17. 1. 2005
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
17. 1. 2005

Jenom ten, kdo si klade otázky, může pochopit myšlenku v jejích souvislostech

Metodika plánování a metodika dialogu

Člověku se tomu ani nechce věřit, ale v českých školách se ještě z dob minulých vžilo mínění, že učitel -- podobně jako Strana -- bude předem vědět, kudy se bude ubírat život, nebo možná lépe řečeno: že život položí na Prokrustovo lože svých představ a v rozporcovaném stavu ho kousek po kousku odbude. A tak stále dokola vstříc světlým zítřkům. Zvláště bizarně tento přístup působí při vyučování předmětů, jež jsou ze své podstaty živým dobrodružstvím idejí.

Když mne před rokem jeden maturant jednoho nejmenovaného prestižního gymnázia požádal, abych jej za slušnou částku doučoval chemii, bylo po prvních schůzkách zřejmé, že prakticky nic neumí. Jeho známky z chemie přitom byly víc než dobré. Důvod této situace lze najít v probírání látky postupně po předem daných celcích, jež se každý musel naučit nazpaměť a jež nezbývalo než zapomenout, poněvadž nemohly být pochopeny. Je však z široké životní praxe (od mateřských škol po akademie věd) zřejmé, že když je nutné pochopit složitější myšlenku, vzniká potřebu dialogu a souvislostí.

Ten, kdo přistoupí na vyučování jako dialogický proces a komu se pro to podaří získat žáky (a to, mohu potvrdit, není vůbec snadné), nemůže jít slepě v korytech nějakého předem daného postupu, je naopak vydán v šanc jedinečnosti svých žáků, s jejichž živým zájmem a otázkami musí pracovat. Naštěstí není pro školu tak důležitá cesta, jako je důležitý cíl.

Je-li třeba pro gymnázia cílem zvládnout přijímací zkoušky na vysoké školy a připravit studenty ke studiu na nich, je již na pedagogických schopnostech učitele (o nichž se obecně ví, že jsou dány více shůry než z kateder pedagogických fakult), jak ho dosáhne v dialogickém procesu vyučování. Důležité je, zda ho dosáhne. Během čtyř měsíců můj maturant Honza Z. udělal své přijímačky na medicínu a v těchto dnech dělá patrně první vysokoškolské zkoušky.

Jenom ten, kdo si klade otázky, může pochopit myšlenku v jejích souvislostech. Připustíme-li si k tělu něco víc než data, jež lze namemorovat a zapomenout se stejnou lhostejností, s jakou to dělají počítače, musíme si to osahat otázkami a hledáním odpovědí. V tom ohledu je velmi důležitá motivace. Motivací je především osobnost učitele. Dokáže-li žákům imponovat a je-li schopen vtáhnout je do dialogu, soustředit jejich pozornost na věc a přimět je zapomenout, že jsou ve škole, stává se hodina maximálně příjemná i funkční pro všechny zainteresované. Jde o pochopení problému, a to primárně, nikoli o známky, hrozby a všelijaké kejkle, jimiž se učitel snaží předmět zpestřit.

Ti, kdo vidí ohňostroj a jsou jím fascinováni, zpravidla velice neradi od ohňostroje přesouvají své myšlenky k otázkám po chemických reakcích, jež mohou popsat podstatu celého děje. Podobně může přemýšlet pouze ten, kdo už zakusil ono kouzlo pochopení, kdo si už aspoň jednou úspěšně zkusil odemknout bránu za povrch fenoménů. A takový člověk k dalšímu vyhledávání podobných zkušeností nebude potřebovat ohňostroje.

Pokud jde o známky, nikdo na ně nedbá -- i vysoké školy postupně dovádějí k důsledku fakt, že každá střední škola má jiná měřítka, čímž vypovídací hodnota známek padá vniveč, a neberou na ně ohled. Čili známka může být při dialogickém procesu vyučování testováním stavu, do kterého se každý žák dostal, a jakýmsi signálem o tom, co efektivně pochopil a co nikoli. Nikdy nebude vysvědčením o jeho schopnostech, neboť takové vysvědčení dostane až od života, kde své schopnosti bude aktivně používat. Podstatné je naučit se na základě pochopení problému umět hledat jeho funkční řešení, a nikoli mít dobrou známku.

Předpokladem přípravy ke studiu na vysoké škole je důkladné odborné vzdělání učitele a jeho výrazná osobnost. Jistěže pod tím prvním nelze rozumět "vzorečkomola", nýbrž člověka, který je ve svém oboru doma a dokáže se v něm postarat o své hosty, aby nezabloudili, ba okouzlí je svým domovem tak, že se rozhodnou ubytovat se v týchž intelektuálních končinách jako on. A pod výraznou osobností je lépe myslet někoho, kdo se nevleze do tematických plánů, ba ani do pětiletek. Sapienti sat.

