12. 4. 2005
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
12. 4. 2005

Terry Schiavo a potraty

Asi jen málokdo nezaznamenal v minulých týdnech médii často zmiňovaný příběh jisté Američanky, upoutané posledních 15 let na lůžko a přežívající ve vegetativním stavu jen díky připojení na umělou vyživovací trubici, bez naděje na zlepšení svého stavu či úplné vyléčení. Na žádost jejího manžela rozhodl nakonec soud o definitivním odpojení od vyživovací trubice a tím i o neodvratné smrti této pacientky. Jak tento příběh souvisí s potraty? Domnívám se, že mnohem víc, než by si kdo mohl na první pohled myslet.

Vždyť způsob ukončení jejího života se dá chápat i jako zvláštní druh "potratu", navíc přenášený v přímém přenosu.

Naše dnešní společnost je v otázce potratů nesmiřitelně rozdělena na dva tábory. Jedni vyzdvihují právo ženy rozhodnout o svém životě a potažmo životě svého dítěte, druzí naopak vyzdvihují právo počatého dítěte na život. Aktuálně jsou ti první ve značné přesile, což bylo názorně vidět například při posledním hlasování o zákazu potratů v naší Poslanecké sněmovně, kdy pro návrh příslušného zákona se vyslovilo asi jen 30 poslanců ze 200. Převaha zastánců legálnosti potratů je tedy značná. Mají ale pravdu v tom, že je potrat morálně přijatelný způsob regulace porodnosti? Na to se dá částečně najít odpověď právě porovnáním s případem oné nešťastné Američanky.

Paní Terri Schiavo nebyla těch posledních 15 let člověkem se vším, co k tomu patří. I když vnějším zjevem jako člověk vypadala, ve skutečnosti byla jenom jakýmsi přežívajícím biologickým materiálem a z jejího mozku fungovala jen část umožňující právě to přežití, nikoliv skutečný život. Zřejmě vůbec nevnímala okolní svět a nebyla tedy ani schopna o sobě nijak rozhodovat. Proto o jejím dalším osudu za ni nakonec rozhodli jiní.

Podobně lidský plod v časném stádiu vývoje zcela jistě není plnohodnotným člověkem, je to vlastně také jenom jakýsi biologický materiál. Rovněž nevnímá okolní svět (i když to není tak úplně jisté) a podobně jako paní Schiavo je napojen na "vyživovací trubici", bez níž rychle umírá. Lze tedy poněkud zjednodušeně prohlásit, že mezi lidským zárodkem a takto vážně postiženým pacientem není příliš velký rozdíl. Pokud je "odpojíme" od vyživovací trubice, nebo jakkoliv jinak ukončíme jejich život, nezabijeme přeci skutečného člověka, ale pouze biologický materiál.

Jenže "drobný" rozdíl zde přeci jenom je. Pokud bychom nechali paní Schiavo nadále přežívat na přístrojích, asi bychom se nikdy nedočkali změny jejího stavu, i kdyby to trvalo desítky let. Pokud ale naopak necháme lidský plod připojený k "vyživovací trubici" své matky, s velkou pravděpodobností se už za několik měsíců dočkáme toho, že žádnou vyživovací trubici nebude nadále potřebovat, ale bude z něj plnohodnotný člověk schopný samostatného života. A to je myslím rozdíl hodný zaznamenání. To je přeci klíč k posouzení morálnosti potratů.

Je-li totiž současná potratová praxe v pořádku, pak by muselo být v pořádku i to, že by paní Schiavo byla odpojena od přístrojů i za situace, kdy bychom s velkou pravděpodobností věděli, že se za několik měsíců vyléčí a nebude žádné přístroje nadále potřebovat.

Absolutně si nedovedu představit, že by k tomu v takovém případě mohlo dojít, že by k tomu stačila žádost nějakého jejího příbuzného, pro kterého by byla v tuto chvíli na obtíž a který by si takto vyřešil svůj "problém". A zcela nepředstavitelné je samozřejmě i to, že by něco takového dokonce schvalovala většina obyvatel (i když žádný průzkum veřejného mínění se na takové téma zřejmě nikdy nekonal).

Když se však principielně totéž děje v řádově desítkách tisících případů ročně jenom v naší republice, nevidí v tom velká většina našich spoluobčanů vážný problém. Tento pro mě nepochopitelný rozpor si neumím vysvětlit jinak, než konstatováním, že buďto se já v této úvaze zcela zásadně a radikálně mýlím, nebo má velká většina mých spoluobčanů neobyčejně silný žaludek. Tak silný, že o tom si já mohu nechat jenom zdát...

