16. 9. 2003
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
16. 9. 2003

Šance pro mladé: dvanáct z osmdesáti

Na pozadí konfliktu ve městě Slaném se mírně rozproudila opět debata o perspektivách Romů, jejich vzdělání atp. Dovolte mi malý příběh ze života zcela nedávného: Základní škola v Ústí nad Labem Předlicích patří od první poloviny devadesátých let mezi první školy v Čechách, co zavedly tzv. nultý ročník, který se velmi osvědčil mezi romskými dětmi, které získaly dobrý základ pro zvládnutí prvního ročníku a snížilo se riziko nutnosti přechodu dětí do zvláštní školy.

Pedagogové kromě toho sledují své bývalé romské žáky a pomáhají jim motivačně v dalšímu studiu. Další formou aktivní pomoci především romské mládeži v uplynulém školním roce je získání profesního vzdělání v rámci programu malých řemesel. V rámci Fondu rozvoje lidských zdrojů byl tento program spolufinancován EU a českým státním rozpočtem.

Cílem bylo nabídnout především romským zájemcům bez kvalifikace zaučení v některých oborech a kromě toho nejméně na jeden rok by měli absolventi zaručené zaměstnání.

Školní rok 2002 -- 2003 byl ve znamení dvanácti apoštolů dalšího rozvoje a vzdělání. Tolik romských uchazečů se přihlásilo a dokončilo první rok vzdělávacího programu.

"Považuji za cenné, že všech dvanáct dokončilo první ročník a přechází do druhého. Bohužel, bylo osloveno přes osmdesát romských adeptů na tento kurz, ale jen dvanáct projevilo skutečný zájem," uvedl Oldřich Barták, ředitel základní školy v Předlicích.

Podle Bartáka první ročník byl věnován upevnění a zopakování učiva ze základní školy a doplnění znalosti a základní dovednosti, které by přestavovaly most k přechodu do učiliště. Naučili se zacházet s počítačem, zopakovali si matematiku, nechybělo obrábění dřeva, kovu, šití, vaření, ale také projekt hoteliér, v němž si mohli absolventi kurzu spočítat kolik by stálo vaření a ubytování hostů, nechyběly ani základy němčiny či angličtiny. Na konci školního roku získali absolventi certifikát a v druhém roce je od září čekají převážně v odborném učilišti obchodu a služeb v prostorách ústeckého Domu kultury.

"Pokud se ukáže, že někdo z dvanácti studentů by mohl pokračovat v řádném studiu v odborném učilišti, bude mu to umožněno. Jinak ukončí druhým ročníkem studium a jako zaučení mohou vstoupit do třetí etapy projektu. Na rok získají práci u různých firem. Po roce práce bude záležet na absolventech a zaměstnavatelích, zda bude jejich spolupráce pokračovat. V každém případě nekvalifikovaní mladí lidé budou mít po absolvování projektu větší šanci získat zaměstnání. Budou mít větší míru pracovních dovedností než jiní romští vrstevníci, kteří opustili základní školu a nemají žádnou další kvalifikaci, nebo nemají dokončenou základní školu. Záleží jen na romské mládeži, zda tento projekt využije v širším měřítku. Jistě by nebyl problém tuto výuku zajistit pro několik desítek zájemců. Je o to cennější, že dvanáct z nich dokazuje v praxi, že to je reálná a schůdná cesta k lepší profesní budoucnosti," uvedl Barták. Podle jeho názoru magistrát města Ústí nad Labem, úřad práce a vlastně celé město Ústí nad Labem, snahy tohoto typu podporují, aby obdobné projekty mohly být realizovány i nadále a v širším rozsahu.

Přesto tento příběh má v sobě hodně skepse. V textu výše jste četli: "Bohužel, bylo osloveno přes osmdesát romských adeptů na tento kurz, ale jen dvanáct projevilo skutečný zájem," řekl s taktní jemností Barták. Ve skutečnosti bylo cítit z jeho slov zklamání, že jen menšina má snahu pokusit se vyskočit ze stínu rodinného a sociálního handicapu.

Znají to v předlické škole od nultého ročníku, kde si romské děti zvykají na určitý režim, neznají dobře barvy, mají velmi chudou slovní zásobu. Některé děti neměly při příchodu do školy ani základní hygienické návyky. Jaké? Používat třeba papír po velké potřebě, mýt si ruce, čistit si zuby. Tyto činnosti se staly součástí "výuky" v přípravném ročníku, kde nenásilnou formou si tyto návyky děti osvojovaly a učily se chovat k sobě a k učitelce, učily se, co je to kázeň, protože bez určité kázně a navazujícího soustředění se nelze nic naučit.

Je to běh na tak dlouhé trati, že se pomalu ale jistě mnohým z těch, kteří s těmito dětmi pracují, zdá, že bez vůle a ochoty v samotném romském prostředí se velkého úspěchu nedopracují. To není pesimismus, ale zkušenost.

                 
Obsah vydání       16. 9. 2003
16. 9. 2003 Slaný: namísto smírného řešení "koncentrák" Štěpán  Kotrba
16. 9. 2003 Slánský starosta: Je to tak prosté... Ivo  Rubík
15. 9. 2003 Slaný: "Máme takového starostu, jakého jsme si už podruhé zvolili..." Štěpán  Kotrba
16. 9. 2003 Šance pro mladé: dvanáct z osmdesáti František  Roček
16. 9. 2003 Nejlepší i nejpopulárnější české divadlo: Ostrava, Hradec Králové a Jára da Cimrman Jan  Čulík
16. 9. 2003 Nepromyšlená americká koncepce v Iráku se hroutí Emil  Souleimanov
16. 9. 2003 Je Bělohradský na cestě stát se "užitečným idiotem"? Ondřej  Čapek
16. 9. 2003 Želarům by nepomohl seberazantnější sestřih
15. 9. 2003 Želary: Málčik znájet darógu! Jan  Čulík
12. 9. 2003 ČT: Ombudsmanova PR agentura nebo Goebbelsova propagandistická mašinérie? Štěpán  Kotrba
13. 9. 2003 Britské listy a Amaro Gendalos podaly stížnost generálnímu řediteli ČT na Události a Večerníky
15. 9. 2003 Kandidátske krajiny Európskej únie a voľný pohyb osôb
15. 9. 2003 Amerika ako impérium: globálny líder, či darebácka ríša?
15. 9. 2003 Zrušiť dotácie poľnohospodárstvu? Nie je to také jednoduché...
15. 9. 2003 Aj argumenty verejného rozumu môžu byť dobré alebo zlé
15. 9. 2003 Bush sa topí v irackej krvi Zolo  Mikeš
15. 9. 2003 Blair se prý rozhodl zaútočit na Irák už na jaře 2002
1. 9. 2003 Hospodaření OSBL za srpen 2003
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech