24. 6. 2003
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
24. 6. 2003

Mobilní telefony třetí generace by mohly vykonávat důležitou veřejnoprávní službu

Třetí generace mobilních telefonů radikálně promění mezilidské vztahy a vztahy občanů k státu, pokud dokáží mobilní operátoři přesvědčit veřejnost, aby je začala užívat, argumentuje britský výzkumný institut Demos.

"Máme-li uvolit plný potenciál mobilních telefonů, musíme přesunout užívání mobilních technologií dále do veřejné sféry," argumentuje jeho zpráva. "S příchodem třetí generace mobilních telefonů dojde k obrovskému zvětšení sociálního potenciálu mobilních telefonů."

Už nyní jsou mobilní telefony v současné společnosti nesmírně důležité, zejména mezi teenagery, kteří je považují za výraz své totožnosti, a to hlavně proto, že mobilní telefony, na rozdíl od pevných linek, nejsou pod kontrolou rodičů. Jiným důvodem však podle výzkumníků je i to, že mobilní telefony, zejména posílání esemesek, se stalo důležitým způsobem, jak překonat ostych.

Jedna studentka to řekla jasně: "Mobilem se dá daleko důvěrněji flirtovat. Nejste totiž s ním tváří v tvář."

Výzkum společnosti Demos poukazuje na to, že mobilní telefony mají nyní dvakrát tak větší dopad než internet na pevných počítačích. Argumentuje však, že vliv mobilních telefonů je dosud hlavně jen lokální a nikoliv globální. Používá se ke komunikaci s existujícími přáteli a sítěmi známých, nikoliv k navazování nových kontaktů.

A zejména Britové (ale i Češi) chovají, jak se zdá, hlubokou nedůvěru vůči hypertechnologické budoucnosti, která má k nám přijít prostřednictvím mobilního telefonu třetí generace.

Podle zprávy společnosti Demos dosud mobilní operátoři nedokázali jasně vysvětlit svým zákazníkům, co jsou mobily třetí generace schopny dokázat.

Prospěchem bude, mimo jiné, radikálně zdokonalená mobilní infrastruktura, zvýšení produktivity celou ekonomikou a poskytování sofistikovanějších místních služeb pro uživatele. Největším přínosem mobilních telefonů třetí generace bude zřejmě poskytování veřejných služeb. To by mohlo radikálně zmodernizovat vztahy mezi státní správou a veřejností.

Politikové však podle analýzy dosud nerozumějí, jak by mohly být využívány mobilní telefony k zlepšení kvality komunikace veřejnosti s vládou.

Většina iniciativ se soustřeďuje na využívání esemeskových služeb pro hlasování, avšak, jak bylo zjištěno, účat při volbách to nijak nezvyšuje.

Demos zdůrazňuje, že by měla vláda vyvinout daleko větší úsilí a poskytovat mobilními telefony informace o veřejné dopravě a například i esemesky od lékaře, jimiž by pacientům bylo připomínano, že se mají v danou dobu dostavit na kontrolu.

Doprava

Ve Švédsku byl nedávno uveden do prodeje navigační výrobek pro mobily třetí generace. Když uživatel vepíše cíl své cesty, dostane zpět automaticky na mobil trasu, vysvětlenou hlasově, obrazově a prostřednictvím map, během jeho cesty automobilem k cíli. V budoucnosti se tyto trasy budou také schopny vyhýbat zácpám.

Zdraví

Mobily třetí generace umožní lékařům elektronický dohled nad pacienty. V Británii vyvíjí firma 02 a Oxford University program pro osoby, trpící astmatem, který má dokázat včas identifikovat astmatický záchvat a poskytnout lékařům o něm elektronicky informace.

Školství

Na ostrově Man, kde se v současnosti zkouší mobilní technologie třetí generace, vytvořil učitel Alex Townsend "telepočítačový" autobus, který poskytuje prostřednictvím jediného mobilu třetí generace rychlá přístup na internet pro děti, kteří nemají k dispozici broadbandové služby.

Podrobnosti v angličtině ZDE
                 
Obsah vydání       24. 6. 2003
23. 6. 2003 "Superplevel" zpochybňuje budoucnost geneticky modifikovaných plodin
24. 6. 2003 V Belgii nebudou moci soudit George Bushe
24. 6. 2003 Mobilní telefony třetí generace by mohly vykonávat důležitou veřejnoprávní službu
24. 6. 2003 Británie: řidiči nebudou smět používat mobilní telefon
24. 6. 2003 Reforma v půli cesty II.
Elektronický podpis nebo elektronické šidítko?
Jiří  Kofránek
24. 6. 2003 Předpisy jsou k ničemu, pokud lidé nepřijali jejich ducha Jan  Čulík
23. 6. 2003 Demonstrace ČMKOS proti "vládnímu balíčku":
Bez reformy či s reformou aneb kdo za to může?
Štěpán  Kotrba
23. 6. 2003 Velká reklama pro pražský turistický průmysl v televizi BBC Jan  Čulík
24. 6. 2003
24. 6. 2003 Varšavská smlouva -- přežívání nebo obnova ? Miroslav  Polreich
24. 6. 2003 Obhajují Hospodářské noviny insider trading?
24. 6. 2003 "Češka", vyhoštěná o víkendu z Irska, byla zřejmě Rumunka Jan  Čulík
24. 6. 2003 Bondyho marxistický manifest Ivan  Lesay
23. 6. 2003 Blairův "ministr propagandy" bude přece jen vyslýchán o Iráku
23. 6. 2003 Demokracie pro všechny: Zakažte komerční média ! Štěpán  Kotrba
23. 6. 2003 "Neukázněná BBC" v táboře v zálivu Guantánamo
20. 6. 2003 Velitel tábora v zálivu Guantánamo: "Všechny zadržované osoby tu byly správně"
31. 5. 2003 Hospodaření OSBL za květen 2003
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech

