6. 1. 2006
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
6. 1. 2006

Poznávání, věření, neporozumění

Proběhla přeháňka zveřejněných protináboženských odpovědí k článku "Proč věřit v Boha?", jehož autorem byl Igor Chaun. Sprchlo směrem k pragmatickému závěru proč nevěřit, k nezdůvodnitelnosti náboženství a pak zase opačně. Porovnávali se lidé věřící a nevěřící.

Naznačené téma by bylo možné dál promývat a dostávat se k filosofickým závěrům, bez konce. Člověk může věřit, že Ježíš uměl chodit po hladině jezera a ještě přitom mohl vytahovat malověrného učedníka z vody, nebo že zítra vyjde Slunce, že 20. století bude rájem na Zemi, protože vynálezy odstraní bídu. Leč lepší než víra je znalost - jako opak víry.

Rádi hájíme své názory odsuzováním či vyvracením názorů ostatních lidí. Stará Čína navrhuje: Nevědět a myslet si, že vím, to je ta nejhorší nemoc na Zemi. Kdo tedy je ten znalý při porovnání věřících a nevěřících? Lidé nábožensky založení nebo moudře opatrní materialisté, kteří náboženské poznatky odmítají? Nebo ateisté věřící svému závěru?

Je snadné být neznalým. K tomu není třeba vynaložit úsilí. Jednodušší je školou neprojít, nežli jí projít. O utajených záležitostech, které ani nepotřebují náboženství, lze kupodivu nejen číst, ale lze je i ověřovat a až potom posuzovat. Je na škodu, že tato skutečnost není dost známou. Alespoň trochu zkoušet někam nahlédnout. Má myšlení, nevyjádřené hlasitou mluvou, vliv na druhé lidi či zvířata?

Nehmotné zásady, narozdíl od záležitostí náboženských, nebývají lidem vnucovány. Avšak jak se o nich rozepsat, když jsou skryté? Připomenu pohádku.

Byl jednou jeden pán, který svého syna chlapečka nutil do umění, až se to jejich okolí snad ani nelíbilo. Avšak výsledky byly výborné. I později pak odrostlý chlapec veleúspěšně sochal, hudl či maloval či čeho to byl umělcem. Pěkného pohřbu se však nedočkal. Kdo to byl?

Ještě po pár staletích, když se znovu rozhlížel po světě, snažil se předchozí mrzutý závěr napravovat nevědomky - dětskou hrou. Po opuštění Osmileté střední školy pan otec tentokrát nutil svého chlapce věnovat se řemeslu. Ono má zlaté dno, chlapec se však chtěl pozlatit jiným způsobem. A tak sochá, maluje i miluje či co, dodnes. Nepříjemný otcův nátlak na nezletilce však odsuzoval po léta. Kde bydlel?

Jiný nerozšmodrchaný případ směřuje k zosnovateli věcí veřejných. Vydá se cestou na jih. A to, co se v historii stane jednou jako tragédie, příště se nám zopakuje jako fraška. Snad čtenář o tomto historickém osudovém obyčeji slyšel. Když se před rokem a půl jakoby bleskem ukázalo tělesné znamení na sportovaném těle, bylo to znamenitým potvrzením dávných poznatků skrytých souvislostí. Ani tato historka není nachystaná přímo k tomu, aby jí čtenáři porozuměli. V tržním prostředí by neuspěla.

Ještě poslední báchorku. Tu lze sledovat přes kus tisíciletí; kdo se musel naučit kdysi dávno v cizině odejít bolestivým způsobem, a sám zapálil, dokázal tak odejít i v naší době. Ale nezapálil.

Je povinností psát lopatou? Je-li to potřebné, pak raději připomenu tradiční příběhy.

Kdysi před desetiletími jel sáhib do divočiny a viděl smavého domorodce vařícího pokrm v obrovské nádobě, čtoucího přitom v bibli. "Co to čtete? Tomu už dnes nikdo nevěří!" , smál se mu Evropan. Muž zůstal vážný: "Kdyby se tato kniha nedostala k nám, do naší země, pak vy - byste skončil v tomto kotli."

