29. 3. 2005
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
29. 3. 2005

Lepší jednou vidět než tisíckrát slyšet

Stopem do Estonska

Před téměř dvaceti lety jsem podnikl dvě cesty stopem z Čech až na jih Bulharska. Letos jsem si řekl, že nejsem ještě tak starý na to, abych podobnou cestu nezopakoval. Cesta tentokráte nevedla na jih, ale na sever. Do Pobaltí. Do zemí bývalého Sovětského svazu, do zemí, ke kterým má většina z nás předsudky. Je to přece tam na Východě. S myšlenkou jet stopem do Pobaltí jsem si pohrával několik let, letos uzrála vhodná doba. Také jsem si řekl, že je potřeba ukázat "mladému", jak jsme to dřív dělali. Když jsem pohovořil v obdobném duchu v hospodě před kamarády, tak jsem vyslechl spoustu poznámek typu -- v Klodzku tě naložíme zpátky. Ale bylo to všechno jinak.

Jednoho horkého léta nás žena hodila na výpadovku za Walbrzych, a pak to již začalo. Kerouac by z nás měl radost. Autostop. Slovo, při jehož vyslovení se jedna skupina lidí otřese odporem, pronese cosi o žebrání, nebezpečnosti a riziku, o znásilňování stopařek či o lupičích stopařích. Autostop je ale také slovo, při jehož vyslovení se druhá skupina rozzáří úsměvem. Proč? Pro pocit dobrodružství, svobody, napětí, zajímavosti. A tak jsme šli na to. Polské roviny jsou nekonečné, na hranice Litvy téměř 900 km. Dokázali jsme to do půlnoci. Přesně za 16 hodin.

Poláci nás prostě mají rádi. Česká vlaječka zabírá. Považují nás za nejbohatší a nejkulturnější slovanský národ a z hovorů s nimi to je znát. Třináct stopů nám stačilo na přejetí země. Nebylo řidiče, který by nás nehodil na výpadovku. Sám od sebe. Dokonce s námi přejeli celou Varšavu. Polský novinář z Bialystoku si zajel kvůli nám dvacet kilometrů až na přechod do Litvy. Prý by mu to srdce Poláka nedovolilo. Mám s Poláky jen samé dobré zkušenosti, nevím, kde se často v mých spoluobčanech bere jistá nadřazenost, jako že my jsme něco víc. Přál bych Vám zažít jejich ochotu pomoci,vyhovět a slušnost v jednání.

Litva nás vítala v noci. Prvním mávnutí a mikrobus Litevců jedoucí ze dovolené ze Španělska. Sedělo jich tam osm a vzali nás až do Kaunasu.V dalších dnech jsme projížděli Litvu a Lotyšsko, protože hlavní cíl byl Tallin, hlavní město Estonska, vzdálený téměř 1400 km.

Lidi byli ohromní. To byl hlavní přínos cesty. Slované měli navrch. V Pobaltí je poměrně velká ruská menšina z dob sovětské éry. Nejméně v Litvě, kolem 15%, v Estonsku dokonce 45%, v Tallinu uvádějí statistiky 55% Rusů.

Brali nás Litevci, Lotyši i Rusové,ale musím přiznat,že ti Rusové byli mnohem vřelejší. Slovanská pohostinnost skutečně existuje. Tu nám nabídli pití, tu pozvali na snídani, tu pozvali na nocleh. Všichni chválili Českou republiku. Dobře se to poslouchalo. Výborný hokej, fantastický výkon na Euru v kopané, skvělá literatura, znali všichni Švejka, ale i Čapka, Hrabala, pivo, sklo, Prahu, Prahu a ještě jednou Prahu. Ruský řidič kamionu dokonce zastavil na předměstí Rigy, vyndal si kotoučky a hodil nás deset kilometrů za milionové město, na přímou výpadovku na Estonsko.

Po dvou dnech byl hlavní cíl splněn, byli jsme v Estonsku. Co jsme viděli? Tallin. Menší Praha. Historické centrum patřící mezi památky Unesco. Skvostná katedrála, opravené cechovní domy. Malebné uličky plné turistů. Výborné pivo. S vysokým obsahem alkoholu, jako všechna piva v Pobaltí. Většinou kolem 7%. Estonský venkov. Malebné vesničky. Rovinatá lesnatá krajina plná jezer. Tak trochu již Skandinávie. Upravená města. Zaujalo nás to univerzitní --Tartu.

Estonci jsou příbuzní Finům. Patří mezi ugrofinské národy, to znamená, že jim nerozumíte vůbec nic. Všichni ale rozumějí rusky, když ne všichni, tak určitě střední a starší generace. Četl jsem před cestou, že se jim nechce rusky mluvit, opak byl pravda, mluvili všichni a ochotně. Já si myslel, že už rusky neumím, někde v mozku to bylo na dně uloženo a konverzace probíhala úplně v pohodě. Pan profesor Máslo z náchodského gymnázia by měl určitě radost.

Města v Estonsku, ale i v Lotyšsku a Litvě jsou jako u nás. Nová nákupní centra, nově opravené domy, opravené silnice i dálnice, většinou již nová auta západního typu. Mnohem větší čistota než třeba v Polsku. Standardní Evropa. Venkov je o něco chudší v Lotyšsku. Takové ty typické dřevěné domky a la Rusko. Zajímavostí je, že vedlejší silnice jsou často prašné nebo písečné.

