13. 11. 2006
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
13. 11. 2006

Omezovače rychlosti sníží spotřebu pohonných hmot

Diskusi o zavedení biopaliv by měla provázet otázka, jak omezit spotřebu pohonných hmot. Pokud nespálím palivo, nemusím jej ani vyrobit, a také nemusím vypustit škodliviny z jeho spalování do ovzduší. Spotřebu auta ovlivňuje především způsob jízdy řidiče a použitý motor v autě. Dá se omezit motivace vlastnit výkonné auto dovolující jet dvěstěkilometrovou rychlostí? Snad by pomohly povinné omezovače rychlosti.

Technologie GPS se stává standardním vybavením vozů již dnes. Systém však nemusí řidiči říkat pouze to, kde se nachází, a kudy je nejkratší cesta k cíli, mohl by i kontrolovat maximální rychlost auta.

Při vjezdu do obce by se automaticky zapnul omezovač rychlosti na 50 km/h, při vjezdu na dálnici by systém dovolil jet vozu maximálně 130 km/h. Pokud by byl v budoucnu zaveden výběr poplatků za užívání silnic a dálnic pomocí technologie GPS (či v budoucnu systém Galileo), mohl by i přesně vyměřovat tyto poplatky. (Bohužel v ČR byla zvolena jiná technologie výběru mýtného).

Kupující nového vozu by v takovém případě nebyl motivován, získat do svého vlastnictví něco, co nevyužije. Akcelerace vozu by majiteli auta byla při přeplněnosti silnic a dálnic zbytečná, pokud si přiznáme, že předjet auto bez porušení rychlostních limitů je dnes téměř nemožné. Nejen u nás je stálý trend kupovat auta, která mají velké obsahy motorů, a proto také spotřebovávají mnohem více paliva. Kupující jsou motivováni pouze otázkou prestiže, pokud si vybírají tyto silné vozy. Maximální rychlost auta by v budoucnu při zavedení systému vnitřní autokontroly pomocí omezovačů rychlosti nebyla podstatná.

Od roku 2012 se počítá s uvedením jednotného systému výběru mýtného v celé Evropě. Dnes začínají ceny GPS přístrojů okolo 7 tisíc. Tato poměrně nízká cena se bude ještě nadále snižovat. Nic nebrání tedy tomu, aby byly povinou výbavou auta. Omezovače rychlosti stojí okolo 3 tisíc. Byla by to cena za to, že si spotřebitel cení komfortu cestování osobním automobilem místo veřejnou dopravou.

Při zavedení tohoto systému by se provoz na silnicích stal bezpečnější, ubylo by nehod, škod na majetku a zdraví, provoz na silnicích by byl plynulejší, díky vysokým trestům za znehodnocení činnosti kontrolního přístroje by podstatně ubylo silničních pirátů, systém výběru silničních poplatků by byl naprosto spravedlivý, snížilo by se zatížení obyvatel hlukem (snížení počtu akcelerací při předjíždění, dodržování rychlosti), snížila by se spotřeba aut na ujetý kilometr, snížila by se zátěž životního prostředí.

Reálnost uskutečnění podobné vize, kdy se motivace spotřebitelů kupovat silná auta sníží, se jistě nebude líbit automobilkám. Ty často v reklamě vyvolávají dojem, že právě díky jejich autu budeme všichni mnohem rychlejší a svých cílů dosáhneme mnohem snáze. Sníží se možnost vymezit se v konkurenčním boji, množství typů se omezí pouze na roztřídění dle komfortu a designu třídy aut.

Při uvažování, co budeme v budoucnu využívat za paliva se musíme zaměřit především na omezení spotřeby paliv a motivaci spotřebitelů snižovat svoji vlastní spotřebu. Nástrojů, jak toho dosáhnout zatím není mnoho a spíše se míjejí účinkem. Každá možnost by se měla ověřit a projít diskuzí odborníků.

                 
Obsah vydání       13. 11. 2006
13. 11. 2006 Nikdo není "čistý" Čech
13. 11. 2006 Opravdová láska   Canny
13. 11. 2006 Politický flašinetář Bohumil  Kartous
13. 11. 2006 Formanův Goya ve španělské premiéře Lubomír  Molnár
13. 11. 2006 Zákaz kouření vede k uzdravení číšníků, avšak němečtí kuřáci ještě dlouho postiženi nebudou Uwe  Ladwig
13. 11. 2006 Kuřáci nevědí, že mají plicní chorobu
13. 11. 2006 Zákaz kouření v Anglii bude avizován reklamami a la Hollywood
13. 11. 2006 Michael  Marčák
13. 11. 2006 Intimnosti pro paní Věru Jiří  Jírovec
13. 11. 2006 Fakta o jednom domě Danuše  Wranová
13. 11. 2006 "Bydlení" v soukromých domech Petr  Bretfeld
13. 11. 2006 Novotný, Železný a případ krácení dovozních poplatků
13. 11. 2006 Omezovače rychlosti sníží spotřebu pohonných hmot Václav  Včelica
13. 11. 2006 Záhada zamlčeného ztopoření František  Schilla
13. 11. 2006 Tušení souvislostí Ladislav  Žák
13. 11. 2006 Triky politiků aneb penze v kostce Ivo  Bubeník
13. 11. 2006 Překoná americká demokracie po posledních volbách svou krizi? Mojmír  Babáček
13. 11. 2006 Vývoj mozku dětí ohrožují průmyslové chemikálie - Harvard varuje před tichou pandemií
13. 11. 2006 Kdo vlastní svět
13. 11. 2006 Okinawská noční můra
13. 11. 2006 Ignorované rozhořčení Noam  Chomsky, John  Berger, Harold  Pinter, Jose  Saramago
13. 11. 2006 Může někdo vysvětlit popularitu Václava Klause?
13. 11. 2006 Zpravodajství iráckého odboje za dny 16. -- 31. října 2006
11. 11. 2006 Co na to V. J. Rott?
11. 11. 2006 Polsko ostře kritizováno delegací Evropského parlamentu
11. 11. 2006 Povýšená nízkost a ponížená lidskost Zdeněk  Bárta
11. 11. 2006 Předvolební tah Nicolase Sarkozyho Lubomír  Molnár
10. 11. 2006 ČSSD kritizuje, že Topolánkova vláda "porušuje zákon"
6. 10. 2006 Hospodaření OSBL za září 2006
22. 11. 2003 Adresy redakce