Elektronický podpis a informatizace státu RSS 2.0      Historie >
24. 6. 2003 Mobilní telefony třetí generace by mohly vykonávat důležitou veřejnoprávní službu   
24. 6. 2003 Reforma v půli cesty II.
Elektronický podpis nebo elektronické šidítko?
Jiří  Kofránek
23. 6. 2003 Reforma v půli cesty I.
Trny prorostlá "česká cesta" k informační společnosti
Jiří  Kofránek
20. 6. 2003 Ďábelská iridologie Štěpán  Kotrba
16. 6. 2003 Občanství vyžaduje aktivní participaci - aneb nejsme ovce Štěpán  Kotrba
19. 2. 2003 Pozvánka na OpenWeekend 2003   
10. 2. 2003 Načo je čipová električenka? Peter  Greguš
14. 1. 2003 Veřejné zakázky: 3% výpalné z dodávek vládě Martin  Kunštek
13. 9. 2002 Levný internet a telefony - jediná možnost akcelerace vývoje společnosti? Michal  Rusek
22. 8. 2002 Státní informační politika ve vzdělávání: kostlivec ve skříni MŠMT Jan  Wagner
4. 7. 2002 42 procent britských domácností je připojeno na internet - stačí to?   
19. 6. 2002 Britská vláda nebude zavádět "chartu pro čmuchaly"   
31. 5. 2002 Finanční úřad Liberec: žádný elektronický, potřebujeme vlastnoruční podpis   
6. 5. 2002 První strasti e-občana Faltuse: Váš certifikát není kvalifikovaný! Jiří  Faltus, Tomáš Pecina

Telematika a elektronické mýtné RSS 2.0      Historie >
24. 6. 2003 Mobilní telefony třetí generace by mohly vykonávat důležitou veřejnoprávní službu   
17. 3. 2003 Monitor Jana Paula:
O zbrani jménem automobil a falešné loajalitě k asociálnímu chování
Jan  Paul
19. 2. 2003 10 000 řidičů nezaplatilo poplatek za vjezd do Londýna   
18. 2. 2003 V Londýně se v pondělí začalo platit za vjezd autem do města   
10. 2. 2003 Načo je čipová električenka? Peter  Greguš
6. 1. 2003 Odstraní londýnský experiment dopravní zácpy ze středu měst?   
23. 8. 2002 Automobilisté v Londýně budou platit za jízdu do města   
27. 2. 2002 Za vjezd do centra Londýna zaplatíte 250 Kč   
26. 2. 2002 Účty pro řidiče prostřednictvím satelitních čidel: co si o tom myslí (někteří) Britové   
25. 2. 2002 Boj proti dopravním zácpám: Britská vláda plánuje zavést satelitní poplatky pro řidiče   

Automobilismus RSS 2.0      Historie >
24. 6. 2003 Mobilní telefony třetí generace by mohly vykonávat důležitou veřejnoprávní službu   
24. 6. 2003 Británie: řidiči nebudou smět používat mobilní telefon   
9. 6. 2003 Staré a nové pohledy na klimatickou změnu Darius  Nosreti
3. 6. 2003 Sen ministra dopravy... Štěpán  Kotrba
27. 5. 2003 Vstup do EU z hlediska ochrany životního prostředí Jan  Zeman
26. 5. 2003 Deutsche Bahn AG - jízdenky dražší než letenky? Radek  Mokrý
16. 5. 2003 Teror z EU: Řidič, který jel rychlostí 250 km/h, byl odsouzen na pět měsíců nepodmíněně Jan  Čulík
14. 4. 2003 Ověření slabomyslnosti Robert  Vašíček
17. 3. 2003 Monitor Jana Paula:
O zbrani jménem automobil a falešné loajalitě k asociálnímu chování
Jan  Paul
17. 3. 2003 O (českém) sebebičování a společenské odpovědnosti Jan  Čulík
12. 3. 2003 Havárie autobusu: "Zavřete řidiče!" Jan  Čulík
7. 3. 2003 Informácie o zvýhodneniach pre PSA Peugeot Citroën sú "obchodným tajomstvom"   
3. 3. 2003 Začátek výstavby dálnice do Ostravy se znovu odkládá Jaroslav  Hlaváček
19. 2. 2003 10 000 řidičů nezaplatilo poplatek za vjezd do Londýna   
18. 2. 2003 V Londýně se v pondělí začalo platit za vjezd autem do města