21. 2. 2007
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
21. 2. 2007

Uniformy do škol

Proč ne?

Jako vojenský pedagog jsem u svých posluchačů neměl problémy, kterými se v současnosti naši pedagogové zabývají a pokoušejí vyřešit. Záškoláctví, šikana, nekázeň byly pro mě neznámým pojmem. Naopak, pokud jsem měl za posluchače vojáky z povolání kteří si potřebovali doplnit své odborné vzdělání pro další funkční i hodnostní postup měli tito maximální zájem o vyučování a učení.

Tato situace vytvářela nejen optimální podmínky ke snahám o zvýšení efektivity výuky, ale sami posluchači toto vyžadovali tím, že pravidelně za určité období své jednotlivé učitele mohli i hodnotit.

Jako žák, student a vysokoškolský posluchač jsem poznal mnoho různých pedagogů, ale za vzor jsem si je nevzal a nerad na ně vzpomínám!

Troufám si tvrdit, že pokud by moji posluchači byli bez uniformy, těžko bych se mohl s úspěchem pokoušet o nějaké zvýšení úrovně své pedagogické práce.

Zážitky z mého pomaturitního přechodu do Vojenské akademie v Hranicích na Moravě, kam jsem byl na vlastní žádost přijat, jsou pro mne dodnes nezapomenutelné. Uniforma pana vojenského akademika i když spojená s náročnou psychickou i tělesnou zátěží zcela změnila můj vztah k pedagogům a tento přechod z civilní na vojenskou školu velmi ovlivnil další průběh mého života. Se svými tehdejšími spolužáky na toto dodnes velmi rádi vzpomínáme!

Proč toto uvádím? Není uniforma jako uniforma! Pokud není spojena s určitým zdůvodněním, především s tradicí a její nositel na ní není hrdý a nevážil by si jí, je její působení mizivé. Zároveň by měla vyžadovat od svého nositele nejen určitá práva, ale i jasně definované povinnosti. Pokud by je porušoval, právo na její nošení je třeba i dočasně odejmout. Nošení uniforem bylo kdysi výsadou příslušníků různých řemeslnických cechů, horníků, nyní je nosí i lesníci, sportovní organizace i další. Některé vysoké školy měly i svá špičková reprezentační mužstva

U značné části pedagogů je dosud uniforma spojována s vojenským drilem a vynucovanou poslušností. Proč mají takovýto názor? Vždyť již dávno a i nyní existují organizace které ve svých stanovách vyžadují kázeň a disciplínu a její členové se tomuto požadavku dobrovolně podřizují. Jako příklad uvádím Sokol. Ten vyžadoval náročnou kázeň již od svých nejmladších členů A jakou autoritu představovali vedoucí cvičitelé! Dobrovolnou kázní se vyznačují i členové Junáka a jak rádi nosí svůj stejnokroj. .

Některé školy mají svoji historii spojenou nejen s místem svého působení, ale i se svými významnými absolventy. I k těmto skutečnostem by mohli návrháři uniforem přihlížet. A pokud by řešení uniformy i prostředí školy respektovaly tyto skutečnosti, bylo by to dalším přínosem nejenom u žáků, ale i u jejich rodičů.

Jedním z prvních příkladů je škola v Dubí. Jak, po svém, vyřešila využití jednotných školních "uniforem" jsme mohli sledovat v televizní reportáži.

Z toho, co jsem zde uvedl, by mohla vycházet odpověď na úvodní otázku. Co by mělo být nejdůležitějším přínosem zavádění uniforem do škol? Přeměna školního prostředí na takové, které by vytvářelo základní podmínky pro úspěšnou snahu pedagogů na zkvalitnění vyučování a učení, bez nežádoucích jevů, kterých se dosud školy nedokáží zbavit!