Křesťanům nenahlížejícím v opakované návraty dokládá přímo bible. "Cestou uviděl člověka, který byl od narození slepý. Jeho učedníci se ho zeptali: 'Mistře, kdo se prohřešil, že se ten člověk narodil jako slepý? On sám, nebo jeho rodiče?' Ježíš odpověděl: 'Nezhřešil ani on ani jeho rodiče, je slepý, aby ---.'" Z úryvku vyplývá, že hovořící uvažovali prohřešek již před narozením, jistě tedy v minulém životě slepého člověka. Poznatky znovunarození znala i starodávná bible.

Jsou v ní i jiné věty, například "Musíte se narodit znovu." Avšak každý je může vykládat po svém.

Popisy náboženských chyb a nedostatků dbají skutečnosti. Přesto však neprokazují, zda je náš život virtuální realitou (zdánlivou skutečností) nebo není. Údaje pěti lidských smyslů se doplňují tak dobře, že člověk uznává skutečnost hmotného světa. S přihlédnutím k současné zobrazovací technice však lze promýšlet i jiné spojitosti pro vysvětlení údajů našich smyslů. Teprve fysikové znalí kvantové mechaniky se stali opatrnější při posuzování možností vesmíru, kdežto fysika 19. století znala snad všechno, co sama sobě určila být potřebným.

Obvykle se tvrdí, že věda zásadně neposuzuje skryté věci, že popisuje hmotné souvislosti. Pochopitelně je ošidné vyjadřovat se k tomu, co nelze měřit, prokázat či vyvrátit. Naopak papež kolem roku 1990 mínil, že právě věda má co říci k popisu umístění našeho světa.

Podle knihy Liber prohibitus K. Wágnera mínil D. F. J. Arago, francouzský fysik a astronom: "Ten, kdo mimo teorii matematiky pronáší slovo nemožné, není opatrný!"

                 
Obsah vydání       6. 1. 2006
6. 1. 2006 Válečný zločinec Ariel Šaron
8. 1. 2006 Sprostý rasismus na serveru Novinky.cz je dál šířen bez korekce
7. 1. 2006 Merkelová kritizovala tábor v zálivu Guantánamo
7. 1. 2006 Je záhadou, proč se Šaron na poslední chvíli změnil
7. 1. 2006 Ariel Šaron "zřejmě nepřežije"
6. 1. 2006 Případ Šaron: Vy vytáhnete nějakou kauzu, která teď nikoho nezajímá
6. 1. 2006 Pat Robertson: "Šaronova mrtvice je boží trest"
7. 1. 2006 ČTK: chcíplá fena a státní pohřeb Štěpán  Kotrba
7. 1. 2006 Čeští středoškoláci míní, že "je proti terorismu třeba důrazně bojovat"
6. 1. 2006 Mlčení ministrů Jan  Čulík
6. 1. 2006 Pokud se kdokoliv modlí za to, aby Šaron nyní přežil, modlí se za to, aby později trpěl Jan  Paul
6. 1. 2006 Formát DVD je zastaralý
7. 1. 2006 KSČM Brno i Praha: Ještěři vedou kandidátky Štěpán  Kotrba
6. 1. 2006 Týdeník Rozhlas: Tupé selfpromo Českého rozhlasu Štěpán  Kotrba
7. 1. 2006 Nesmíme se orientovat jen na požitkářství a přepych Zdeněk  Bárta
6. 1. 2006 K+M+B 2006 Irena  Ryšánková
6. 1. 2006 Tak trochu apokryfní scifi z hlubiny času mezi Adamem a Třemi králi Ivo V. Fencl
6. 1. 2006 Dala CIA Íránu jadernou bombu?
6. 1. 2006 Věda Boha nikdy neumlčí
6. 1. 2006 Kdo jsou vítězové antikomunistické revoluce? Jindřich  Kalous
6. 1. 2006 Poslání Viktor  Dyk
6. 1. 2006 Gorily Českého rozhlasu v BBC
6. 1. 2006 Ariel Šaron zůstane v umělém spánku přinejmenším do soboty Karel  Dolejší
6. 1. 2006 Britské listy mají tendenci podléhat témuž, co Mladá fronta Dnes Jan  Čulík, Martin  Škabraha
6. 1. 2006 2000 Čechů nalezne exkluzivní bydlení v transportérech za 34 mld. korun Michal  Rusek
6. 1. 2006 "Životní moudrost" Aleše Uhlíře: Fauly, zkraty a desátý odvar z Nietzscheho Karel  Dolejší
6. 1. 2006 Bankovní poplatky - stále aktuální téma Patrik  Nacher
5. 1. 2006 Vojenský jazyk: "Změnu designu tištěné verze týdeníku Respekt připravoval tým autorů..." Jan  Čulík
6. 1. 2006 Poznávání, věření, neporozumění Bohumír  Tichánek
6. 1. 2006 Indoktrinace? Petr  Hušek
5. 1. 2006 Mládež jako naděje -- naděje pro koho a k čemu Petr  Sak
5. 1. 2006 Rozdíl je jen domněnkou, je třeba jej prokázat Miroslav  Prokeš
5. 1. 2006 Petra Partyka - kupodivu - za komunismu nezavřeli, to až teď!
3. 1. 2006 Napište do vězení Petru Partykovi! Benny  Rees
4. 1. 2006 Zuzana Paroubková: "Nikdy jsem netvrdila, že ženy do politiky nepatří" Štěpán  Kotrba
4. 1. 2006 Cizinci: výpisy, zápisy, průpisy, nadpisy a podpisy Milan  Daniel
22. 11. 2003 Adresy redakce
2. 1. 2006 Hospodaření OSBL za prosinec 2005

