16. 5. 2006
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
16. 5. 2006

Maturity z logického a systémového myšlení

Příspěvek alternativního školského šéfodboráře Radka Sárköziho Kolektivní maturity -- danajský dar ČSSD na rozloučenou je politizujícím nekorektním útokem proti maturitám.

Oproti němu se domnívám, že zrušení povinných maturit stejně jako např. zrušení krajů bylo jednou z úliteb mediálně rozšířenému klišé "komunisté tady všechno zdevastovali -- musíme tedy zrušit nebo aspoň přejmenovat všechno, co tu za nich bylo". Brzy se ukázalo, že ke konkurenceschopnosti ve sjednocené Evropě patří i srovnatelnost dosaženého vzdělání, v tomto případě středoškolského. Má-li být na srovnatelné úrovni, musí se nějak celostátně, dnes už celoevropsky a zítra globálně "měřit". Volný pohyb osob po celé Evropě a tím i jejich pracovní uplatnění kdekoliv na trhu s půlmiliardou osob si žádá srovnatelnost kvality i mnžství znalostí nutných jako předpoklad zaměstnání kdekoliv. Toho se nedá dosáhnout dobrovolností, ale jen plošně, celostátními či celoevropskými standardy. Nevím, o jaké diskriminaci studentů Radek Sárközi mluví.

Při tom, kolik české školství produkuje všeobecných humanitních odborníků, zatímco české hospodářství potřebuje ke svému rozvoji zdatné techniky a přírodovědce a zručné řemeslníky, je jasné, že neviditelná ruka trhu zaspala. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy původně považovalo za samozřejmé, že součástí maturit (stejně jako součástí všeobecného vzdělání) bude i maturita z matematiky, po soustředěnému nátlaku ustoupilo: pouze pro gymnazisty. Strhl se strašlivý řev z řad novinářů a celebrit (matematikou oboustranně téměř nepolíbených, jak vyplývá z četných interview, kde se tím většinou ještě chlubí), že maturitou z matematiky budou diskriminováni studenti gymnázií! Je to přece právě naopak, certifikátem o vykonání maturity z matematiky by byli na trhu práce jedině zvýhodněni. Odpor k matematice (a fyzice) je většinou dán špatným stylem jejich výuky už v základním školství. Kdo měl dobrého učitele(-ku), i na střední škole exceluje.

Nechci popírat systémové chyby CERMAT, ale jde přece o mnohem závažnější společenský problém: půjde o profil školy a její zařazení do celostátních žebříčků podle výsledků v maturitních předmětech. Podle nich bude škola naplněna schopnějšími žáky (když ne, nedostane dost peněz a nakonec bude "optimalizována"). Proto se ředitelé budou snažit ve škole udržet co nejkvalitnější učitele právě těchto předmětů a budou jim nadlepšovat osobní ohodnocení, na ostatních už přece tak nesejde.

Učitelé matematiky, informatiky, fyziky (a cizích jazyků) jsou okamžitě (mnohdy už během svého vysokoškolského studia) přepláceni komerčními firmami. Mohou tam dělat, co umějí -- učit zaměstnance firmy -- nemusejí se sami přeškolovat. Ve školství zbudou jen zoufalci, středoškoláci bez aprobace a důchodci. A protože střední školy nebudou při přijímačkách (které nakonec z finančních důvodů úplně zruší) požadovat slušné základní vzdělání z matematiky, sníží se i jeho úroveň a absolventi ZŠ budou "matiku" ještě více nenávidět.

Nakonec doplatíme na tuhle politiku všichni. Povinné maturity jsou nástrojem k udržení, resp. dosažení vysoké úrovně středoškolského vzdělání a matematika je jeho nedělitelnou součástí -- ne kvůli nesmyslnému biflování vzorců, ale kvůli tomu, že žákům přejde do krve logické a systémové myšlení. Odborníci to dávno vědí.

Autor je členem Zastupitelstva hl. m. Prahy a jeho výboru pro výchovu a vzdělávání.