                 
Obsah vydání       21. 2. 2007
21. 2. 2007 Irák: Peklo na zemi Jakub  Rolčík
21. 2. 2007 Italský premiér Romano Prodi odstoupil
21. 2. 2007 Britská vojska "budou stažena z Iráku do konce roku 2008"
21. 2. 2007 Blair ve středu "potvrdí rozvrh stažení britských vojsk z Iráku"
21. 2. 2007 Čelní mezinárodní podnikatelé vyzývají ke snížení emisí CO2
21. 2. 2007 Austrálie se rozhodla zlikvidovat veškeré tradiční žárovky
21. 2. 2007 Evropská unie dosáhla dohody ohledně snižování emisí
21. 2. 2007 Opočenský, Svoboda a nevinný drogový dealer František  Schilla
21. 2. 2007 Libye: odlišné vnímání a odlišné skutečnosti Egon T. Lánský
21. 2. 2007 Mystifikace!
21. 2. 2007 Americký radar pro Českou republiku nyní na Aljašce
21. 2. 2007 Rakety, rakety, hejbejte se... Břetislav  Olšer
21. 2. 2007 Ochrana před klimatickými změnami, aneb Že by se politikové dali poučit? Uwe  Ladwig
21. 2. 2007 Sledování televize vede k tělesné i duševní degeneraci
21. 2. 2007 Philip Morris nebude muset platit odškodné 79 ,5 milionů dolarů
21. 2. 2007 Vězni v zálivu Guantánamo nemají právo předložit případ svého věznění americkým soudům
21. 2. 2007 Al Gore má dostat čestný doktorát za svůj film Nepohodlná pravda
21. 2. 2007 Světové sociální fórum – od defenzívy k ofenzívě Immanuel  Wallerstein
21. 2. 2007 Komentátor nemůže být objektivní Daniel  Veselý
21. 2. 2007 Nový šéf české kulturní asociace v New Yorku
21. 2. 2007 Filipova demagogie
21. 2. 2007 Ohlédnutí: Literatura a internet v roce 2006 Miroslav  Vejlupek
21. 2. 2007 Uniformy do škol František  Augusta
21. 2. 2007 Vojenská globalizace? Adalbert  Krims
20. 2. 2007 Antabus pro léčbu rakoviny? Boris  Cvek
20. 2. 2007 Antabus vs. rakovina - nové řešení?
20. 2. 2007 Léčba disulfiramem je složitá věc Petr  Wagner
20. 2. 2007 Britské zdravotnictví platí příliš mnoho za některé léky
21. 2. 2007 Kdy se přestane tisknout Respekt? Štěpán  Kotrba
20. 2. 2007 Jestliže tě uchvátí, zahyneš, aneb veřejnoprávní televize "informuje".
20. 2. 2007 Pošetilá cesta Bílého domu k africké ropě Mesfin  Gedlu
20. 2. 2007 Archivní svědectví: Tvrdík chtěl smlouvu s Američany podepsat už v roce 2002 Štěpán  Kotrba
20. 2. 2007 Odložená smrt Zdena  Bratršovská, František  Hrdlička
21. 2. 2007 Proti smrtící logice neoliberální globalizace
20. 2. 2007 Zelený oportunismus Oskar  Krejčí
18. 2. 2007 Hospodaření OSBL za leden 2007
22. 11. 2003 Adresy redakce

Školství RSS 2.0      Historie >
21. 2. 2007 Uniformy do škol František  Augusta
19. 2. 2007 Maturita - zkouška dospělosti? Pavel  Táborský
16. 2. 2007 Tony Blair chce zavést charitativní dary pro univerzity   
15. 2. 2007 650 Kč za papír o ničem Milan  Kulhánek
8. 2. 2007 Maturity pro barbary Ondřej  Hausenblas
5. 2. 2007 Po stopách Komenského a Cimrmana Alena  Damijo
19. 1. 2007 Rektoři britských univerzit varují: Školné bude muset stoupnout na 10 000 liber ročně   
15. 1. 2007 Dvě nové vysoké školy ekonomické v Českých Budějovicích Michal  Giboda
11. 1. 2007 Vědecké a profesní vzdělávání žen, aneb Německo má jen jednu možnost, kdyby chtělo být dále úspěšné Uwe  Ladwig
8. 1. 2007 Gymnázium, "profesoři" a studenti Boris  Cvek
8. 1. 2007 Řízené vzdělávání František  Augusta
3. 1. 2007 Do nového roku Jan  Čulík
3. 1. 2007 Jediná cesta, jak "zachránit ČR"?   
2. 1. 2007 Traumatické zaměstnání - učitel v Německu, aneb Co dělat jinak Uwe  Ladwig
7. 12. 2006 Inženýrská didaktika František  Augusta