29. 9. 2005
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
29. 9. 2005

Automobily a elektromobily

Současný stav nezměníme

Článek pana Brože "Automobilismus, ekologie a pokrok" je velmi dobrý, ale v rovině teoretické. Připomíná mi časopis Technický magazín někdy kolem roku 1970, kde byl krátký článek o tom, že mechanickým hodinám je odzvoněno, protože že odborníci jakési americké firmy, vyrábějící polovodiče, postavili prototyp hodin řízených krystalem, jejich přesnost je řádově sekunda denně.

Na tyto hodiny jsem si ovšem musel několik desítek let počkat, než byla zvládnuta technika vysoké integrace, tj., "namačkání" celé elektroniky do jediného čipu, a než byla zavedena jejich hromadná výroba, čímž došlo ke snížení jejich ceny natolik, že se tyto hodiny a hodinky skutečně masově rozšířily. Souhlasím s panem Brožem, že "...tržní prostředí s odlišně nastavenými parametry je také schopné generovat ekologicky a ekonomicky zajímavé alternativy i v dopravě."

Problém je v tom, že pro většinu lidí je téměř nemožné zasahovat do "nastavování parametrů" onoho tržního prostředí a vše stojí na penězích. Rozšíření elektromobilů se bude bránit nejen lobby současných výrobců spalovacích motorů, ale i olejová lobby -- protože právě jejich podíl zisků z "tržního koláče" by byl ohrožen.

Já sám bych elektromobil používal, i když je "línější" než automobil s klasickým spalovacím motorem (v elektromobilu se mnoho lidí nesvezlo, já ano, ale kdo používal řetězovou pilu s benzínovým i s elektrickým pohonem, bude vědět, o čem mluvím), protože nezávodím, jezdím tak, abych se někam dostal, a dojezd kolem 100 km by mi většinou stačil.

Pan Brož napsal velmi hezký článek, z kterého jsem se opět poučil o možnostech, ale bohužel, je to "hudba budoucnosti", kterou zatím nikdo z nás nemůže využít.

Pokud pan Brož píše, že "...Pořizovací cena elektromobilu je srovnatelná s běžným vozem nižší střední třídy, elektromobil s moderní Li-ion/polymer technologií trakční baterie je v cenové hladině (vyšší) střední třídy..." je to jen povšechné konstatování - dokud tedy neuvede kde, za kolik je elektromobil k dostání, případně jeho značku a alespoň základní technické parametry, je to zase jen příslovečný "holub na střeše" zatímco my máme "vrabce v hrsti". Pro zajímavost ale uvedu, že v roce 1992, kdy se elektromobily v Ejpovicích vyráběly (cca. 20 ks denně), byla cena elektromobilu 250 000 Kčs, zatímco cena klasického Favorita byla kolem 130 000 Kčs.

Pokud se pan Brož zmiňuje o hnutí DIY (do it yoursef, čili udělej si sám), obávám se, že tato éra pro automobilisty u nás skončila s érou vozů Škoda 105 a 120, případně prvních Favoritů (nepíši to se škodolibou radostí, jsem také "kutil").

Dnešní automobily, i ty menší, mají většinou motory se vstřikováním, vybavené katalyzátory a řízené mikročipem, takže jejich údržbu zvládne pouze značkový servis, vybavený měřicí technikou za řádově statisíce korun. Prakticky už jsou problémem jakékoliv úpravy elektroinstalace, protože použití zásuvných konektorů téměř znemožňuje udělat si svůj vývod, takže na majiteli zůstaly jen možnosti výměny žárovek, doplňování oleje do motoru, výměna baterie, případně promazání zámků na dveřích atd...

I úpravu na plynový pohon nelze provádět "kutilsky", musí ji provádět odborná firma, která má na tuto činnost certifikaci a za instalaci ručí. Tento stav ale nepokládám za úřední buzeraci, tím je zaručena bezpečnost nejen uživatele, ale i ostatních účastníků silničního provozu.

Jednotlivé typy automobilů mají i přiřazeny určité typy pneumatik, což je třeba respektovat, jinak vozidlo, řečeno úředním jazykem "pozbývá technické způsobilosti k provozu". Výměna hnacího agregátu za elektrický by tedy byla podstatným zásahem do konstrukce vozidla a nemohla by být schvalována na stanici STK, zvláště kdyby ji prováděl neodborník. Jednalo by se o vystavení nového technického průkazu, což je záležitost nejen zdlouhavá ale také značně nákladná.

K otázce nemocnosti by se musel vyjádřit odborník -- já jsem jen uvedl svou osobní zkušenost (která náhodou byla ve shodě s osobní zkušeností pana Víta), laicky se domnívám, že v hromadné dopravě jsou lidé v mnohem těsnějším kontaktu než v zaměstnání nebo na nákupech. Pokud se pan Brož zeptá svého obvodního lékaře, zjistí, že "správně přechozená" chřipka může zanechat vážné následky na srdci, ledvinách a dalších vnitřních orgánech. O vlivu nemocnosti na hospodářství by se musel vyjádřit ekonom -- vzato selským rozumem, každý nemocný pracovník přestane produkovat a začne spotřebovávat.

