1. 11. 2004
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
1. 11. 2004

Hlavní nádraží v Brně je krajským dopravním uzlem a tím musí také zůstat

Jiří Löw

Od hejtmana i dalších představitelů kraje jsme několikrát slyšeli, že otázka polohy nádraží je věcí čistě brněnskou, do které nemá kraj co mluvit. Přitom je to prakticky naopak.

Tak především je třeba zopakovat, že největší podíl lidí využívajících pravidelně či nepravidelně nádraží tvoří právě Jihomoravané, kteří v Brně nebydlí. Dojíždějí sem denně a týdně za prací a studiem či nepravidelně za lékařskou péčí, nákupy, úřady a na návštěvy. Podle statistik Českých drah je jen malá skupina Brňanů, kteří takto využívají železnici k dopravě. Drtivé většině cestujících přinese odsun nádraží kamsi za Zvonařku zejména prodloužení doby dojížďky.

A nejde jen o těch pár minut, které ztratí přestupem na MHD nebo pár korun za dražší jízdenku, ale často může i pouhých pět deset minut při dojížďce do práce či výuky, která nečeká na zpozdilce, nutnost vyjet o spoj dříve a tady už jde o desítky minut. Totéž se může opakovat při návratu. Čas jsou peníze. To nutně musí vést k zamyšlení, zda změna dojízdné doby nebude pro část cestujících i sociálním problémem? Dojíždějící obětují práci a studiu více než Brňané, ale vše má své meze. Může prodloužení dojížďky z hodiny a půl na dvě znamenat překážku? Samozřejmě a mnohdy velkou! Mnozí si to již zažili, pokud zrovna tato situace nastala u nich při zavádění či změnách IDS. Ne zcela všem tento jinak chvályhodný krok přineslo zkrácení jízdní doby, při odsunu nádraží je změna k horšímu zcela evidentní.

Kraj se nesmí vzdát svého vlivu na polohu nádraží. Do září podmiňoval hejtman Juránek změnu polohy nádraží další investicí do kolejového diametru, který měl být malou náplastí na důsledky odsunu. Vzhledem k neprostému nedostatku financí na diametr však kraj od této podmínky ustoupil a přidal se na stranu brněnských radních, kteří horují pro odsun bez ohledu na zdravý rozum.

Plán na kolejový diametr nikdy v projektech na odsunuté nádraží nebyl a pochopil to nedávno i hejtman Juránek. Tím, se však vzdal poslední naděje, že odsun nádraží bude alespoň částečně kompenzován. Bohužel si ani město, ani kraj neuvědomují, že brněnské nádraží je krajský přestupní uzel, a že odtržením od uzlu městské dopravy před nádražím nutně ztratí na významu pro cestující.

Několikrát jsme městské radní nachytali při lhaní. Nejprve, že zachování současné polohy nádraží není technicky možné. Opak prokázaly jejich vlastní oficiální studie. Pak pohádka o tom, že obě polohy by stály stejně. Oponentní posudek dokazuje, že kalkulace na odsun je podhodnocená o šest miliard. Pak vyplynulo, že v sumě na odsun není žádná nutně vyvolaná investice, kterou bude muset hradit již dost zadlužené město Brno. Opět jde o velké miliardy. Někdy si připadám, že brněnské občany nezastupují zastupitelé, ale akcionáři stavebních firem a majitelé pozemků v Jižním centru. Svým sveřepým prosazováním odsunu, nakonec i proti vůli Brňanů, se již dost zdiskreditovali a nedá se jim věřit.

Je na čase, aby se iniciativy chopil krajský úřad a zastal se těch, pro které byl před čtyřmi lety zřízen, tedy všech Jihomoravanů, včetně samotných Brňanů. Odsun nádraží nebo rekonstrukce ve stávající poloze bude přece největší investice, která se na území kraje odehraje. Učiňme z krajských voleb doposud chybějící krajské referendum o tom, kde má krajské vlakové nádraží v následujících letech stát.