Zaujala nás lotyšská Riga. Nádherné město. Celé secesní ulice, katedrála, cechovní domy, hospůdky-zahrádky, výborné jídlo i pivo, most přes řeku Daugavu. V Litvě slavná Hora Křížů. Symbol litevského vzdoru proti sovětské nadvládě. Několik stovek tisíc katolických křížů na malém pahorku kousek od města Šiauliau. Místo navštívil nedávno i papež. Za sovětské éry buldozery kříže srovnaly se zemí a za několik dní vyrostly zase.Dnes nejposvátnější místo Litvy.

Litva byla vůbec největším překvapením. Zaujala asi nejvíce. Čistá, klidná, upravená. Hluboké lesy, zajímavá místa. Těmi nejpozoruhodnějšími na naší cestě byl vodní hrad Trakai a hlavní město Vilnius. Město má snad tisíc kostelů. Všechny vzorně opravené. Na hlavním náměstí staví dokonce zámek podle předlohy ze 16.století, kdy byl zničen. Otevřen bude roku 2009. Potkali jsme tam českého profesora historie z Univerzity Karlovy a tak jsme dostali odborný výklad. Vilnius se prostě nemůže nelíbit.

Den předtím jsme měli i noční prohlídku od litevského páru, který nás bral přes půl země stopem. A večer nám sehnal i nocleh ve studentském hotýlku, pár minut od centra.Ochota zdejších lidí byla skutečně neuvěřitelná. Co jsme chtěli v Pobaltí vidět, jsme viděli. Tallin, Tartu, Rigu, Horu Křížů, Šiauliau, Vilnius, Trakai. Byl to první kontakt s touto částí Evropy, dnes Evropské unie, a myslím, že ne poslední.

Stopařské štěstí nás neopouštělo ani při cestě zpět. Najeli jsme celkem 2672 kilometrů stopem -- poznali 46 řidičů, tj. 46 lidských osudu, charakterů a příběhů, od obyčejných dělníků, přes majitele firem,až po polského novináře chystajícího se do Atén na olympijské hry- 269 kilometrů vlakem a 250 kilometrů autobusem. Znovu se potvrdilo, že cestování je nejlepší lék proti předsudkům a prostě - lepší jednou vidět než tisíckrát slyšet.

                 
Obsah vydání       29. 3. 2005
29. 3. 2005 Stává se český národ pitomějším? Jindřich  Kalous
28. 3. 2005 Svalte vinu na komunismus Max  Park
28. 3. 2005 Devastace mladých lidí je globální Jiří  Jírovec
29. 3. 2005 Michael  Marčák
27. 3. 2005 Zmrtvýchvstání 2005 Bohumil  Kartous
28. 3. 2005 Můj život, moje volba? Max  Park
29. 3. 2005 Britské listy - intelektuální pevnost, obehnaná vysokou zdí
29. 3. 2005 Michael  Marčák
29. 3. 2005 Sjezd ČSSD -- definitivně do ... prava? Irena  Ryšánková
28. 3. 2005 Chtělo by se říct: Bohumil  Kartous
28. 3. 2005 K čemu jsou občanským demokratům občané Boris  Cvek
29. 3. 2005 K čemu jsou politikům občané Milan  Valach
29. 3. 2005 Softwarové patenty -- mnoho povyku pro nic, nebo ostře nabitá zbraň, kterou Evropa dobrovolně obrací proti sobě? Jiří  Kofránek
29. 3. 2005 Budoucnost sociálního státu v éře globalizace: S čím počítáme? S čím smíme počítat? A co se vlastně děje? Jan  Drahokoupil
29. 3. 2005 Zastavte týrání zvířat!
29. 3. 2005 Pokusy na zvířatech nejsou nezbytné
29. 3. 2005 Zemětřesení u Sumatry vyvolalo paniku
29. 3. 2005 Microsoft a Evropská unie dosáhly dohody
29. 3. 2005 Stopem do Estonska Milan  Kulhánek
25. 3. 2005 Poslední číslo Literárních novin: Milník v dějinách žurnalistiky Ondřej  Slačálek
29. 3. 2005 Ještě jednou k petici na záchranu Literárek
29. 3. 2005 Jaký palestinský stát? Pavel  Mareš
29. 3. 2005 Je snad Kadyr Toktogulov jediným novinářem v Kyrgyzstánu? Roman  Staněk
29. 3. 2005 Zpravodajství iráckého odboje za dny 6. - 18. března 2005
29. 3. 2005 Oko za oko, zub za zub jako zákon milosrdenství Karel  Sýkora
26. 3. 2005 Gross se stal předsedou ČSSD
29. 3. 2005 Černý den pro ČSSD
26. 3. 2005 Sociální demokracie se nesmí nechat obejmout v náručí ODS Zdeněk  Škromach
26. 3. 2005 Děláme levicovou politiku - politiku realistickou a odpovědnou Stanislav  Gross
26. 3. 2005 Ptejme se, proč jsme tam, kde jsme Zdeněk  Škromach
26. 3. 2005 Desatero společného vítězství Zdeněk  Škromach
26. 3. 2005 Přestaňme se konečně podbízet ODS Miloš  Zeman
13. 2. 2005 Hospodaření OSBL za leden 2005
22. 11. 2003 Adresy redakce