9. 8. 2004
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
9. 8. 2004

Čechy jako domorodá periferie, kde se konají rázovité akce

LFŠ: Skvělá akce, mizerné provedení

Můj základní pocit z letošní LFŠ by se dal shrnout slovy: skvělá akce, dlouhá tradice, neobyčejný potenciál -- ale proč tak mizerné provedení? Bohužel problém je dlouhodobý a týká se hned dvou zásadních bodů: co se na LFŠ promítá a za jakých podmínek se to promítá.

V zásadě lze pro uvedení filmu na festivaly použít dva různé přístupy: Uvést ho v závislosti na "náhodné okolnosti" (blížící se konec jeho monopolu, pobyt některého z tvůrců, záminku může být výročí, či nějaká událost). Druhá možnost je vytvářet sekce s filmy cíleně vybíranými podle určitých kritérií. Zatímco kvalitní filmy další zdůvodnění pro své uvedení vlastně ani nepotřebují (i když rozhodně neuškodí), u filmů průměrných a slabých je vhodně zvolené téma často jedinou záminkou pro jejich uvedení. Není -- li kvalitní film, musí být kvalitní a logické vymezení sekce. Veledíla typu Kameňák II lze uvést asi pouze v sekci nový český film.

Kromě sekcí každoročně opakovaných (ozvěny festivalů, nový český film), které jsou užitečné právě pro svou pravidelnost, se LFŠ snaží o vytýčení vlastních témat, která by mapovala určitý fenomén. Je to je určitě možný a správný postup. Tématem letošní LFŠ bylo dětství, dále rozřazené do sekcí dobrodružství a touhy dětství (31 filmů), pohádka (129 filmů), idyla dětství (29 filmů), neradostné dětství (38 filmů) a dítě ve světě dospělých (42 filmů). Letos jsem měl pocit, že řada filmů je běžně dostupná a byla v Čechách mnohokrát promítána. Přínos tvůrců programu LFŠ se omezil z velké části na to, že tyty filmy byly promítány podle jiného klíče. Proti tomuto postupu by se nedalo nic namítat, kdyby nesl nějaké výsledky, nové souvislosti. Jenže samo vymezení témat je žalostně povrchní.

I přes počet sekcí mi přijde, že měly být ještě přesněji určeny (například neradostné dětství a ideologie). Zdá se mi, že se z velké části jedná o pouhý náhodný výběr navzájem nepodobných filmů a nebo naopak je podobnost poněkud banální (jako v případě uvedení zfilmovaných verneovek, a foglarovek v sekci dobrodružství a tužby dětství). Konkrétní příklady: Film Deník Anny Frankové (o osudu židovské dívky během okupace) je v sekci dítě ve světě dospělých, kde nalezneme i dle mého soudu zcela průměrný film Timur a jeho parta (sovětský film o tom, že i děti mohou budovat socialismus). Stejně ale by mohl být první film v sekci neradostné dětství a druhý v sekci idyla dětství. Mezi zfilmované verneovky se do sekce dobrodružství dětství vetřel film podle Goldingova románu Pán much, který toho s Julesem Vernem, Jaroslavem Foglarem a Karlem Mayem moc společného nemá. V neradostném dětství je zařazena velice průměrná SF A. I. Umělá inteligence spolu s filmem Macunaíma, kde se vlastně ani žádné dítě nevyskytuje (film se odehrává v dnešní Brazílii a popisuje putování Macunaíma, který je jakýmsi bůžkem -- hrdinou brazilských domorodců). Nedovedu si přesně představit smysluplnou definici pohádka, která by vyhovovala politické satiře jakou je český film Zdeňka Podskalského Bílá paní nebo Klosovy Tři přání. A znovu už použitá námitka: Lupiči času Terryho Gilliama by měli být zařazeny ve vhodnější sekci dobrodružství a tužby dětství. Naopak iránské filmy jsou navzdory své podobnosti rozstrkány mezi sekcemi.

Otázkou je kvalita hlavních "tahounů" sekcí. Lze nalézt dostatek kvalitních pohádek na vytvoření sekci pohádka? Nebylo v tomto případě možné omezit výběr třeba na filmy podle předloh kvalitních dětských knih?

Nejde jen o to, CO je promítáno, ale i JAK se promítá. Stává se pravidlem, že filmy jsou promítány z DVD, pouze na část plátna. Za zcela normální se považuje stav, kdy je v kině pouze jedna 16mm promítačka a tak se film promítá "po kusech". Evergreenem jsou poškrábané filmy promítané s polskými titulky a špatnými překlady. Též chyby promítače jsou poměrně časté. Pro mne bylo nejhorším zážitkem promítání filmu Osobní služby s mizerným zvukem, a naprosto nekompletním překladem, zjevně bez podpory dialogové listiny a bez předběžného shlédnutí filmu na videu. To vše za účasti režiséra. O "odbornosti" realizačního týmu ale nejlépe svědčí chybějící anotace k filmu. Opravdu ve štábu není nikdo, koho by napadlo zadat do internetového vyhledavače GOOGLE slova "Cynthia Payne" "Personal Services" a přeložit text krátkých noticek třeba z The New York Times (pátý odkaz v seznamu, rozsah 200 slov)? Chápu, že sehnat dialogovou listinu dá o něco větší práci, ale nevěřím, že štáb vyčerpal všechny možnosti.

