10. 9. 2007
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
10. 9. 2007

Studium na Pedagogické fakultě UK jako předpeklí

Jisté nakladatelství přišlo s edicí příruček "Rádci pro život", v jejímž rámci vydalo i knihu B. Geuea Jak si udělat ze života peklo. Tuto knihu si nekoupím, protože bych mohl podobnou napsat: stačilo by, kdybych vylíčil své zkušenosti ze studia na Pedagogické fakultě UK, kterou jsem v květnu 2006 absolvoval (nevím, zda zcela ve zdraví) v oboru učitelství pro 2. stupeň ZŠ a SŠ v kombinaci anglický jazyk -- hudební výchova.

Na tuto zkušenost jsem si vzpomněl (resp. ji vydoloval se sféry podvědomí) v souvislosti se zprávami o současném sporu mezi poslancem W. Bartošem (chce, aby na ZŠ mohli vyučovat i středoškoláci) a děkany pedagogických fakult (kteří toto odmítají). Jakkoliv se s návrhem pana poslance neztotožňuji, s jeho kritikou stávající výuky (nejen pedagogiky) na pedagogické fakultě souhlasím (přesněji řečeno bych v ní byl radikálnější). Pasáž z reakce děkanů stojí za to odcitovat:

"Je nepravdou, že do přípravy učitelů nevnášíme podstatné inovace, je nepravdou, že kromě vědního poznání nevyužíváme praxe dobrých škol a vynikajících pedagogů, a je nepravdou, že nekooperujeme ve své proměně s obdobnými snahami v zahraničí". Jak se říká -- samochvála smrdí. Nechci se ovšem dotknout mimopražských fakult, protože tam tu situaci neznám, v případě pražské fakulty však nic není vzdálenějšího této panegyriky. Ke zmíněným tezím bych se pokusil dodat svoje antiteze.

a) Výuka na fakultě je ve většině předmětů zcela odtržená od reality, tj. od praxe výuky na základních a středních školách. To není argument proti teorii, ale proti nesprávné proporci teorie a praxe a proti teorii špatně chápané. Příklad: ad absurdum je tento způsob výuky dovedený na katedře angličtiny: hlavní akcent výuky spočívá ve výuce lingvistických disciplín, z čehož se potom ve vlastní praxi použije velmi málo. Navíc jsou tyto disciplíny nesprávně pochopeny a zkoušeny (na základě testů, které nemají validitu). Vlastní didaktika AJ je pak pojímána jako mechanický převod doporučovaných příruček bez možnosti vlastních postupů.

b) Celá výuková praxe na fakultě je minimální (2 týdny na ZŠ, 2 týdny na SŠ), přičemž opět student nemá možnost postupovat relativně samostatně, očekává se, že bude pouze kopírovat výuku dozorujících učitelek. Jiný postup je hodnocen jako chybný.

c) Student nemá možnost zpracovat diplomovou práci na téma, které si zvolí (ač vysokoškolský zákon takovou možnost předpokládá), neboť katedra má moc takový návrh bez udání důvodů zamítnout. Může zpracovávat jen témata, ve kterých se vyznají učitelé (a těch je omezený počet).

d) Jakákoliv kritika postupů učitelů je neuplatnitelná a je sankcionována. Problémem je, že řada učitelek a učitelů na fakultě působících výukovou praxí na ZŠ a SŠ buď vůbec neprošla, nebo na ní zkrachovala. Mohou být takoví učitelé vzorem?

V rámci objektivity je však třeba dodat, že v něčem je studium na fakultě skutečně pro pedagogickou práci přínosem. Každá veřejně činná osoba musí dnes u nás počítat, že bude vystavena při své práci psychickému tlaku (ne-li fyzickému útoku). A právě těchto tlaků student fakulty zažije tolik, že se mu pak každé jiné prostředí musí nutně jevit jako ráj.

