává i nadále pouhým snem. Když se rozhlédneme po ostatních metropolích, jako je Vídeň, Londýn, Paříž či dokonce Kodaň nebo Amsterdam, je jasné, že na žebříčku ignorance nemotorové dopravy se Praha postupně probojovává na vedoucí pozice.

Nad situací si zoufají i sami členové pracovní komise magistrátu. "[...] Z uvedeného výčtu je zřejmé, že praktických nových řešení reálné infrastruktury pro cyklisty se momentálně mnoho nedočkáme. Zejména ne v místech, kde by to cyklisté nejvíce potřebovali --- tj. v kontaktu s intenzivní automobilovou dopravou. V klíčových úsecích [...] zůstává plánovaná cyklotrasa kvůli názoru Policie ČR -- Správy hlavního města Prahy, Dopravní inspektorát, a odborů dopravy pouze rozpracována a absurdně právě zde neřešena. Zřejmě se dotyční úředníci domnívají, že z pohledu ,plynulosti a bezpečnosti' provozu je lépe poslat cyklisty do jízdního pruhu mezi auta než jim nabídnout společnou stezku s pěšími či vyhrazený pruh a patřičná řešení v křižovatkách. [...]" Lidé z komise pro cyklistickou dopravu při magistrátu by zjevně rádi pracovali, ale dokud se jim nedostane alespoň minimální podpory shora, jejich ruce jsou svázané.

Pražský magistrát tak občanům ukazuje jediné, totiž jak překvapivě snadné je postavit ve městě před volbami slibovaných 450km cyklostezek a přesto neudělat pro městskou cyklistiku vůbec nic. Pro srovnání americký Portland, město stejné velikosti jako Praha, vyznačil a vybudoval za posledních 20 let ,,pouhých'' 300km cyklostezek -- to znamená, že cyklostezky a cyklopruhy jsou tu dnes všude, kam se člověk podívá, a Oregonský Portland je v USA jedničkou v podpoře cyklistiky.

Nejen Komise pro cyklistickou dopravu pražského magistrátu ale systematicky naráží na neviditelnou zeď. Paní Drahomíra Dvořáková z Městské knihovny Praha se k otázce instalace stojanů na Mariánském náměstí vyjádřila podobně: ,,Při generální rekonstrukci Ústřední knihovny v období 1996--1997 se počítalo s možností umístit stojany na kola před budovy Ústřední knihovny, bohužel tato myšlenka byla odmítnuta odborem památkové péče MHMP.''

Praktické pokroky budování infrastruktury pro městskou cyklistiku v Praze dokazují i smutné veřejné záznamy z pravidelných zasedání Komise magistrátu pro cyklistickou dopravu.

Systematický plán rozvoje cyklistické infrastruktury neexistuje, řeší se jednotlivosti a termín plnění úkolů je většinou posouván ,,na příště''. Úkoly jsou často uzavřeny s konstatováním, že je ten či onen úřad zamítl, nebo prostě vyšumí do ztracena a zajdou na nezájmu. Na rozdíl od osatních západoevropských měst je tak procento záležitostí týkajících se alternativní dopravy a lepší obyvatelnosti, které se v Praze podaří dotáhnout do reálného výsledku, naprosto mizivé -- jak se ostatně lze snadno přesvědčit v ulicích zatarasených automobily.

                 
Obsah vydání       21. 9. 2007
21. 9. 2007 Když budeme dnes přihlížet k tomuhle Mojmír  Babáček
22. 9. 2007 Gmar chatima tova
22. 9. 2007 Najde se v ČRo 6 ještě více mluvčích? Určitě ano... Štěpán  Kotrba
21. 9. 2007 Usáma bin Ladin vyzval Pákistánce, aby svrhli "renegáta" Mušarafa
21. 9. 2007 Amerika: Policejní stát Fabiano  Golgo
21. 9. 2007 Rusko vysílá vážné varování západní Evropě
21. 9. 2007 Kdo komu prodává auta aneb obcházení zákona na MŠMT online Jan  Wagner
21. 9. 2007 Egon Bondy: V boji proti kapitalismu nelze být pokryteckými humanisty Ondřej  Slačálek
21. 9. 2007 Setkání s "idolem" Ondřej  Slačálek
20. 9. 2007 Egon Bondy je mrtev, jeho dílo ne Ondřej  Slačálek
21. 9. 2007 Právo jako PR Lidového domu? Štěpán  Kotrba
21. 9. 2007 Charta 77 ve světle teorie elit Lukáš  Kantor
21. 9. 2007 Bída a pád českého komunismu Vít  Procházka
20. 9. 2007 Senát: Kdo je proti lásce, zvedněte ruku a stiskněte tlačítko NE Štěpán  Kotrba
21. 9. 2007 V hodině studeného slunce se mi zdá Inka  Machulková
20. 9. 2007 Olympiáda a veřejné finance Jiří  Kalous
21. 9. 2007 Chudoba dětí a odpovědnost státu za vzdělání, aneb Kde jsou vlastně otcové a prarodiče všech těch chudých dětí? Uwe  Ladwig
21. 9. 2007 Zbořme Národní památník na Vítkově
21. 9. 2007 Zpravodajství iráckého odboje za dny 1. -15. září 2007
21. 9. 2007 Starosta Malešic ignoruje názory občanů
21. 9. 2007 Stávky a zkazky a vzkazy Václav  Dušek
21. 9. 2007 Statistika vtipnosti občanů ČR Wenzel  Lischka
21. 9. 2007 Odhalenie: tajné vládne konzultácie ohladom radaru Sylvia  Rychlá
21. 9. 2007 Prahou na kole: Kde to vázne? Hynek  Hanke
20. 9. 2007 Madlenka na Hrad aneb úvaha o příštím prezidentském kandidátovi Štěpán  Kotrba
20. 9. 2007 VŠUP: Nýmand v křesle rektora určuje, co je umění a co ne Štěpán  Kotrba