Britský bohemista Jan Čulík se pozastavuje nad nízkým věkovým průměrem návštěvníků. Obávám se, že ti starší značnou část filmů viděli a (například) ořezanou, dabingem poničenou kopii Spielbergovy Říše slunce si rádi nechají ujít. Jan Čulík tak narazil na problém, který může být v budoucnu pro LFŠ zcela zásadní. Jednou z cílových skupin festivalu by měli být i vzdělaní dospělí lidé. Jenže pro ně je stále méně důvodů jezdit do Uherského Hradiště. Organizátoři by si měli uvědomit, že jim vyrostla konkurence filmů stahovaných "z internetu" a i možnosti (polo)soukromého promítání (i na plátno) jsou a budou dostupnější. Co do technické kvality byla nastavena vysoká laťka novými multikiny, což popře snad jen alternativní snob.

LFŠ má stále vysokou návštěvnost, tradici a otevřené dveře do českých médií. Silnou stránkou festivalu jsou hosté a z části i doprovodné akce. Je však na čase se zaměřit na podstatné zlepšení odborné úrovně tématických okruhů, zlepšit nabídku filmů a zavést technické standarty promítání a překladu.

To ale předpokládá určité změny v organizaci akce. Na rozdíl od Jana Čulíka si myslím, že rozhodně není na místě smekat, protože jde o akci, kterou "organizují dva lidi". Naopak: dělat ve dvou desetidenní festival tohoto rozsahu je projevem hrubého diletantství a v podstatě i neúcty k hostům, k odborné veřejnosti a k platícímu divákovi. Vadí mi, že se tato debata bývá utnuta konstatováním buďme vděčni, že to Jiří Králík dělá a jakýmsi "spiklenectvím", které Jan Čulík sdílí, když píše o docela příjemné, neformální, amatérské atmosféře. Plyne z toho pro mne krajně frustrující chápání Čech jako periferie, kde se dějí rázovité akce a domorodci žijí v "romantickém" prostředí nedokonalosti (aneb bílí sáhibové obdivují malebně chátrající chýše...). Zdá se mi, že "hrdé tvrzení" poslání Letní filmové školy zůstává stejné i po čtyřiceti letech ukazuje nejen na chvályhodnou tradici, ale i na myšlenkovou rigiditu organizátorů.

Psáno pro Britské listy a časopis Cinepur

                 
Obsah vydání       9. 8. 2004
9. 8. 2004 Na soudce, který měl soudit Saddáma, byl vydán zatykač
9. 8. 2004 Britská vláda odpírá léčení žadatelům o azyl nakaženým HIV
9. 8. 2004 Británie přestává používat vakcínu pro děti, která obsahuje rtuť
9. 8. 2004 Riziko jedince a společnosti z odmítání očkování
9. 8. 2004 Malé české mediální hříchy Fabiano  Golgo
9. 8. 2004 Co dluží česká kultura komunismu Milan  Černý
9. 8. 2004 LFŠ: Skvělá akce, mizerné provedení Ondřej  Čapek
9. 8. 2004 Růžové angažmá pro zelenou stranu Martin  Mach
6. 8. 2004 Bývali disidenti Ivan Martin Jirous a Stanislav Penc útočí na Grosse kvůli zásahu proti CzechTeku
8. 8. 2004 Czechtek: "policisté šikanovali odjíždějící účastníky"
7. 8. 2004 Přátelská akce: Milion fanoušků techno music se zúčastnil street parade v Curychu
7. 8. 2004 V Británii zakázala konzervativní vláda akce jako CzechTek už před deseti lety
6. 8. 2004 Kdo je zfetovaný? Premiér, technaři nebo novináři? Tomáš  Tetiva
6. 8. 2004 CzechTek a hysterie českých médií i veřejnosti Luděk  Staněk
4. 8. 2004 Policie a CzechTek Bohumil  Kartous
6. 8. 2004 CzechTek: Neoprávněně obsadili cizí majetek
9. 8. 2004 Vypínejte elektrické spotřebiče
9. 8. 2004 Česko spolyká příliš energie Josef  Vít
6. 8. 2004 Programové prohlášení vlády České republiky
9. 8. 2004 Pehe píše Davidovi: už nemám pochybnosti Jiří  Pehe
9. 8. 2004 David píše Pehemu: Prostředky, které chcete použít proti jinak smýšlejícím nejsou demokratické
9. 8. 2004 CDU/CSU zmítá boj o kancléřského kandidáta Radek  Vogl
7. 8. 2004 Powell podepsal dohody o modernizaci radarové základny USA v Grónsku Štěpán  Kotrba
8. 8. 2004 Irácký premiér vykázal ze země televizi al Džazíra
9. 8. 2004 Matematika nejsou počty Vítězslav  Novák
9. 8. 2004 SRN: Bild a Spiegel píší zase postaru Jan  Sedláček
9. 8. 2004 Zapatismus a sociální vědy John  Holloway
9. 8. 2004 Co děláme my -- jim Sergej  Chelemendik
6. 8. 2004 Hvězdné války a globální bezpečnostní prostředí Miroslav  Polreich
6. 8. 2004 Global Trends 2015: A Dialogue About the Future With Nongovernment Experts
6. 8. 2004 Zpravodajství iráckého odboje za dny 29. července - 1. srpna 2004
6. 8. 2004 Nevyčerpatelné zdroje -- další ekonomický mýtus?! Jan  Sýkora
5. 8. 2004 Několik poznámek na téma LÁSKA Igor  Chaun
5. 8. 2004 Netomáš a Bělorusko Štefan  Švec
6. 8. 2004 Irena Zítková: La grande dame české literatury Jan  Čulík, Štefan  Švec
6. 8. 2004 Bůh třetího tisíciletí Václav  Dušek
7. 8. 2004 Hospodaření OSBL za červenec 2004
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech
22. 11. 2003 Adresy redakce
29. 12. 2003 Nenechte si ujít: nový knižní výbor z Britských listů
17. 6. 2004 Provizorní umístění starých archivů
9. 8. 2004 Staré dává vzniknout novému Štěpán  Kotrba