                 
Obsah vydání       12. 4. 2005
12. 4. 2005 Honza Pavel Superstar Martin  Škabraha
12. 4. 2005 Ve jménu prosperity
12. 4. 2005 Tentokrát za to komunisté skutečně mohou Oskar  Krejčí
12. 4. 2005 Štětina: Měl by komunikovat, nebo se zakázat Bohumil  Kartous
12. 4. 2005 Michael  Marčák
12. 4. 2005 Orwellovské metody britských konzervativců
12. 4. 2005 Švarcsystém: spor o flexibilitu práce Petr  Gočev
12. 4. 2005 Proč publikují Britské listy články od ekonomických fachidiotů? Vít  Zvánovec
12. 4. 2005 Chytrej jak rádio... Štěpán  Kotrba
12. 4. 2005 Důvěra ve vládu klesá... Jan  Polívka
12. 4. 2005 Lidé se bojí žít bez náboženského dogmatu Jan  Čulík
12. 4. 2005 Rozhádaná katolická církev hledá novou inspiraci
12. 4. 2005 Vypněte televizi
12. 4. 2005 Česká televize: Pohřeb papeže veřejnost přijala příznivě, spočítali jsme to
12. 4. 2005 Církev tvoří lidé, právě že lidé... Boris  Cvek
12. 4. 2005 Michael  Marčák
12. 4. 2005 "Literárky zničili osmašedesátníci" Ivan  Brezina
12. 4. 2005 Terry Schiavo a potraty Petr  Sláma
11. 4. 2005 Jaromír Štětina: Nediskutuji s nikým, kdo publikuje v zapšklých Britských listech
12. 4. 2005 Michael  Marčák
11. 4. 2005 Víme ještě, kdy vznikla Grossova aféra a jaký má obsah? Zdeněk  Jemelík
11. 4. 2005 Může se ČSSD ještě vzpamatovat? Radim  Valenčík
12. 4. 2005 Film Pád Třetí říše byl jen pro Němce
11. 4. 2005 Pád Třetí říše: další zbytečný "velkofilm" Josef  Provazník
11. 4. 2005 Jak se Miloš Zeman "mýlil v politice" Jan  Čulík
9. 4. 2005 Vždyť jsme se přece tak snažili... Irena  Ryšánková
8. 4. 2005 Ministr kultury Dostál lobbuje za Rádio Limonádový Joe Štěpán  Kotrba
11. 4. 2005 Neptej se, komu zvoní hrana -- zvoní tobě Jindřich  Kalous
10. 4. 2005 Dogma, dogma Bohumil  Kartous
11. 4. 2005 Mluvme kriticky o roli katolické církve Bohumil  Kartous
11. 4. 2005 Církev a její právo na existenci v současném světě Karel  Sýkora
11. 4. 2005 Katoliká církev o antikoncepci: Manželství zacíleno k plození
11. 4. 2005 Vatikán, sex a kondomy
11. 4. 2005 380 - 2005: Historie plná zločinů proti lidskosti
11. 4. 2005 Marks vzjal zerno u Chegela Ladislav  Žák
11. 4. 2005 Mým národům 2
22. 11. 2003 Adresy redakce
9. 4. 2005 Hospodaření OSBL za únor a březen 2005

Genderová nerovnost ve společnosti RSS 2.0      Historie >
12. 4. 2005 Terry Schiavo a potraty Petr  Sláma
10. 4. 2005 Edikty Jana Pavla II. usmrtily miliony lidí   
16. 3. 2005 Britské zdravotnictví bude muset zaměstnankyním vyplatit obrovské odškodné   
15. 3. 2005 Britští konzervativci chtějí zpřísnit zákony o potratech   
1. 3. 2005 Jak se bouří Fromm Bohumil  Kartous
1. 3. 2005 O životním partnerství a ženské revoltě Zdena  Bratršovská, František Hrdlička
1. 3. 2005 Máme krásné dívky, a proto máme soutěže ženské krásy Petr  Jánský
1. 3. 2005 Klaus byl použit i jako propagace soutěže   
1. 3. 2005 Klaus korunuje "královnu"?   
1. 3. 2005 Hleďme, hleďme... Jan  Sláma
28. 2. 2005 Václav Klaus v komerčním pořadu Miss 2005   
22. 2. 2005 Frommova Karkulka: Jak se bouří ženy Jan  Stern
10. 2. 2005 Rekordní počet žen je obětí osahávání v tokijském metru   
28. 1. 2005 Egypt otřesen sexuálním skandálem, svědčícím o tamějším postavení žen   

Interrupce: ženino právo či vražda? RSS 2.0      Historie >
12. 4. 2005 Terry Schiavo a potraty Petr  Sláma
15. 3. 2005 Britští konzervativci chtějí zpřísnit zákony o potratech   
26. 5. 2004 Morálka lékárníků se střetává s požadavky žen Miloš  Kaláb
24. 5. 2004 Preťažká interrupčná otázka Sylvia  Porubänová
8. 4. 2004 Právo na rodinu, aneb o čem odpůrci potratů nemluví Tomáš  Klas
1. 4. 2004 Ani ve starověku se interrupce nepokládaly za trestné Anna  Čurdová
1. 4. 2004 Existuje jediná cesta, jak zabránit vysokému počtu interrupcí - otevřená sexuální výchova Jaroslav  Zvěřina
24. 3. 2004 K hádkám o Palestincích a o potratech Jan  Hruška
18. 3. 2004 O "kriminálních výstřelcích", potratech a zdích Jiří  Králíček
18. 3. 2004 Potraty: Pavel Mareš argumentuje věcně a přesně   
18. 3. 2004 Otázka, kdy začíná lidský život, je nesmírně závažná   
18. 3. 2004 Polemika s Pavlem Marešem je beznadějná Jana  Malá
17. 3. 2004 Palestina, Izrael a interrupce Pavel  Mareš
15. 3. 2004 Potraty: Argumentace pana Mareše je nepoctivá Aleš  Kubeczka
15. 3. 2004 Nevnucujte ženám zákaz potratů