Autor je lídr krajské kandidátky Zelená pro Moravu

                 
Obsah vydání       1. 11. 2004
1. 11. 2004 Marešův Usáma: V České republice je zakázána satira Jan  Čulík
1. 11. 2004 Minima non curat praetor! Jan  Sýkora
1. 11. 2004 Rozhodne o výsledcích amerických voleb náboženské nadšení voličů?
31. 10. 2004 Bin Ladin pomohl Bushovi
31. 10. 2004 Washington Post: "Americké volby se nedají předpovědět, bin Ladinův projev neměl žádný vliv"
30. 10. 2004 Usáma bin Ladin: "Naše útoky na USA byly odplatou za nesnesitelné zlo"
30. 10. 2004 Co znamená bin Ladinův pokus ovlivnit americké volby?
1. 11. 2004 Police need to listen to calls for reform Jan  Čulík
1. 11. 2004 Kerryho poradce: "Zahraniční média jsou asi tak užitečná jako vši"
30. 10. 2004 Propálená obrazovka
30. 10. 2004 V Iráku bylo usmrceno 100 000 civilistů, konstatuje studie
30. 10. 2004 Úřad Tonyho Blaira zpochybňuje studii o iráckých mrtvých
1. 11. 2004 V Košiciach budú farbiť Rómov nazeleno Lubomír  Sedláčik
1. 11. 2004 Slovenský stát a Romové proti sobě navzájem vedou válku Jan  Čulík
1. 11. 2004 Michael  Marčák
1. 11. 2004 Pokoj jako řeka, jako životodárná síla, jistota, když se všechno kymácí větrem doby Pavel  Klinecký
1. 11. 2004 Ekolog a ekologista Boris  Cvek
1. 11. 2004 Havel i Klaus reagovali na komunistický režim podobně - nedostatečně Bohumil  Kartous
1. 11. 2004 Proč se perou Klaus a Gross Bohumil  Kartous
1. 11. 2004 Kdo je rozumnější? Bohumil  Kartous
1. 11. 2004 Existuje řádná kontrola silničních oprav? Michal  Rusek
1. 11. 2004 Nemusíte platit za telefon. Už nikdy NEMUSÍTE Ladislav  Kahoun
1. 11. 2004 Vezměte si třeba taxíka - zdraví především Jan  Stejskal
1. 11. 2004 Média citovala ministryni Emmerovou (schválně?) špatně Vít  Černý
1. 11. 2004 Kutilské chámství českých vládců proti mezinárodnímu právu Karel  Mašita
1. 11. 2004 Alsasko: Nové antisemitské útoky Simone  Radačičová
1. 11. 2004 Zvítězí-li George W. Bush, stěhuji se do Kanady Miloš  Kaláb
1. 11. 2004 Vedení východoněmeckých podniků odmítá zavedení minimální mzdy, vláda prý šíří nejistotu
1. 11. 2004 Hlavní nádraží v Brně je krajským dopravním uzlem a tím musí také zůstat Jiří  Löw
1. 11. 2004 Fakt teda kecy ! Miroslav  Prokeš
26. 10. 2004 III. Evropské sociální fórum - pohled zevnitř Zdeněk  Štefek
27. 10. 2004 Jak najít bez rizika v Británii zaměstnání Jan  Čulík
1. 11. 2004 Hledáte-li práci v zahraničí, základní informace poskytne EURES
21. 10. 2004 Jak neokonzervativci a islamisté vytvořili nový "svět globálního terorismu"
28. 10. 2004 Podivný svět fantazie, lhaní, násilí a strachu, v němž dnes žijeme
30. 10. 2004 Britské úřady vyšetřují Cheneyho firmu z podezření z úplatkářství
1. 11. 2004 Brain drain - Západ odsává z Afriky nejen suroviny, ale i mozky Miloš  Kaláb
1. 11. 2004 Zd. Nejedlý: duch božích bojovníků musí býti v českém člověku
1. 11. 2004 Hospodaření OSBL za říjen 2004
29. 12. 2003 Nenechte si ujít: nový knižní výbor z Britských listů
22. 11. 2003 Adresy redakce
17. 6. 2004 Provizorní umístění starých archivů

Přesun brněnského nádraží - téma voleb RSS 2.0      Historie >
1. 11. 2004 Hlavní nádraží v Brně je krajským dopravním uzlem a tím musí také zůstat Jiří  Löw
29. 10. 2004 Krajské volby: rozhodněte o nádraží volbou politiků   
27. 10. 2004 Kolik bude hlavních nádraží v Brně? Antonín  Žiška
18. 10. 2004 Věčně nespokojený druhý Bohumil  Kartous
12. 10. 2004 Proč se nemluví o dopravní obslužnosti Miloš  Dokulil
9. 10. 2004 Brno, město odsunů Zdeněk  Moravčík
9. 10. 2004 ČTK k referendu v Brně: Účast asi nebyla dostatečná, výsledek nebude závazný   
8. 10. 2004 Nádraží v Brně -- snaha o informaci před referendem   
7. 10. 2004 Zkušenost z Dánska - aneb nádraží v centru Jan  Lipšanský
7. 10. 2004 Čí je Brno? Milan  Valach
7. 10. 2004 Několik občanských dojmů z Curychu, včetně jeho nepřesouvaného nádraží Karel  Skoupý
6. 10. 2004 Referendum --- tak, a nikdy jinak! Miloš  Dokulil
6. 10. 2004 Odpůrci přesunování nádraží se také snaží manipulovat veřejnost   
4. 10. 2004 Óda na jeden starostlivý a bdělý magistrát; taky rozpačité rekviem za problémové, z módy vyšlé a nadto památkově chráněné nádraží Miloš  Dokulil
1. 10. 2004 Ať o odsunu rozhodnou ti, kdo se budou přesouvat František  Marčík