12. 5. 2004
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
12. 5. 2004

Autem až do koupelny

Mám pocit, že pan Kotrba ve svém úvodníku Město lidem, ale ne těm zeleným... záměrně pominul některé souvislosti, aby vyvolal diskusi. Prosím, v mém případě se mu to povedlo.

Nejsem žádný příznivec Strany zelených, ostatně po letošní mediální přestřelce se nad některými aspekty jejich existence muselo asi zamyslet víc lidí. Jsem jen obyvatel naší metropole a žiji zde od svého narození. Pamatuji stav, kdy se v centru dalo tramvají dostat téměř kamkoliv, popojet stanici, dvě, přestoupit. V době, kdy se kvůli metru likvidovaly kolejové trasy v ulicích, jsem to přičítal neschopné a arogantní vládě pomazaných blbců jediné správné strany.

Devadesátá léta mne ale donutila některé pohledy přehodnotit. Přes smělé plány se do pražských ulic nevrátily trolejbusy a tramvaje rovněž zůstaly zahnány na periferii. Dokonce ani tak velký otřes, jakým byly povodně v roce 2002 a lehlé metro, nedonutil nikoho přehodnotit chybná rozhodnutí let minulých. A tak teď máme dopravu v centru řešenou kombinací metra a individuální automobilové dopravy.

Nebudu bědovat nad "urbanismem" kterým nás častuje radnice. Nad vylidňováním centra a dalšími aspekty zlatokopeckého období. Zůstanu u té dopravy. Není-li radnice schopna prosadit omezení individuální dopravy v situaci, kdy nezanedbatelná část obyvatel města a daňových poplatníků musí snášet především její negativní podobu, je na místě otázka, nakolik jsou přání obyvatel pro pražskou radnici vůbec zajímavé.

To, co se denně odehrává v ulicích, svědčí o tom, že naši zastupitelé zcela ignorují potřeby celých skupin obyvatel.

Co si asi myslí invalida či méně pohyblivý důchodce o dopravě do centra? Pěšky nemůže, do metra se nedostane. Na pohyblivé schody se neodváží, výtahy u stanic v centru téměř nejsou. Zeptal se někdo maminky s kočárkem, jaké je zdolávání městských ulic lemovaných zaparkovanými auty? Poleze běžný občan do metra, aby se dostal třeba z Můstku k Museu a absolvoval tak deset minut cestou po schodech nahoru a dolů? Tak jak to vlastně je s koncepcí městské dopravy v centru?

Když se rušily tramvaje na Václavském náměstí, měla tam vzniknout pěší zóna. Dnes už jsme auty opět zahnáni na chodníky. Zákazy vjezdu zmizely už před lety a myšlenka zásobování v noci byla zřejmě jen taková vějička na uchlácholení. Já vím, tohle žádný zákaz nevyřeší.

Ale obchází mne hrůza ze zjištění, že veškerá koncepce městské dopravy v centru končí snahou o zavlečení dalších aut do tohoto přeplněného prostoru. Objevují se (pokolikáté už) zprávy o úvahách zabývajících se návratem tramvají na Václavské náměstí. Ale když zjistíte, jak je kolejová doprava vytlačována auty i ze současně pojížděných tras, vyloudí tyto články nejvýše úsměv. Nebo spíš kyselý škleb.

Kdo chce přesvědčivější důkaz, ať se postaví ve špičce na náměstí I. P. Pavlova a sleduje chvilku, jak tramvajová doprava překonává ucpanou magistrálu. Opravdu si někdo dovede představit, že tato radnice připustí v centru další úrovňové křížení magistrály s tramvají?

Podzemní garáže - a v tom mají jejich odpůrci bez ohledu na zabarvení pravdu - nevyřeší problém aut v centru. Pokud nebudou vjezdy do těchto garáží řekněme na Špejchaře, v důsledku jejich existence aut v centru přibude. A že je jich už dnes víc, než město unese, je zřejmé i běžnému obyvateli. Je nesmysl domnívat se, že tohle všechno páni zastupitelé nevědí.

Ano, souhlasím s panem Kotrbou, že je třeba auta někam uklidit. Jen se rozcházíme v pohledu na nejvhodnější místo. Je nás dost, co chodíme (podobně jako členové Patočkovy partaje) v centru Prahy pěšky. Ne že by to byl projev sympatií, je to nejrychlejší. Ale nezanedbatelná část našich spoluobčanů tuto možnost z nejrůznějších důvodů nemá. I oni platí daně. Na ně by si ale zastupitelé města vzpomněli, jedině pokud by je platit přestali. Dříve sotva.

                 
Obsah vydání       12. 5. 2004
12. 5. 2004 Popraveného amerického rukojmího "varovala armáda, aby z Iráku odejel"
12. 5. 2004 Britská vojska "střílela nevinné Iráčany"
12. 5. 2004 Město lidem, ale ne těm zeleným... Štěpán  Kotrba
11. 5. 2004 Generál Taguba: Za týrání Iráčanů mohli američtí velitelé
12. 5. 2004 Petru Štěpánkovi ujelo pero Štěpán  Kotrba
12. 5. 2004 Chovají se (britští) novináři destruktivně?
12. 5. 2004 Zabývejte se dopravními problémy v Praze kompetentně!
12. 5. 2004 Autem až do koupelny Jan  Stejskal
12. 5. 2004 Jak jsem pracoval v Haló novinách Tomáš  Koloc
12. 5. 2004 Euthanasie je skutek milosrdenství Boris  Cvek
12. 5. 2004 Jak se z cihel stavěl národ Ivo  Bystřičan
12. 5. 2004 Zdravotnictví je na ontarijském venkově v zoufale špatném stavu Miloš  Kaláb
12. 5. 2004 Spotřebitelé vysílají "varovný signál" americkým obchodním značkám
12. 5. 2004 Němci jsou hrdi na tvůrce počítačového viru Sasser
12. 5. 2004 Firma Monsanto zrušila plány na prodej geneticky modifikované pšenice
12. 5. 2004 Nechte mýho Rummyho na pokoji, vy terrystický ydijoti
12. 5. 2004 Bush: Já rešpektuju všecki Arabi
12. 5. 2004 Další cena za slovník udělena Josefu Fronkovi
12. 5. 2004 Hajtmani z banánových republík Lubomír  Sedláčik
12. 5. 2004 ČTK a pivní mistrovství světa Štěpán  Kotrba
12. 5. 2004 Váš názor na selhání poslance Vidíma? Jiří  Mašek
12. 5. 2004 Epidemie AIDS ve východní Evropě a ve střední Asii
12. 5. 2004 Bush uvalil sankce na Sýrii
12. 5. 2004 Město lidem, ne autům!
12. 5. 2004 Palestina neexistuje, nemůže být okupovaným územím Pavel  Mareš
11. 5. 2004 Skandál kolem patentového zákona v Evropské unii?
11. 5. 2004 Do Evropy bez řetězu Jaroslav  Hutka
11. 5. 2004 Jaroslav Hutka -- písničkář vandalem? Štěpán  Kotrba
11. 5. 2004 Červený kříž: Až 90 procent osob bylo v Iráku zatčeno omylem
11. 5. 2004 Na "válku proti terorismu" doplácejí chudí
29. 12. 2003 Nenechte si ujít: nový knižní výbor z Britských listů
5. 5. 2004 Hospodaření OSBL za duben 2004
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech