24. 5. 2007
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
24. 5. 2007

Maturanti za katedrou -- řešení, či zlevnění?

Tak nám páni poslanci za vládní ODS Pleva a Bartoš vymysleli, jak na nedostatek vysokoškolsky vzdělaných učitelů. Někoho by mohlo napadnout, že chtějí otevřít nové pedagogické fakulty či přidat stávajícím i budoucím učitelům na platech, aby ze školství neutíkali. Omyl -- řešení je geniální a jednoduché -- učitel nemusí být vysokoškolsky vzdělán. A je to! Vysokoškoláků ve školství netřeba, stačí kdokoli s maturitou. Při dnešní inflaci maturit tedy kdokoli. A zdůvodnění -- ve školách přece učí mnoho nekvalifikovaných lidí, kteří podle školského zákona (č. 19/2004 Sb.,) a zákona o pedagogických pracovnících (č. 563/2004 Sb.) musí do roku 2008 buďto začít studovat vysokou školu s příslušným odborným zaměřením, nebo ze školství odejít.

Právní stát se vyznačuje tím, že zákony platí pro každého a státní orgány jsou povinny zajistit jejich dodržování a vymáhání. Parlament má samozřejmě právo platný zákon změnit. Historie zná mnoho příkladů kdy platil špatný zákon, který bylo nutné změnit. Je dobře, že každý poslanec má právo změnu zákona navrhnout. Včetně poslanců jako pan Bartoš, který proslul řadou pozoruhodných návrhů v oblasti financování školství, a pan Pleva, jež se mimo jiné dostatečně znemožnil při svých protipotratových aktivitách bok po boku s panem Karasem, a zřejmě ještě nemá dost. Přesto, že lze doložit řadu příkladů, kdy Parlament veden dobrým úmyslem zákon "vylepšit", tak aby více vyhovoval praxi, uživatelům práva -- občanům situaci zatraceně zkomplikoval. Za všechny lze uvést příklad nového zákona o rodině, který měl vést k zjednodušení řešení manželských krizí cestou rozvodů. Aby nakonec z řady rozvodových řízení učinil nekonečný příběh.

I proto je nutné o každém zákoně a jeho změně vést diskusi nejen parlamentní, ale i společenskou. Ve vřavě kolem připravované vládní reformy veřejných financí zvané "Kalouskův baťoh", který obsahuje velké množství změn dlouhé řady zákonů by relativně krátká novela poslanců Bartoše a Plevy mohla uniknout pozornosti. Pročež si dovoluji touto cestou se záměry předkladatelů veřejně polemizovat.

Nevím, proč by kolegové pedagogové, kteří učí, ačkoliv nemají předepsané vysokoškolské vzdělání nemohli nastoupit na fakulty, pokud svou práci myslí vážně. Argumentovat tím, že nyní učí i kantoři bez vysokoškolského vzdělání ve prospěch odstranění vysokoškolsky vzdělaných učitelů ze škol je nesmírně pokrytecké.

Stejně by se dalo usuzovat, že když lidé stejně porušují dopravní předpisy stanovené v zákoně č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, tak je tento zákon nadbytečný a bylo by dobré tento zákon rovnou zrušit. Ať si každý jezdí jak chce. Při důsledné aplikaci této "logiky" bychom se jedno dne mohli dočkat zrušení Trestního zákoníku, protože někteří lidé se chovají jako by neexistoval - kradou a vraždí. Budeme se řídit právem silnějšího. Nakonec by to mohlo dopadnout tak, že jednoho dne nějaký diktátor zruší Parlament protože přijímá špatné zákony nebo zákony, které stejně lidé nedodržují. Ale ani jedno z toho snad nechceme.

Pánové Bartoš a Pleva se tváří, že jim jde o to, aby i nadále mohli učit i učitelé, kteří nemají vzdělání. A aby děti nepřišly "aspoň" o tyto učitele, když už ti vzdělaní ze školství odchází protože neuživí rodinu. Vypadá to ušlechtile, je v tom ale háček, a to je skutečný důvod pokračující devalvace českého veřejného školství. Jistě se mezi absolventy středních škol najde leckdo, kdo učí lépe než studovaný pedagog. Neplatí to ale primárně!

Středoškolák má jen jednu nesmírnou výhodu -- je levnější. Levný učitel, dobrý učitel. To je alfa a omega uvažování pánů navrhovatelů. O peníze tedy jde zase až v první řadě. A máme je z krku, ty protivné učitele s jejich nestydatými požadavky. Stačí pohrozit -- a mnozí ředitelé by tak s radostí učinili -- na vaše místa čeká zástup kosmetiček, číšníků, obchodníků, sekretářek.... tak si moc nevyskakujte!

