31. 3. 2003
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
31. 3. 2003

Úhly pohledu a střet civilizací

"Irák potřebuje dostat příležitost vrátit se mezi civilizované země, kam ještě nedávno patřil," řekl v jednom rozhovoru pro BBC stínový ministr zahraničí Michael Ancram. Podobně invazi Iráku interpretují mnozí další, ať už se řadí mezi její zastánce nebo odpůrce. Předpokládají tak jakýsi primitivní rozdíl mezi zeměmi civilizovanými a necivilizovanými, které se kromě voleb, technologického vybavení a burzovních povyků od sebe liší v přístupu k lidským právům.

Jen neochotně se zde oživuje debata o univerzálnosti některých z nejzákladnějších článků naší humanistické víry, která se vedla během konfliktu v Afghánistánu.

A opět se nikam nedobíráme, protože zůstáváme u obecných, snadno stravitelných frází o lidském životě, které jsou tak snadno pochopitelné pouze proto, že pro každého mohou znamenat něco jiného.

Klipy ukazující zajaté a mrtvé americké a britské vojáky, které vysílala během minulého týdne nezávislá arabská stanice Al-džazíra, ale ukázaly, že tyto rozdíly mohou nabýt velice konkrétních podob. A co víc, ke střetům může dojít i v případě, že obě strany deklarativně uznávají stejné hodnoty.

Irák, přes některé počáteční pochybnosti, nakonec slíbil, že se bude řídit Ženevskými konvencemi, které mimo jiné popisují pravidla pro zacházení s válečnými zajatci. Přesto ho Spojené státy obvinily z jejich porušení, když ukázal v televizi, vystrašené zajaté vojáky, kterým byly kladeny velice nepříjemné otázky.

Al-džazíra potom byla kritizována za to, že záznam odvysílala.

Tento, v době stovek mrtvých, poměrně bezvýznamný incident ale stojí za povšimnutí právě proto, že se nachází v rozostřené oblasti lidských práv. Kdyby tito vojáci byli mučeni nebo veřejně popraveni, nebylo by o porušení mezinárodního práva ale i univerzálních hodnot lidskosti nejmenších pochyb. Mohli bychom pak tvrdit, že různé civilizace kladou jinou hodnotu na lidský život. Jenže v tomto případě se jedná spíše o různé úhly pohledu na hodnoty, které obě strany sdílí.

Nezvratitelnost smrti z ní činí poměrně univerzální měřítko života. Jednotlivé kultury se budou lišit v tom, za co se vyplatí život položit, kdy přesně život začíná, do jaké míry má život různých lidí stejnou hodnotu apod., ale někde uprostřed se shodnou na odsouzení zbytečného zabíjení. Proto nejsou debaty na této úrovni příliš užitečné a skutečné rozdíly, které někdy mohou mít dalekosáhlé důsledky, musíme hledat na mnohem méně honosných místech, v každodenním chování, zvycích a postojích, které se liší nejen mezi oblíbenými, avšak víceméně fiktivními, civilizacemi, ale nejvýznamněji mezi jednotlivými národy či kulturami. Odlišnosti samozřejmě najdeme také uvnitř kultur, kde mezi sebou soupeří nespočetné zájmové skupiny a dokonce i uvnitř jednotlivců, kteří se v průběhu života mohou zásadně změnit.

Jak se tyto "drobné" rozdíly podílely na poslední kontroverzi? Musíme je hledat v definici pojmů jako soukromí, rodina a důstojnost. Ženevské konvence týkající se válečných zajatců předcházejí televiznímu věku a nikde proto nespecifikují, že se vojáci nesmějí ukazovat v televizi. Kromě násilí, zakazují pouze to, aby zajatci byli vystavováni veřejné zvědavosti a posměškům. Ukázat proto v televizi jak se vzdává celá jednotka jako součást snahy informovat je v pořádku, ale odvysílat bez jejich svolení výslech vězňů je něco jiného. Pro nás. Osobní soukromí je v naší a ještě mnohem více v americké kultuře téměř součástí našeho těla a jeho narušení může být bolestné. Pro mnohé jiné kultury ale soukromí není ani zdaleka tak důležitou součástí osobní identity. Takže, přestože není pochyb, že Iráčtí vyšetřovatelé si byli plně vědomi toho, že se pohybují za hranicí přijatelnosti, je možné, že to pro ně nebylo narušení ani zdaleka tak očividné, jako pro západního diváka. Arabský svět je navíc mnohem tolerantnější k jistým typům zobrazení než útlocitní Evropané, jak nasvědčuje i srovnání titulních stran některých blízkovýchodních deníků, které ukazovaly rozstřílené tělo Iráckého chlapce, s odosobněnými fotografiemi vybuchujících bomb, které byly k dispozici na západě.

Al-džazíře bylo navíc vyčítáno, že tyto obrázky zveřejnila ještě než byly informovány rodiny dotyčných vojáků. Podle zpravodajů BBC se ale redaktoři oné stanice na tyto výtky dívali s naprostým nepochopením. Vztah jednotlivce ke své rodině je předmětem mnoha zajímavých mezikulturních paradoxů. Zatímco na jedné straně představuje rodina pro Američany mnohem méně lidí než pro obyvatele předního východu, je vazba na bezprostřední příbuzné velice silná a má oporu nejen v zákoně, ale také v myslích lidí.

