5. 9. 2005
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
5. 9. 2005

Systém státních dotací je bojem o moc

Polemika s článkem Martina Škabrahy "Jen kurvy se musí líbit, básně ne!"

Pane Škabraho,

především - diktát peněz není totéž, co diktát publika. Já prosazuji systém, kde mají všichni lidé stejný hlas, co jim připadá jako dobré umění a co chtějí podporovat, a kde se podporuje nejvíce vznik takových děl, která chce nejvíc lidí. Takový systém je diametrálně odlišný nejen od systému "vysokých umělců soupeřících o státní dotace", ale i od současného kapitalistického systému, který používáme na "nízkou zábavu". A podle mého názoru, můj systém celkem dobře řeší i vaše námitky, které vycházejí právě z toho, že se mylně domníváte, že prosazuji kapitalistický systém. (Přesněji řečeno, to, co si v ČR lidé myslí, že je "kapitalistický systém", protože na Západě existují rozsáhlé struktury dotací pro umění..., pozn. JČ.)

Například tvrdíte, že "kdo vyrábí zábavu, chce především vydělat". Já to vidím spíš naopak - kdo chce vydělat, vyrábí především zábavu. Je jasné, že bude chtít čistý zisk odpovídající čistému zisku ostatních producentů zábavy, a proto nebude ztrácet čas projekty, které mu takový čistý zisk nedávají (jako vaše kniha). Proto bude investovat do reklamy, bude se snažit oslovit maximum lidí, a uchýlí se k různým trikům, to vše na úkor čehokoli dalšího, včetně zábavnosti samotné. Můj systém tohle řeší tak, že si uvědomuje nutnost toho, aby všechna díla byla pro lidi stejně viditelná, protože jenom tak bude jejich rozhodování skutečně demokratické. Moderní technologie toto umožňují, a v této souvislosti bych rád upozornil na zajímavou knihu http://free-culture.org/. Proč třeba vy nedáte vaší knihu na Internet?

Dále, je nepochybné, že existuje čistá zábava, která se nesnaží být vysokým uměním (ať už ji někdo za takovou považuje nebo ne, to je jeho problém), a kterou někdo dělá bez očekávání zisku; příkladem může být Jára Cimrman nebo J.R.R. Tolkien. Takže zábava nejsou jenom o "hry" dodávané "lůze" odněkud shora.

Co se týče nezávislosti umělců, nedávno jsem psal na Britské listy na podobné téma. Peníze jsou de facto zdroje, a tedy omezené. Lidé si je musí nějak rozdělit, a dostane-li někdo víc, musí někdo dostat míň. Nechcete přece tvrdit, že umělec by měl být na zdrojích nezávislý i za fyzické možnosti naší planety. Nezávislost umělce je prostě vždycky omezená.

Neříkám, že by stát neměl podporovat umění (stejně jako vědu, právě proto jsem udělal tu paralelu). Ale podstatné je, kdo rozhoduje o tom, na co se vlastně vydají. Já jsem proti tomu, aby o tom rozhodovala úzká skupina, ať už umělců samotných nebo kapitalistů. Sám přiznáváte, že i systém státních dotací je bojem o moc. Můj systém se snaží tomu boji dát nějaká objektivní pravidla - rovnost hlasů všech lidí.

Chápu, že máte obavu, že společnost nějak zkolabuje či co v takovém systému. Ale je lepší lidi vychovávat, aby sami přišli na to, co je pro ně dobré (to se týká i vědy a občanské společnosti obecně), a ne jim to násilím vnutit, že je to prostě správné a basta. To není demokratické.

Říkáte: "Demokracie je vláda lidu. Nepřežije, pokud si neuchrání pojistky proti vlastní proměně ve vládu davu a lůzy." To nemůžete myslet vážně. Pominu, že "proměna ve vládu davu a lůzy" není v historii lidstva nikde zdokumentována (protože je to protimluv, dav musí z definice někdo vést, a pak jde o jeho vládu). Ale umění žádnou takovou pojistkou na obranu před lůzou není. Za komunismu vznikala (v undergroundu) úžasná díla, a byl to nedemokratický systém, a lidé (lůza?) o taková díla měli obrovský zájem. Jsou to nezávislé věci.