Je shoda škodolibých náhod, že se ve stejnou dobu začaly diskutovat další pozoruhodné záměry ministryně školství Kuchtové a jejího poradce Matějů. Soukromé školy jsou prý podle nich diskriminovány. Tato diskriminace má spočívat v tom, že dostávají od státu jen 90% normativu na žáka ve srovnání se školami veřejnými. Podle veřejně prezentovaných záměrů ministerstva školství je třeba dát jim stejně jako veřejným. Tedy stejně peněz od státu. Školné, které na rozdíl od veřejných škol vybírají od studentů by měly jako čistý nadstandard. Jasný signál pro rodiče -- chceš mít dítě na dobré škole, kde učí (možná) kvalifikovaní učitelé? Zaplať školné ! Jinak tvoje dítě skončí s ostatními "sockami" ve škole, kde je ve třídě 30 -- 35 žáků a na stupínku jedna unavená důchodkyně nebo předčasně vyhořelý chemik s maturitou.

Bohužel si myslím, že to není náhoda. Zatím jsou veřejné školy -- zejména gymnázia -- většinou kvalitnější než soukromá. Na to existují objektivní ukazatele. Na veřejnou školu se dostane každý -- stačí mít odpovídající předpoklady. A to zřejmě někomu vadí. Vzdělání přece není pro kdekoho, že, pane Bartoši. Chátře stačí nekvalifikovaný učitel, my vyvolení si zaplatíme lepší školu. Ne nutně kvalitnější, ale "jen pro bílé". Či jen pro modré?

                 
Obsah vydání       24. 5. 2007
24. 5. 2007 Bush schválil nový tajný plán proti Íránu
24. 5. 2007 Chaos, nekonečná válka & ropná krádež století Jakub  Rolčík
24. 5. 2007 Celostátní demonstrace 26.května proti americké základně
24. 5. 2007 Ve smutku myslet na odpovědnost a ne na prospěchářství, aneb Neuvěřitelná reakce na smrt tří německých vojáků v Afghánistánu Uwe  Ladwig
24. 5. 2007 Země bez horizontu Michal  Giboda
24. 5. 2007 Pěšáci v cizí tvrdé hře Petr  Wagner
24. 5. 2007 Dobře, že jsem ještě nad ČT hůl nezlomil Daniel  Veselý
24. 5. 2007 Jak pomalu, ale jistě drolit balvan historie Bohumil  Kartous
24. 5. 2007 Maturanti za katedrou -- řešení, či zlevnění? Jana  Maříková
24. 5. 2007 Názor dne Oldřich  Průša
24. 5. 2007 Strany mají soutěžit Boris  Cvek
24. 5. 2007 Činžák Ladislav  Landa
24. 5. 2007 Nejen v Americe... Vlasta  Leporská
23. 5. 2007 Světové emise CO2 jsou vyšší než nejhorší modelovaný scénář
23. 5. 2007 Pomozme iráckým občanům, aby si uchovali svoji ropu Miloš  Kaláb
23. 5. 2007 Bílí, černí, špinaví, čistí, zdraví, nemocní Petr  Wagner
23. 5. 2007 Zemřel filmový režisér Pavel Hobl
22. 5. 2007 Národ bez emocí -- není moc impotentní? Luděk  Toman
22. 5. 2007 Rostislav Roztočil opět na Svobodě Zdeněk  Jemelík
22. 5. 2007 Otcové jedli nezralé hrozny a synům trnou zuby? Zdeněk  Bárta
4. 5. 2007 Hospodaření OSBL za duben 2007
22. 11. 2003 Adresy redakce

Školství RSS 2.0      Historie >
24. 5. 2007 Maturanti za katedrou -- řešení, či zlevnění? Jana  Maříková
18. 5. 2007 Kamenem a chlebem Pavel  Kopecký
15. 5. 2007 Diskutujeme symptomy a opomíjíme příčiny Michal  Giboda
3. 4. 2007 Nečisté maturity 2007 Ondřej  Hausenblas
16. 3. 2007 Co čeká (někdy) intelektuála? Miloš  Dokulil
7. 3. 2007 Jde o maturity, nebo o CERMAT?   
6. 3. 2007 Jak zabránit nové maturitě? Bojkotem CERMATu... Radek  Sárközi
6. 3. 2007 Za "ideální" maturity? A za faktografická testovací síta i na nižších stupních? Miloš  Dokulil
1. 3. 2007 Čtenáři slov Pavel  Táborský
22. 2. 2007 Ztráta zbytku iluzí Milan  Kulhánek
21. 2. 2007 Uniformy do škol František  Augusta
19. 2. 2007 Maturita - zkouška dospělosti? Pavel  Táborský
16. 2. 2007 Tony Blair chce zavést charitativní dary pro univerzity   
15. 2. 2007 650 Kč za papír o ničem Milan  Kulhánek
8. 2. 2007 Maturity pro barbary Ondřej  Hausenblas