                 
Obsah vydání       17. 1. 2005
17. 1. 2005 Seymour Hersh: Američané chtějí zaútočit na íránské cíle
17. 1. 2005 Globální stmívání
17. 1. 2005 Američané vážně poškodili starověké město Babylon
17. 1. 2005 Musíte si rozhodnout, zda chcete žít ve světě pohádky, anebo nejistoty
17. 1. 2005 Michael  Marčák
17. 1. 2005 Zničme to, ale civilizovaně Bohumil  Kartous
17. 1. 2005 Posedlost nepřesnostmi... Zdeněk  Jemelík
17. 1. 2005 Školné na vysokých školách: Drsná zkušenost z Kanady Jiří  Jírovec
17. 1. 2005 TV NOVA podlehla logice teroristů? Boris  Cvek
17. 1. 2005 Policie stíhá konkursní exsprávkyni Zbrojovky Brno
17. 1. 2005 Metodika plánování a metodika dialogu Boris  Cvek
17. 1. 2005 Ďáblův advokát: "atheistova" úvaha o levici a náboženství Tomáš  Stýblo
17. 1. 2005 Jak přispěly české nadace obětem asijské katastrofy Bohumil  Kartous
17. 1. 2005 Stotisíc bezbranných obetí cynického systému Radovan  Geist
17. 1. 2005 Princ Harry, hákenkrajc a mipsáci Ivan  David
17. 1. 2005 Jaký je smysl a cíl regulace?
14. 1. 2005 Demokrácení v čistém europanském prostoru Václav  Dušek
17. 1. 2005 Michael  Marčák
16. 1. 2005 Budeme čekat na Godota? Zdeněk  Bárta
17. 1. 2005 Centralismus a roubování národních států Jindřich  Tichý
17. 1. 2005 "Etnický medikament" Jaroslav  Zvěřina
17. 1. 2005 Chaotický systém českého zdravotnictví
17. 1. 2005 Dík Vladimíru Justovi Jiří  Nezval
17. 1. 2005 Tri roky bezprávia Radovan  Geist
17. 1. 2005 Nemecký útok v Ardennách a sovietska ofenzíva Peter  Greguš
17. 1. 2005 Problémy so štandardizovaním Kuby Adrian Peter Pressburg
14. 1. 2005 Svádět fiasko s arbitráží na podvržený dokument je alibismus Václav  Žák
6. 12. 2004 Hospodaření OSBL za listopad 2004
22. 11. 2003 Adresy redakce

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
17. 1. 2005 Školné na vysokých školách: Drsná zkušenost z Kanady Jiří  Jírovec
17. 1. 2005 Globální stmívání   
17. 1. 2005 Metodika plánování a metodika dialogu Boris  Cvek
17. 1. 2005 Posedlost nepřesnostmi... Zdeněk  Jemelík
17. 1. 2005 Jak přispěly české nadace obětem asijské katastrofy Bohumil  Kartous
17. 1. 2005 Nestačí myslet to upřímně, musíme poctivě pracovat! Zdeněk  Škromach
17. 1. 2005 Seymour Hersh: Američané chtějí zaútočit na íránské cíle   
14. 1. 2005 Svádět fiasko s arbitráží na podvržený dokument je alibismus Václav  Žák
14. 1. 2005 Jára morálním vítězem? Bohumil  Kartous
13. 1. 2005 Nemilosrdný mlýn Zdeněk  Jemelík
13. 1. 2005 Cesta do minulosti s Googlem Filip  Rožánek
12. 1. 2005 Terry Jones: Proč se nevybírají peníze pro irácké mrtvé?   
12. 1. 2005 Volný trh sám o sobě neodstraní chudobu   
12. 1. 2005 Školné se má platit podle toho, kolik vzdělání "vynese" Radim  Valenčík
12. 1. 2005 Sen o nové důvěře Oskar  Krejčí

Školství RSS 2.0      Historie >
17. 1. 2005 Školné na vysokých školách: Drsná zkušenost z Kanady Jiří  Jírovec
17. 1. 2005 Metodika plánování a metodika dialogu Boris  Cvek
13. 1. 2005 Katedra architektury v Cambridge nakonec nebude zrušena   
13. 1. 2005 Rodiče nechtějí o dětech nic vědět Bohumil  Kartous
12. 1. 2005 Dluhy se maj platit nejen o vánocích   
12. 1. 2005 Školné se má platit podle toho, kolik vzdělání "vynese" Radim  Valenčík
11. 1. 2005 České vysoké školy potřebují především inteligenci a snahu... Ondřej  Leinert
11. 1. 2005 Vysokoškolské školné nevyřeší nic   
10. 1. 2005 Na českých vysokých školách je nutno zavést školné   
10. 1. 2005 Stát studenty nepodporuje. Naopak   
10. 1. 2005 Vyřeší vážné problémy českého vysokého školství skutečně zavedení školného? Jan  Čulík
7. 1. 2005 Student: čeští politikové nám brání získat vzdělání   
7. 1. 2005 Situace je těžká, nikoliv však katastrofální   
30. 12. 2004 Vánoční nadělení pro české školství Radek  Sárközi
27. 12. 2004 Kde je problém v českém školství? Jan  Sládek