Závěrem bych podotkl, že i mně by se líbila verze lepšího životního prostředí podle pana Brože, volnější a klidnější centra měst, jenže v současné demokracii máme oba možnost se k tomuto problém pouze demokraticky vyjádřit (asi jako Angličané v Hyde Parku), což na změnu současného stavu nemá ten nejmenší vliv....

                 
Obsah vydání       29. 9. 2005
29. 9. 2005 Anděl, opilci a agresivní bezdomovci Fabiano  Golgo
29. 9. 2005 Právo na sebeobranu Štěpán  Kotrba
31. 10. 2005
29. 9. 2005 Proti šéfu republikánské většiny v americké Sněmovně reprezentantů bylo zahájeno trestní stíhání
29. 9. 2005 Labouristická strana se omluvila za to, že vyhodila dvaaosmdesátiletého "výtržníka"
29. 9. 2005 Bezdomovci - pohled z druhé strany
29. 9. 2005 Literárky pro starší a pokročilé masochisty Štěpán  Kotrba
29. 9. 2005 Zatvrdlé cíle žalují František  Schilla
29. 9. 2005 Boj proti terorismu a jeho vliv na situaci uprchlíků a přistěhovalců
29. 9. 2005 Jak kritici ublížují filmu Štěstí Ján  Simkanič
29. 9. 2005 Sin City: alibistická oslava zvrácenosti Ján  Simkanič
29. 9. 2005 Amerika by měla vrátit nakradené létající talíře Jiří  Míka
29. 9. 2005 Minimální cena benzinu -- utopie, nebo schůdné řešení? Jan  Hošek
29. 9. 2005 Současný stav nezměníme František  Hájek
28. 9. 2005 Paroubek dal sociálním demokratům jasně najevo, jak vypadá a jak jedná konzervativní levicový lídr Štěpán  Kotrba
29. 9. 2005 SPD čeká na Godota Richard  Seemann
29. 9. 2005 Kancléřem budu já Igor  Záruba
29. 9. 2005 Naši furianti Oskar  Krejčí
29. 9. 2005 Protestantismus nezpochybňuje hodnotu světského úspěchu Bohumil  Kartous
27. 9. 2005 Jürgen Habermas, náboženství a postsekulární společnost
29. 9. 2005 Hrozí Francii násilný útok? Simone  Radačičová
29. 9. 2005 O komunistech pravých a nepravých Michael  Hauser
29. 9. 2005 Problémy Turecka, na které Josef Brož zapomněl
29. 9. 2005 Zášť katolické církve vůči homosexuálům volá do nebe Romana  Radová
29. 9. 2005 Petr Zvěřina - beránek, který snímá hříchy světa? Vojtěch  Polák
29. 9. 2005 Brouček nebo člověk, pane Zemane? Josef  Vít
27. 9. 2005 Číselná osa a opovržení teoretiků Bohumír  Tichánek
29. 9. 2005 Zpravodajství iráckého odboje za dny 24. - 31 srpna 2005
29. 9. 2005 Je třeba vychovávat lékaře, kteří budou mít rádi venkov, vesnice, okrajové a chudé čtvrti měst třetího světa Fidel Castro Ruz
22. 11. 2003 Adresy redakce
3. 9. 2005 Hospodaření OSBL za srpen 2005

Automobilismus RSS 2.0      Historie >
29. 9. 2005 Současný stav nezměníme František  Hájek
29. 9. 2005 Minimální cena benzinu -- utopie, nebo schůdné řešení? Jan  Hošek
27. 9. 2005 Pokud hrozí rostlince či broučkovi zmizení z planety, má větší cenu, než každý z nás   
27. 9. 2005 Automobilismus, ekologie a pokrok Michal  Brož
26. 9. 2005 Ekologie, nebo pokrok? Josef  Vít
23. 9. 2005 Nebezpečné omyly v konceptu individuální dopravy Michal  Brož
23. 9. 2005 Pojedeme automobilem i na onen svět?   
22. 9. 2005 Rychlé dívky, krásné vozy, smělé koncepce František  Schilla
22. 9. 2005 Budeme jezdit zadarmo Josef  Vít
30. 8. 2005 Úvaha o automobilovém světě Martin  Böhm
25. 8. 2005 Nejen piloti jsou pod tlakem Hynek  Hanke
22. 8. 2005 Silnice jsou rozbité, úřední šiml řehtá, ale my vám přejeme příjemný den   
24. 6. 2005 Bič na řidiče Tomáš  Vandas
15. 6. 2005 Máme právo na zdravé životní prostředí? Pavel  Juránek
15. 6. 2005 Čím ochočit kamiony Jiří  Kofránek