20. 12. 2006
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
19. 12. 2006

Města a lidi

Pražané se dusí, město je včetně nejvnitřnějšího historického centra zaplaveno automobily a jejich odčerpávání se nedaří. Všude je neuvěřitelná špína a zápach. Hygienické limity byly již dávno několikanásobně překročeny. Automobilová doprava ve třech proudech teče už i po Václavském náměstí a rozlévá se dolů. Karlův most odříznut, průchod nemožný. Kamarád drží dětský plastikový telefonek a ze všech zbývajících sil do něj křičí: ,,Hlásíme stav nouze, stav nouze! Pomozte nám! Slyší mě někdo?''

Zatímco můj kamarád zoufale mává sluchátkem, primátor Bém a jeho tým sedí v patře, dívají se na tu spoušť dole a vydávají rozkazy: ,,Postavit víc silnic, stávající rozšířit, tím se aut zbavíme.''. ,,Ale pane primátore, to před několika desítkami let zkoušela Vídeň, Paříž, Brusel, Kodaň. Píše se o tom v knihách. Nikde to nezabralo.'' ,,Postavit silnice říkám, dělejte!'' Nebo: ,,Auta pod zem, postavte v centru nové podzemní garáže!'' ,,Pane primátore, není to nebezpečné? Nevyvalí se nám to pak odtud?'' ,,Postavit více podzemních garáží!'' ,,Dostavět vnitřní městský okruh, nejvyšší priorita!'' ,,Vystavět radiály, tunely, aby ta auta měla kudy ODJET!'' Mají situaci pod kontrolou.

Lidé v automobilech se vztekají, protože doprava již dávno nikam neteče. Automobily uvízly na místě a pomalu se rozkládají. Sanitka na nábřeží stojí a střídá rychlou a pomalou houkačku, aspoň tohle ještě funguje. Troubí na tramvaj před sebou. Tramvaj řinčí na auta kolem. Automobil v protisměru uhne o pár desítek centimetrů na svou stranu. ,,Díky ti dobrá duše, bylo to pošetilé, ale vážím si toho.'' Všechno stojí, všechno ovládl chaos. Není kudy projet, není kam by se jelo. Sanitka houká už jen tak nějak z povinnosti, protože co jiného má řidič v takové situaci dělat. Viděl jsem to před pár dny.

Teď sedím v bezpečnostním kry... tedy... na chalupě a přemýšlím. Ekologové svolali krizový štáb a zjistili, že vyřešit dopravní problém rozšířením komunikací nemožno. Každá silnice přitáhne nová, další auta. Té předchozí ulehčí jen málo a to ještě pouze na nějaký čas. Vyloučeno, absolutně vyloučeno.

Jenže oni ti ekologové to vždycky tak trošku popletou. Samozřejmě, že možno. Když bude tolik silnic, aby se na ně všechna auta vešla, tak se tam vejdou. A pak už stačí ty silnice jen dost rychle rozšiřovat a můžeme všichni jezdit autem, což je velmi pohodlné. To je lehká matematika. Vím to, protože mi o tom vyprávěl strýc, když se vrátil z USA. Viděl tam na jihu několik celých velkých měst, ve kterých nebyli žádní lidé.

Tedy samozřejmě lidé byli v těch automobilech, které se valily po dvanáctiproudé silnici a asi i v těch budovách kolem, ale živé lidi, kteří by třeba někam šli nebo seděli na lavičce nebo něco jedli, takové tam v těch několika městěch nespatřil. Před každou budovou velké parkoviště a z budovy do budovy se jezdí autem.

Pěšky to nemá smysl, protože silnice jsou nekonečně široké a plné automobilů. Všechno je pro chůzi daleko. Park bude asi někde za městem. Kdo nemá řidičák, třeba děti, je nečlověk. Tak na těchto silnicích a v těchhle městech tam na jihu můj strýc nezažil dopravní zácpu. Byl tam krátce a já viděl jen fotky, ale věřím, že tam opravdu nebývá, že tam automobilová doprava funguje. Není důvod, proč by ne. Kam chcete dojet, tam dojedete. Silnice jsou široké a vejdou se všichni.

Takže možno. Budeme muset pár budov zbourat, to se ví. Ale v principu možno.

MF Dnes: Pražané mají nejvíc aut v celé Evropě

Ministerstvo životního prostředí: Města pro lidi

                 
Obsah vydání       20. 12. 2006
20. 12. 2006 OPEC: ropný zlom do deseti let Michal  Brož
20. 12. 2006 Číně zřejmě už vadí její obrovské rezervy slábnoucího amerického dolaru
20. 12. 2006 Evropská unie jako peacekeeper: šance pro Demokratickou republiku Kongo Jana  Schmiedová
20. 12. 2006 Rakouská odborářská banka v amerických rukou Richard  Seemann
20. 12. 2006 Média 2006: Čím více sledujeme, tím méně víme Štěpán  Kotrba
20. 12. 2006 Soud, jenž měl skončit Zdeněk  Jemelík
20. 12. 2006 Libye odsoudila zahraniční zdravotníky k smrti
20. 12. 2006 Mýty a iluze české politiky Oskar  Krejčí
20. 12. 2006 Už vím Miroslav  Florian
20. 12. 2006 Vánoční dárek evoluce... Uwe  Ladwig
20. 12. 2006 Milan  Kozelka
20. 12. 2006 Milan Kozelka: World Press Photos
20. 12. 2006 Česká společnost je rozdělená Tomáš  Franke
19. 12. 2006 Islamofobie je stejně zhoubná jako antisemitismus Daniel  Veselý
19. 12. 2006 Města a lidi Hynek  Hanke
20. 12. 2006 Protestujeme proti štvavému zpravodajství TV Nova
20. 12. 2006 Přece jenom jsme k něčemu
19. 12. 2006 Tak nám sem nejezděte, Čulíku!
20. 12. 2006 II. ročník ankety o nejabsurdnější bankovní poplatek Patrik  Nacher
20. 12. 2006 Matení pojmů
19. 12. 2006 Amnesty International Brno nehájí jen "módní" politické vězně
19. 12. 2006 Odvolací soud potvrdil právo na přístup do zdravotnické dokumentace
18. 12. 2006 Pražská výzva pro Irák kritická vůči USA, v médiích už ale bez manipulací Štěpán  Kotrba
19. 12. 2006 Národ bez paměti? Jan  Čulík
19. 12. 2006 Saláty, lednička, maminčino pečení... Jan  Čulík
19. 12. 2006 Konečný rozchod s Eurotelem Jan  Čulík
22. 11. 2003 Adresy redakce
20. 12. 2006 Hospodaření OSBL za listopad 2006