                 
Obsah vydání       5. 9. 2005
5. 9. 2005 Prázdné, zničené a zoufalé město
5. 9. 2005 Spád událostí mě předběhl Jindřich  Kalous
5. 9. 2005 Dovětek k mediální manipulaci -- pokus o diskusi Bohuslav  Binka
4. 9. 2005 Obří letecký most konečně zachránil oběti
5. 9. 2005 Jabloňové sady 4 Filip  Sklenář
3. 9. 2005 Bush přiznal svou chybu
3. 9. 2005 Temná tvář amerického snu?
31. 10. 2005
5. 9. 2005 Achillova pata supervelmoci Bohumil  Kartous
4. 9. 2005 Stačí tak málo, aby establishment znejistěl Jindřich  Jůzl
5. 9. 2005 Give them enough rope Štěpán  Kotrba
27. 9. 2005
5. 9. 2005 New Orleans a povodně v ČR Petr  Wagner
4. 9. 2005 Krize v Americe a rasismus v Lidových novinách Jan  Čulík
2. 9. 2005 Katastrofa v New Orleansu - vznikla v důsledku války v Iráku?
5. 9. 2005 Nové léky snižují riziko mrtvice na polovinu
5. 9. 2005 Jak být vedle Alex  Koenigsmark
5. 9. 2005 My jsme ta nová generace. My jsme Národní Socialisté! Ondřej  Slačálek
5. 9. 2005 Volby 2006: společenské elity, zlé umění přetvářky a odvaha Michal  Rusek
5. 9. 2005 Grebeníček: poločas rozpadu samce Alfa Irena  Ryšánková
5. 9. 2005 Arthur Schopenhauer do každé knihovny Karel  Dolejší
5. 9. 2005 Kyselina sírová, román, ve kterém se holocaust stává reality-show Josef  Brož
5. 9. 2005 Umění je tyranií, překrucuje skutečnost a chová se k ní jako k děvce Jan  Paul
5. 9. 2005 Vysvětlovat prospěch z umění je jako vysvětlovat zamilovanost Jiří  Holý
5. 9. 2005 Labyrint světa a Ráj grantu Filip  Sklenář
5. 9. 2005 Státní dotace jsou pro umění zhoubné Boris  Cvek
5. 9. 2005 Systém státních dotací je bojem o moc Jan  Samohýl
5. 9. 2005 Má stát dotovat umění?
5. 9. 2005 Benzín za pětatřicet Josef  Vít
5. 9. 2005 Osm rozvojových cílů tisíciletí
2. 9. 2005 Hubnoucí diety a doplňky, které opticky zeštíhlují postavu František  Schilla
5. 9. 2005 Švýcarsko mělo až donedávna velmi pragmatický a humánní postoj vůči drogám Bushka  Bryndová
5. 9. 2005 Proč zůstanu křesťanem a nestanu se muslimem Karel  Sýkora
2. 9. 2005 Kázání o pravdě Stanislav  Heczko
5. 9. 2005 Zastupitelstvo o jízdném aneb impotentní opozice Petr  Jindra, Václav  Votruba
31. 8. 2005 Ubráníme se? -- pokus o stručnou typologii současné mediální manipulace Bohuslav  Binka
1. 9. 2005 Ubráníme se? -- pokus o stručnou typologii současné mediální manipulace Bohuslav  Binka
2. 9. 2005 Ubráníme se? -- pokus o stručnou typologii současné mediální manipulace Bohuslav  Binka
2. 9. 2005 Petr Zvěřina = beránek, který snímá hříchy světa Štefan  Švec
3. 9. 2005 Hospodaření OSBL za srpen 2005
22. 11. 2003 Adresy redakce

Co je podstatou uměleckého díla RSS 2.0      Historie >
5. 9. 2005 Systém státních dotací je bojem o moc Jan  Samohýl
5. 9. 2005 Vysvětlovat prospěch z umění je jako vysvětlovat zamilovanost Jiří  Holý
5. 9. 2005 Umění je tyranií, překrucuje skutečnost a chová se k ní jako k děvce Jan  Paul
5. 9. 2005 Státní dotace jsou pro umění zhoubné Boris  Cvek
5. 9. 2005 Má stát dotovat umění?   
2. 9. 2005 "Jen kurvy se musí líbit, básně ne!" Martin  Škabraha
2. 9. 2005 Petr Zvěřina = beránek, který snímá hříchy světa Štefan  Švec
2. 9. 2005 Má estetika v kostce Boris  Cvek
2. 9. 2005 Co je opravdu podstatou uměleckého díla? Pavel  Šmerk
2. 9. 2005 Co hledám v literatuře já Štefan  Švec
2. 9. 2005 Neporadím vám Martin  Škabraha
2. 9. 2005 O podstatě umění: Nepřesvědčili jste mě Pavel  Šmerk
2. 9. 2005 Umění vyjadřuje nevyjadřitelné Jan  Čulík
2. 9. 2005 Umění dotváří historii Bohumil  Kartous
1. 9. 2005 Kdo určí, co je skutečná kultura? Jan  Samohýl