22. 12. 2004
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
22. 12. 2004

My Evropané, naše církve a zlý islám

Nemohu říci, že bych byl článkem paní Madeleine Buntingové "Přizpůsobí se katolická církev modernímu světu?", jehož české shrnutí vyšlo v Britských listech, nějak překvapen. Naopak... zdá se mi příliš banální, je to neustálé omílání toho, jak jsou církve nemoderní a co by všechno mohly, kdyby se přizpůsobily. Já sám jsem již dlouhou dobu docela ostrým kritikem tradičních pojetí náboženství a církví, zvláště církve římskokatolické, nicméně snad i díky těm stovkám polemik, které jsem na dané téma již vedl, jsem si uvědomil, že ten, kdo se dívá na náboženství jen zvnějšku, kdo neargumentuje tím, od čeho ono odvozuje svou identitu a autoritu, přispívá k izolaci věřících a k jejich radikalizaci.

Je pravda, že neznalost základních náboženských textů je běžná i mezi věřícími samotnými, ale chce-li někdo vtáhnout církve do moderního světa, musí tradici reinterpretovat, vracet se k ní -- a musí ji tedy znát lépe než samotní církevní lídři. I proto se na změně kurzu v římském katolicismu (tzv. aggiornamento) mnohem více než vnější mravokárci církevního zpátečnictví podepsali teologové. Ti patří i dnes k těm, kdo chtějí měnit, kdo vznášejí téměř kacířské teze a kdo chtějí na svobodné akademické půdě intelektuálně prověřovat naprosto cokoli (netvrdím, že jsou takoví všichni, ale na Západě se jedná o výraznou a velmi vlivnou skupinu, již u nás dosti dobře reprezentuje Tomáš Halík, který se ovšem sám uprostřed ní chápe jako konzervativec).

Situace církví je ovšem velice složitá díky jejich historii. Představa, že "zlý islám" je velkou hrozbou pro naši vyspělou, tolerantní Evropu, je naprosto absurdní. My Evropané bychom se v islámských radikálech a jejich běsech měli velice dobře poznávat. Naše církve byly ještě do nedávné doby vrchnostenské instituce, jejichž ideologie jasně podporovala systematický útlak a vedla k náboženským válkám. Nenávist mezi jednotlivými větvemi křesťanské víry měla a má v Evropě zvláště silné kořeny, z nichž vyrůstala společně s primitivní nacionalistickou, rasovou a třídní nenávistí. Od konce druhé světové války, jejíž démon sál z prsou staré, postfeudální Evropy, dobře vykrmen junkery a romantickými snílky, neuplynulo ani šedesát let. Komunismus, jednovaječné dvojče nacismu, trvá leckde dodnes. Dnešní církve jsou jen v těchto zaběhaných stereotypech stejně bezradné, schizofrenní a rozložené jak celý evropský intelektuální prostor.

"Tradice" vyspělé tolerance je u nás v Evropě velice křehká, má spíše intelektuální původ a je a byla spojovaná se vším možným i nemožným. Myslím, že z vlastní identitou se my, naše církve i náš postoj k muslimům můžeme vyrovnat teprve tehdy, když o ní budeme mnohem méně mluvit ve vznešených, filozofických tirádách, když pro nás přestane být schématem, ale stane se zažitou realitou a něčím implicitním, samozřejmým. To je důvod, proč je v USA již po staletí pluralita církví, které žijí vedle sebe bez náboženských válek a bez destruktivního fanatismu. Moderní člověk nepotřebuje tolik "moderní církev", která bude papouškovat to, co píší v Nature, nebo to, co je zrovna populární mezi intelektuální elitou... řekl bych, že více potřebuje svobodu -- tedy možnost volby, opravdovou pluralitu. Proč by přece pan A nemohl být kvaker, pan B katolík, pan C mormom, pan D muslim a pan E marxista? Jejich spolužití stejně jako spolužití lidí mnoha ras, národností, zvyků apod. v jednom prosperujícím státě, jenž má velký potenciál svobody, je možné, je to realita, jsou to USA. To, že USA jsou zemí značně religiózní, vůbec nic neříká o tom, že Američané zastávají jednotný pohled na svět a že mají stejné hodnoty. My v Evropě jsme naopak zvyklí si křesťanství nebo islám spojit s jasnou hierarchickou a monolitní strukturou, v níž hlava (nejlépe je to vidět na papeži) reprezentuje všechny ostatní v jejich víře a v jejich morálních zásadách. Je pro nás obtížné si dát do jedné kolonky dva evangelikály: Cartera a Bushe -- a přitom oba jsou přesvědčenými křesťany toho směru, který se označuje uvedeným slovem. Zkusme tedy klást větší důraz na rozmanitost reality a na prostou svobodu. Je v tom naděje pro evropské církve i pro naši společnost. "Zlý islám" je pro nás Evropany pouze frustrující pohled do zrcadla.