Letní filmová škola, Uherské Hradiště RSS 2.0      Historie >
9. 8. 2004 LFŠ: Skvělá akce, mizerné provedení Ondřej  Čapek
4. 8. 2004 České klasické filmy by měl na DVD vydávat stát prostřednictvím Národního filmového archivu   
2. 8. 2004 Ohlédnutí za Letní filmovou školou 2004 Jan  Čulík
2. 8. 2004 Non Plus Ultras: další neúspěšný pokus, který se snaží být filmem Jan  Čulík
30. 7. 2004 Škoda, že v České televizi nemůže Igor Chaun odvysílat celý svůj film Jan  Čulík
30. 7. 2004 Kdo to neprožil, nemůže tomu porozumět Štěpán  Kotrba
30. 7. 2004 Monty Python Terry Jones: Tony Blair by měl být postaven před soud jako válečný zločinec Jan  Čulík
30. 7. 2004 Monty Python Terry Gilliam: Všechny státy mají tendenci směřovat k totalitě Jan  Čulík
29. 7. 2004 Znovu s Vojtěchem Jasným Jan  Čulík
29. 7. 2004 Film Tatínek: Jan Svěrák oslavuje svého otce   
29. 7. 2004 Touha a Tři přání Jan  Čulík
29. 7. 2004 Irena Dousková: "Humor je způsob obrany proti agresivitě světa" Jan  Čulík
29. 7. 2004 Stereotypy a osobní zkušenost Štěpán  Kotrba
29. 7. 2004 Tom Stoppard: Ve svobodné společnosti musejí mít lidé právo hovořit neodpovědně Jan  Čulík
28. 7. 2004 Zadali si mladí stalinisté v Československu v padesátých letech? Jan  Čulík

Český film RSS 2.0      Historie >
9. 8. 2004 LFŠ: Skvělá akce, mizerné provedení Ondřej  Čapek
9. 8. 2004 Co dluží česká kultura komunismu Milan  Černý
5. 8. 2004 Několik poznámek na téma LÁSKA Igor  Chaun
5. 8. 2004 O filmové klasice: stačilo by uvolnit autorská práva   
4. 8. 2004 České klasické filmy by měl na DVD vydávat stát prostřednictvím Národního filmového archivu   
3. 8. 2004 Otakar Vávra: Umělec s malým u Milan  Černý
3. 8. 2004 O tvůrčí integritě v dobách útlaku Jan  Čulík
3. 8. 2004 Morální integrita patnácti milionů lidí, kteří jen žili své životy Štěpán  Kotrba
2. 8. 2004 Non Plus Ultras: další neúspěšný pokus, který se snaží být filmem Jan  Čulík
2. 8. 2004 Ohlédnutí za Letní filmovou školou 2004 Jan  Čulík
2. 8. 2004 Fašismus v naší epoše Petr  Šafařík
30. 7. 2004 Škoda, že v České televizi nemůže Igor Chaun odvysílat celý svůj film Jan  Čulík
29. 7. 2004 Film Tatínek: Jan Svěrák oslavuje svého otce   
29. 7. 2004 Touha a Tři přání Jan  Čulík
29. 7. 2004 Irena Dousková: "Humor je způsob obrany proti agresivitě světa" Jan  Čulík