Pro případy tragédie má proto americká armáda velice složitý systém, který má zaručit bezprostřední informování nejbližších. Jiné rodinné systémy naopak obsahují komplikovaná a podrobná pravidla ovlivňující chování uvnitř rodinných celků a vyžadují od příslušníků mnohem větší sebeobětování. Tyto rodinné celky jsou ale insulární vzhledem k vnějšímu světu a ten pak také očekává, že se rodina postará o věci, v nichž mnohé západní země spoléhají na celospolečenskou solidaritu. Tento rozdíl a jeho implikace ale není možné dostatečně popsat ani v celé encyklopedii, a běžný účastník takového střetu vidí jen jednání, které ze svého pohledu označí jako nelidské. A od toho je již jen krůček k tomu, chovat se k těm, kdo takto jednají, jako kdyby to nebyli lidi.

Střet civilizací nelze definovat jen geopoliticky. Střetáváme se také s vlastní minulostí, touhou po změně i panickým strachem z čehokoli nového. Civilizace je zakotvená v tisících drobných kulturních zvyků, které od sebe odlišují různé skupiny lidí. Osobnost a identita každého z nás je založena právě na členství v takovýchto skupinách, které určují naše úhly pohledu a pomáhají nám ustavit své já v opozici k jiným. Naše skupinové přináležitosti jsou navíc často protichůdné a my se tak často dostáváme do spojenectví s nepřáteli našich nepřátel. Takovou aliancí je i takzvaná civilizace, jíž jsme dnes navíc uštípnutím přídomku "západní" přisoudili exkluzivní mandát na lidskost. V době války je to možná nezbytné, ale bylo by nadmíru nebezpečné si představovat, že vítězství na bitevním poli bude znamenat i převahu jednoho úhlu pohledu.

                 
Obsah vydání       31. 3. 2003
31. 3. 2003 Nevědí, co dělají, ani proč to dělají
31. 3. 2003 Chápe Západ, jak tato nenáviděná válka mění arabský svět?
30. 3. 2003 Vítejme v pekle: Válka v Iráku začíná být ohavná
31. 3. 2003 Včera, dnes a zítra
30. 3. 2003 Včera, dnes a zítra
31. 3. 2003 O válečné propagandě
31. 3. 2003 Al Jazeera vysílá 'neodpovědně'
31. 3. 2003 Vláda ČR navrhuje jak řešit porušování mezinárodního práva Karel  Mašita
31. 3. 2003 Jsme svědkem toho, že Tony Blair zešílel?
31. 3. 2003 Blairova politika je sérií selhání
31. 3. 2003 Důvěrně známé východisko pro Irák: Budoucností je minulost
31. 3. 2003 IRÁK: Co se dostává na povrch dění Petr  Kužvart
31. 3. 2003 Zjišťování cílů v Iráku - radary SAR Stanislav  Kaucký
31. 3. 2003 Operace Iraqi Freedom - přehled jednotek a velení Zdeněk  Brousil
31. 3. 2003 Úhly pohledu a střet civilizací Dominik  Lukeš
31. 3. 2003 O víkendu v médiích: Invaze do Iráku ve stínu sjezdu ČSSD Josef  Trnka
31. 3. 2003 Hra na právní stát, aneb kolik arbitráží nás ještě čeká Mojmír  Náplava
5. 3. 2003 Hospodaření OSBL za únor 2003 Jaroslav  Štemberk
5. 2. 2003 Pošta redakci
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
31. 3. 2003 Úhly pohledu a střet civilizací Dominik  Lukeš
31. 3. 2003 Jsme svědkem toho, že Tony Blair zešílel?   
31. 3. 2003 Blairova politika je sérií selhání   
31. 3. 2003 Nevědí, co dělají, ani proč to dělají   
31. 3. 2003 Chápe Západ, jak tato nenáviděná válka mění arabský svět?   
31. 3. 2003 IRÁK: Co se dostává na povrch dění Petr  Kužvart
30. 3. 2003 Vítejme v pekle: Válka v Iráku začíná být ohavná   
28. 3. 2003 O pokrytectví západních novinářů   
28. 3. 2003 Co se stane symbolem války v Iráku   
28. 3. 2003 Obávaný vahhábizmus Viktor  Kovaľov
27. 3. 2003 Zákony naše a jiné Přemysl  Janýr
27. 3. 2003 Svět a Amerika se dívají v televizi na úplně jinou válku   
27. 3. 2003 O trapné posedlosti estébáckými seznamy Jan  Čulík
26. 3. 2003 Dezertér   
25. 3. 2003 Nechť otcové vzlétnou a děti znají svá jména Jiří  Lněnička

Útok na USA, Afghánistán, Irák RSS 2.0      Historie >
31. 3. 2003 IRÁK: Co se dostává na povrch dění Petr  Kužvart
31. 3. 2003 Chápe Západ, jak tato nenáviděná válka mění arabský svět?   
31. 3. 2003 O válečné propagandě   
31. 3. 2003 Nevědí, co dělají, ani proč to dělají   
31. 3. 2003 Blairova politika je sérií selhání   
31. 3. 2003 Jsme svědkem toho, že Tony Blair zešílel?   
31. 3. 2003 Důvěrně známé východisko pro Irák: Budoucností je minulost   
31. 3. 2003 Úhly pohledu a střet civilizací Dominik  Lukeš
31. 3. 2003 Včera, dnes a zítra   
31. 3. 2003 Al Jazeera vysílá 'neodpovědně'   
30. 3. 2003 Vítejme v pekle: Válka v Iráku začíná být ohavná   
30. 3. 2003 Včera, dnes a zítra   
29. 3. 2003 Včera, dnes a zítra   
28. 3. 2003 Vízum do kráľovstva nebeského   
28. 3. 2003 Ropa je príčinou, ekológia alternatívou Martin  Nevada