Katolická církev RSS 2.0      Historie >
6. 1. 2006 Poznávání, věření, neporozumění Bohumír  Tichánek
4. 1. 2006 Proč věřit v Boha -- opravdu, proč? Josef  Vít
27. 12. 2005 Teológia oslobodenia žije Eduard  Chmelár
25. 12. 2005 Papež požaduje duchovní "probuzení"   
29. 11. 2005 Vatikán potvrdil zákaz vstupu do kněžského stavu pro homosexuály   
15. 11. 2005 Když volnomyšlenkář Giorello nemlčí, ale útočí Josef  Brož
13. 10. 2005 Vášnivé, fanatické vyznání ateisty Ivan Odilo Štampach
12. 10. 2005 Vraždy, pohlavní choroby a rozpad manželství jsou častější v náboženských společnostech   
7. 10. 2005 Katolická církev už nebere Bibli jako zdroj pravdy   
7. 10. 2005 Zázraky, které uctívá Itálie, jsou falešné   
7. 10. 2005 Bible jako pramen inspirace ve 21. století Karel  Sýkora
7. 10. 2005 O křesťanském pohledu na Písmo Boris  Cvek
5. 10. 2005 Laborem Exercens Jan  Pavel II.
29. 9. 2005 Zášť katolické církve vůči homosexuálům volá do nebe Romana  Radová
27. 9. 2005 Jürgen Habermas, náboženství a postsekulární společnost   

Igor Chaun: "Proč věřit v Boha?" - názory a reakce RSS 2.0      Historie >
6. 1. 2006 Indoktrinace? Petr  Hušek
6. 1. 2006 Poznávání, věření, neporozumění Bohumír  Tichánek
5. 1. 2006 Nedovolme pravici unést Boha   
5. 1. 2006 Josef Vít je rozumbrada a v článcích má věcné chyby Boris  Cvek
5. 1. 2006 Víra v Boha v nejateističtější zemi na světě - přijde nový Bůh? Jiří  Mašek
5. 1. 2006 Chtěla bych se zastat Igora Chauna Věra  Říhová
4. 1. 2006 Schopnost věřit je genetická záležitost   
4. 1. 2006 Vadí mi, že nám Igor Chaun vnucuje víru   
4. 1. 2006 Proč věřit v Boha -- opravdu, proč? Josef  Vít
3. 1. 2006 644 milionů Filip  Sklenář
3. 1. 2006 Proč věřit v Boha? Igor  Chaun