15. 2. 2006
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
15. 2. 2006

Svobodnost

Jak je to se svobodou slova? A jde v této diskusi jen o ni?

Jako by ty kresbičky ani neexistovaly, vymyšlené jen k tomu, aby byl důvod rozvinout vážnou debatu o mezích naší svobody. Vyjadřoval se k nim už skoro každý, ačkoliv je neviděl skoro nikdo. Nevydařený žert se jistě občas povede každému z nás, takže důvěrně známe tu situaci, kdy je třeba říct: Já jsem to tak nemyslel, mrzí mě to. Jenže veřejná komunikace zjevně není totéž jako prostý rozhovor mezi lidmi. Svobodou projevu se totiž obyčejný blbý vtip vysvětlovat druhému člověku nedá. Jeden z hloupých žertů moderní doby totiž zní tak, že největším jejím výdobytkem je svoboda.

Jako bychom pluli neukotveni, nespoutáni nekonečným prostorem. Snem zotročených přirozeně bývá především svoboda, zatímco mnohé kočovné národy nemají ve svém jazyce pro tento pojem odpovídající slovo. Co také se svobodou, když je všude okolo nás! A my, kteří v historické paměti svého srdce chováme staleté sny o svobodě, dnes nevíme, co si s tím prostorem okolo sebe počít. Taková svoboda je nezdravě zbytnělá, asi jako játra vykrmené husy. I když je skoro jisté, že mnozí muslimové své reakce značně přehánějí a problém nepatřičně vyhrocují, samotnou svobodou, tedy tím, že ji máme, nemůžeme vysvětlit vůbec nic. Takové vysvětlení vyvolává spíše pocit směšnosti, ba trapnosti: to se u vás opravdu může žertovat na jakékoliv téma? Anebo si můžete dělat legraci jenom z těch, kteří jsou jiní, kteří nesdílejí vaše hodnoty? Empatie, soudnost a předvídavost patří k civilizaci evropského poloostrova mnohem více než buranská svobodnost, která znamená, že já můžu všechno a komu se to nelíbí, ať si stěžuje u okresního soudu.

Předvídat následky svých činů umí většinou i kočka, tak proč by to neměl umět Evropan? Místo toho nás další a další kroky denně překvapují tím, že taková schopnost je docela vzácná. Čekal snad někdo, že se muslimové budou nad kresbami v hloučcích vesele smát? Zřejmě je to ještě horší: opakováním argumentu o svobodě tisku, do které nám nemá prý právo nikdo zasahovat, si jen léčíme své civilizační komplexy. Svoboda projevu přece nikdy a nikde nebyla bez omezení, a stejně tak nebyla ani odtržena od odpovědnosti právní i morální. Samozřejmý etický závazek psát či říkat pravdu už dávno není z dnešního světa, v němž zájmy, reklama a estetika psané slovo znehodnocuje tak silně, že k němu přistupujeme s hlubokou nedůvěrou, ba s pohrdáním. Svobodu projevu tedy nutně vnímáme obdobně povrchně -- především esteticky a komerčně. Vládl zde po dlouhá poslední desetiletí a předtím obdobně po celá staletí dojem, že válka je jakýsi právní akt, který oficiálně vyhlašuje stát státu předáním příslušné nóty; ostatně aby to bylo možné takto formalizovat, zrodila se diplomatická imunita. Zbrojení se vnímalo jako odstrašující záležitost a vojenská síla se vyjadřovala jako součet všech prostředků vhodných k hubení lidí. Soběstřední jsme, my Evropáši. Nějak jsme si nepovšimli, že v arabské kultuře je pojem státu velmi volný.

Vítr vane, kam chce a přesouvá hory pouštního písku, takže hraničních čar není třeba; mezi některými státy ani nejsou přesně vytyčeny. Spontaneita vzdoru a těkavá zranitelnost dnešního složitého světa mohou způsobit konflikt, který jen eufemista nebude chtít nazvat válkou. Třeba započne tak, že si jí jednoho dne prostě všimneme. Pak budou tytéž zbloudilé duše, které dnes nepatřičně vzývají svobodu slova, říkat, že válka nemůže začít bez papíru s razítkem, takže je zatím možné zachovat klid.

Povýšeneckým postojem k muslimské kultuře si už dlouhá léta zaděláváme na problém, ze kterého si ještě dlouho budeme otírat zpocené čelo. Doufejme, že to všichni společně pochopíme dříve, než bude pozdě.

Text psán pro Literární noviny, které vyšly včera

                 
Obsah vydání       15. 2. 2006
15. 2. 2006 I osoby s bigotními názory a popírači holocaustu musejí mít právo mluvit
15. 2. 2006 Nové záběry týrání z vězení Abu Ghraib
15. 2. 2006 Nová americká "dlouhá válka"
15. 2. 2006 Úpadek Evropy
15. 2. 2006 Německo neotevře své pracovní trhy lidem ze středovýchodní Evropy Radek  Vogl
15. 2. 2006 Vysoký činitel CIA propuštěn za to, že odmítal mučení
15. 2. 2006 "Čím víc je něco zakázaného, tím víc mě to zajímá"
15. 2. 2006 Soud zakázal psát o zamořené lodi Miroslav  Šuta
15. 2. 2006 Česká pošta se opravdu vyznamenala Jan  Čulík
15. 2. 2006 Mám taky špatné zkušenosti s Českou poštou
15. 2. 2006 O toleranci, homosexualitě a Paroubkově lstivosti Josef  Provazník
15. 2. 2006 Kmotrem Zdeněk  Volf
15. 2. 2006 Britská Dolní sněmovna zakázala kouření
15. 2. 2006 Antikomunista nemůže být objektivní Josef  Vít
15. 2. 2006 Kdo promluví, než zaútočíme na Írán?
15. 2. 2006 Právo, víra, svoboda, politika Egon T. Lánský
15. 2. 2006 Svobodnost Petr  Pospíchal
15. 2. 2006 Dnešní kapitalismus je přirozený asi jako rakovina Jiří  Martišek
15. 2. 2006 Karikatura na vymření Josef  Provazník
14. 2. 2006 Kdysi bylo rouhání proti Bohu největším zločinem... Jaroslav  Pour
14. 2. 2006 Amerika chce vnutit světu geneticky modifikované potraviny
14. 2. 2006 Zpráva OSN požaduje uzavření Guantánama
14. 2. 2006 Oč jde nám, "mladým, poněkud radikálněji naladěným myslitelům" Martin  Škabraha
13. 2. 2006 Británie: Muslimové debatují v televizi
13. 2. 2006 Útok na Írán by stál tisíce životů a vedl by k širšímu konfliktu Karel  Dolejší
13. 2. 2006 Odpovědi na otázky týkající se Bible Jiří  Drašnar
13. 2. 2006 Mediální křepelky vyletěly z hnízd Štěpán  Kotrba
13. 2. 2006 Nejvyšší soud rozhodl, že se nebude řídit platným právním řádem Aleš  Uhlíř, Marek  Steiner
22. 11. 2003 Adresy redakce
12. 2. 2006 Hospodaření OSBL za leden 2006