                 
Obsah vydání       22. 12. 2004
22. 12. 2004 Je libo něco chutného z obalu? Bohumil  Kartous
22. 12. 2004 Jazykové hry Jiří  Drašnar
22. 12. 2004 My Evropané, naše církve a zlý islám Boris  Cvek
22. 12. 2004 Vánoce zvířat Gustav  Jaroš
22. 12. 2004 Michael  Marčák
22. 12. 2004 Pláč nad rozlitým státním rozpočtem Milan  Neubert
22. 12. 2004 Mobilní telefony "mění lidskou DNA"
22. 12. 2004 Agenti FBI si opakovaně stěžovali na mučení vězňů v Iráku i v zálivu Guantánamo
22. 12. 2004 Výbuch v americké vojenské jídelně usmrtil 24 osob
22. 12. 2004 Kam kráčíš, Ukrajino? Oskar  Krejčí
22. 12. 2004 Méně liberalismu by Africe a Jižní Americe rozhodně nepomohlo Dan  Drápal
22. 12. 2004 K diskusi o zadluženosti Michal  Rusek
22. 12. 2004 Světské Vánoce a modré banány Václav  Beneš
21. 12. 2004 Jsme prostí lidé, kteří dali přednost zásadám před strachem
21. 12. 2004 Gayové a nedorozumění Milan  Valach
21. 12. 2004 Politikův umělec a umělcův politik Zdena  Bratršovská, František  Hrdlička
21. 12. 2004 Bdělé oko cenzury Zdena  Bratršovská, František  Hrdlička
21. 12. 2004 Přizpůsobí se katolická církev modernímu světu?
21. 12. 2004 Líbivé obrázky Václav  Dušek
22. 12. 2004 Michael  Marčák
22. 12. 2004 MfD: Emocionální manipulace Johanny Grohové Štěpán  Kotrba
20. 12. 2004 Úsměvný vánoční dárek ČTÚ: Stádník chce regulovat internet...
20. 12. 2004 Je Adam Curtis Sergejem Ejzenštejnem digitální televizní éry? Lucie  Česálková
20. 12. 2004 Vědění světa bude k dispozici na internetu
20. 12. 2004 Noam Chomsky: O stavu národa, o Iráku a volbách Amy  Goodman
20. 12. 2004 Kdo je Noam Chomsky Martin  Mrzena
22. 11. 2003 Adresy redakce
29. 12. 2003 Nenechte si ujít: nový knižní výbor z Britských listů
6. 12. 2004 Hospodaření OSBL za listopad 2004

Katolická církev RSS 2.0      Historie >
22. 12. 2004 My Evropané, naše církve a zlý islám Boris  Cvek
21. 12. 2004 Přizpůsobí se katolická církev modernímu světu?   
20. 12. 2004 A-kontra o "tak trochu jiné" ultrapravici Ondřej  Slačálek
8. 10. 2004 Slačálkův proticírkevní výlev   
8. 10. 2004 Karel I. schválil užití jedovatého plynu   
5. 10. 2004 Blahořečí katolická církev Saddáma Husajna? Ondřej  Slačálek
1. 10. 2004 Graham Greene -- básník trapnosti Jan  Čulík
13. 8. 2004 Rakousko: Uzavřen seminář kvůli pornografickému skandálu   
2. 8. 2004 Úkolem ženy je čekat a poslouchat, míní Vatikán   
31. 7. 2004 Papež kritizuje feministické hnutí   
13. 7. 2004 V Rakousku se vyšetřuje sexuální skandál v katolickém semináři   
28. 6. 2004 EU odsoudila "bigotnost Vatikánu"   
5. 6. 2004 Papež zkritizoval Bushe   
4. 6. 2004 Papež požaduje navrácení suverenity Iráku   
11. 4. 2004 Počátky křesťanství Lenka  Kužvartová

Karol Wojtyla - papež Jan Pavel II. RSS 2.0      Historie >
22. 12. 2004 My Evropané, naše církve a zlý islám Boris  Cvek
21. 12. 2004 Přizpůsobí se katolická církev modernímu světu?   
5. 10. 2004 Blahořečí katolická církev Saddáma Husajna? Ondřej  Slačálek
2. 8. 2004 Úkolem ženy je čekat a poslouchat, míní Vatikán   
31. 7. 2004 Papež kritizuje feministické hnutí   
5. 6. 2004 Papež zkritizoval Bushe   
4. 6. 2004 Papež požaduje navrácení suverenity Iráku   
2. 2. 2004 Papež o právu, Bush o moci -- Svoboda o čem? Miroslav  Polreich
7. 1. 2004 Je-li mír možný, je povinností! Jan  Pavel II.
2. 1. 2004 Papež požaduje, aby mezinárodní pořádek efektivně řešil konflikty   
12. 12. 2003 Vatikán: další italská mafie? Fabiano  Golgo, Hana Profousová
7. 3. 2003 Válka George W. Bushe ve jménu Pána Boha Miloš  Kaláb
20. 2. 2003 Papež Jan Pavel II.: Proč jsem proti válce v Iráku   
25. 12. 2002 Čelní představitelé církví proti válce v Iráku