                 
Obsah vydání       10. 9. 2007
10. 9. 2007 Zákaz kouření ve veřejných místnostech vedl k podstatnému zlepšení zdraví občanů
10. 9. 2007 Nashledanou, pane Klausi Bohumil  Kartous
10. 9. 2007 České noviny nemají s elitami nic společného Boris  Cvek
10. 9. 2007 Americký systém protiraketové obrany Česko neochrání Jaroslav  BRDSKÝ
10. 9. 2007 Policisté budou muset zmlátit Karla Gotta Dalibor "Exx" Záhora
10. 9. 2007 Symfonický orchestr Českého rozhlasu zahajuje novou sezónu internetovým videopřenosem
10. 9. 2007 Zachrání jaderná energetika USA před závislostí na islámské ropě?
10. 9. 2007 SIS prolomila PGP?
10. 9. 2007 Co nejspíše rozluštila slovenská tajná služba Vlastimil  Klíma
10. 9. 2007 Bývalý pákistánský premiér deportován do Saúdské Arábie
10. 9. 2007 Rozděl a panuj Pavel  Čámský
10. 9. 2007 Propagace amerického radaru: nový úkol starých kolaborantů? Petr  Nachtmann
10. 9. 2007 Immanuel Wallerstein: Vítězové a poražení v Palestině Immanuel  Wallerstein
10. 9. 2007 Schröder se s Putinem shodl na odporu k americkému radaru v Česku
10. 9. 2007 "Podprahové" podplácení univerzitních studentů
10. 9. 2007 Knihy jsme dostali od americké armády už dávno
10. 9. 2007 Myšlenka dne zoufalého příznivce radaru
10. 9. 2007 Studium na Pedagogické fakultě UK jako předpeklí Jiří  Beránek
10. 9. 2007 44 Ivan  Diviš
10. 9. 2007 Svoboda za peníze je otroctvím Sandra  Wain
10. 9. 2007 Zase jedna zrušená železnice Jiří  Landa
10. 9. 2007 Charta 77: Dokumenty 1977--1989
10. 9. 2007 Dva zámky a jiné radosti Václav  Dušek
10. 9. 2007 Chvályhodná snaha o modernizaci ČSSD, ale... Miroslav  Uhlíř
10. 9. 2007 Existuje Faradayova klec
10. 9. 2007 Ještě Ungdomshuset Václav  David
9. 9. 2007 Fantaskní výmysly
10. 9. 2007 Vatikán i Rakousko se vypořádávají s holocaustem Richard  Seemann
8. 9. 2007 Francouzi protestují proti desítkám tajných amerických špionážních satelitů
8. 9. 2007 GROTESKA: České asociace David  Nesnídal
8. 9. 2007 Důsledky špatně formulované stížnosti Štěpán  Kotrba
8. 9. 2007 Rakouský Der Standard: Proč kritika USA na Norberta Darabose vyzněla naprázdno
7. 9. 2007 RRTV k Tykadlu o radaru: Dětský pořad může stranit Jan  Škorvánek
7. 9. 2007 Vláda se chystá podplatit obce - Brdy budou jako ze škatulky Jan  Keller
7. 9. 2007 Dánský Ungdomshuset - strašák nové studené války? Martina  Augustinová
7. 9. 2007 Dekoj aneb blahoslavení diletanti Štěpán  Kotrba

Školství RSS 2.0      Historie >
10. 9. 2007 Studium na Pedagogické fakultě UK jako předpeklí Jiří  Beránek
2. 9. 2007 Začíná školní rok a s ním i pravopisná buzerace našich dětí... Ladislav  Kahoun
22. 6. 2007 Šikana ve školách Josef  Vít
22. 6. 2007 MŠMT šikanu ve školách řeší   
11. 6. 2007 Třídní rozdíly začínají v Británii ve věku tří let   
1. 6. 2007 Nečisté maturity?   
1. 6. 2007 Státní maturity, CERMAT a Scio Bohumil  Kartous
25. 5. 2007 Reforma akademické samosprávy -- ano, ale... Jiří  Neustupa
24. 5. 2007 Maturanti za katedrou -- řešení, či zlevnění? Jana  Maříková
18. 5. 2007 Kamenem a chlebem Pavel  Kopecký
15. 5. 2007 Diskutujeme symptomy a opomíjíme příčiny Michal  Giboda
3. 4. 2007 Nečisté maturity 2007 Ondřej  Hausenblas
16. 3. 2007 Co čeká (někdy) intelektuála? Miloš  Dokulil
7. 3. 2007 Jde o maturity, nebo o CERMAT?   
6. 3. 2007 Jak zabránit nové maturitě? Bojkotem CERMATu... Radek  Sárközi