                 
Obsah vydání       16. 5. 2006
16. 5. 2006 Pentagon donucen zveřejnit videozáznam z 11. září
16. 5. 2006 "Být šťastný" jako slogan naší doby
16. 5. 2006 Domácí učitelé z třetího světa vyučují americké studenty na dálku
16. 5. 2006 Po oktávách let Vít  Slíva
16. 5. 2006 Snižování daní nevede k zvýšení státních příjmů
16. 5. 2006 Zahraničně-politická témata v českých volbách 2006 Jiří  Pehe
16. 5. 2006 "Kolaborant Palata" - Psovi psí smrt? Jan  Čulík
16. 5. 2006 Salon kritického myšlení, Litoměřice
16. 5. 2006 Jeden z vynálezců internetu bude přednášet v Glasgow
16. 5. 2006 Racionální volič a labilní respondent Jan  Punčochář
16. 5. 2006 Komunismus a genocida Milan  Černý
16. 5. 2006 Maturity z logického a systémového myšlení Miroslav  Prokeš
16. 5. 2006 Prezident a zákony
16. 5. 2006 Cibulkův pořad Jak to vidí dával slovo hostu
16. 5. 2006 Ondřej Fér se vrátil k svému francouzskému jménu
16. 5. 2006 Považujete teroristické útoky za reálnu bezpečnostnú hrozbu pre Slovensko? Oskar  Krejčí, Mario  Nicolini
15. 5. 2006 Českému Novákovi primitivní hospodské kecy v rádiu nevadí Jan  Čulík
15. 5. 2006 "Laický názor" moderátora na obrazovce ČT 24 Štěpán  Kotrba
16. 5. 2006 Zpravodajství iráckého odboje za dny 16. -- 30. dubna 2006
15. 5. 2006 Televize bez Šterna
15. 5. 2006 Dobré zprávy převažují Jiří  Pehe
15. 5. 2006 Závažné selhání reaktoru VVER1000 v Bulharsku Jan  Beránek
14. 5. 2006 Fukuyama: Čemu dnes čelí svět
15. 5. 2006 Výzkumné záměry a rozvoj vědy v regionech Demeter  Krupka
15. 5. 2006 Volební kampaň má dva autory: politické strany a média
15. 5. 2006 Občan a otevřená společnost Egon T. Lánský
12. 5. 2006 Satira v rozhlase je přípustná, ale tenhle pořad byl nevyvážený Jan  Čulík
12. 5. 2006 Unionistický stranický sekretariát Štěpán  Kotrba
22. 11. 2003 Adresy redakce
6. 5. 2006 Hospodaření OSBL za duben 2006

Školství RSS 2.0      Historie >
16. 5. 2006 Maturity z logického a systémového myšlení Miroslav  Prokeš
16. 5. 2006 Domácí učitelé z třetího světa vyučují americké studenty na dálku   
15. 5. 2006 Kolektivní maturity -- danajský dar ČSSD na rozloučenou Radek  Sárközi
15. 5. 2006 Výzkumné záměry a rozvoj vědy v regionech Demeter  Krupka
14. 5. 2006 Stávka hrozí kompletním uzavřením britských univerzit   
13. 5. 2006 Při stávce univerzitních učitelů začíná jít do tuhého Jan  Čulík
9. 5. 2006 Otazníky kolem státních maturit a CERMATu Radek  Sárközi
2. 5. 2006 Parodie na maturitu III.   
28. 4. 2006 Školství, jeho reforma a volby František  Augusta
28. 4. 2006 Parodie na maturitu II. Bohumil  Kartous
27. 4. 2006 Parodie na maturitu Bohumil  Kartous
24. 4. 2006 Jak dochází k učení František  Augusta
14. 4. 2006 Mozek a učení František  Augusta
7. 4. 2006 Vyučování nebo učení? František  Augusta
17. 3. 2006 Jak efektivně financovat české školství František  Augusta