23. 7. 2002
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
23. 7. 2002

Kritizuješ nebohé zaměstnance? Táhni si to vyzkoušet sám! Ale proč?

Nebylo to poprvé, co jsem se setkala s kritikou své kritiky. Kritizuji někoho (úředníka, prodejce atp.), že svou práci nedělá dobře. Reakce na moji kritiku jsou si většinou podobné jako vejce vejci: proč kritizujete někoho, když o dané práci nemáte ani ponětí? Běžte si to pěkně vyzkoušet na vlastní kůži! Ptám se: ale proč?

Mám obavy, že si dost lidí v české společnosti dosud neuvědomuje zásadní věc: žádný z těch pracovníků zaměstnání, které se mu nelíbí (které neumí, nechce umět, které ho otravuje), dělat prostě NEMUSÍ! Lidé ještě bohužel nezaznamenali úžasnou novinu: nikdo nemusí dělat to, co dělat nechce. Není třeba mi spílat do nevděčných zákazníků supermarketů, když chudinky pokladní nemají dostatek peněz (ale mají dlouhou pracovní dobu atp.).

Nemyslím, že jsem cynická, pokud řeknu: je mi to srdečně jedno a nechci být obtěžována problémy cizích lidí - stačí mi ty mé. K tomu, aby se pracovníci hypermarketů (supermarketů, úředníci, učitelé atd. atd.) hlásili na místo, které nyní zastávají, je nikdo nepřemlouval, ani já - jejich dnešní zákaznice. Oni DOBROVOLNĚ podepsali pracovní smlouvu a souhlasili s jejím zněním: s platovými podmínkami, s délkou pracovní doby, s tím, že smějí (ale spíše nesmějí) zakládat odbory... Pak byli zařazeni na místo, na něž podepsali smlouvu, a začali nadávat. Chápu, že jim nemusí vyhovovat to, co jim zpočátku připadalo jako "dobré pracovní podmínky", ale vážení, to je problém každého zaměstnaného jednotlivce! Pokud je plat zaměstnance skutečně tak nízký, jak si stěžuje, proč a) na to mám doplácet já (zákazník) a ještě snad příslušného člověka litovat a dovolit mu, aby za to byl na mne skrze svou pozici nepříjemný, b) tento člověk neodejde ze své pozice pryč? Má tak málo peněz, že se to blíží podpoře v nezaměstnanosti? Dobrá, ať na ni jde, pokud je tomu skutečně tak a pokud to tak cítí. Pak může osm hodin denně klimbat nohama před televizí a mít "své jisté" bez dřiny. Další argument často zní: a kdyby všichni nespokojení odešli na podporu, jak by to s Českou republikou dopadlo? Na to lze odpovědět jediné: napřed to udělejte, pak to (všichni) uvidíme. Je zbytečné se zabývat variantami "kdyby", které dosud nenastaly, jen nám to ubírá myšlenkový prostor pro současné a skutečně existující skutečnosti.

A tak mne jako zákazníka (klienta) opravdu nezajímá, jaké má daný člověk v práci problémy. Já také neobtěžuji mně neznámé lidí tím, že bych si v supermarketu stoupla na nějaké frekventované místo a začala nahlas vypočítávat, jak na mne - chudinku soukromou podnikatelku s malou firmou - stát kašle, jak trpím druhotnou platební neschopností či jaké mám problémy se svým personálem. Kdybych to udělala, asi bych byla všem pro švandu. Přitom právě takto se lidé pracující "na očích" (prodavači, úředníci atd.) běžně chovají! Onehdy jsem stála u zeleniny v Tesku, kde obsluhovala nesmírně milá paní. Byla tak milá, že jsem jí to řekla - jak jsem ráda, že vidím v obchodě usměvavý obličej. A víte, jak ta paní reagovala? Okamžitě svěsila koutky úst a řekla mi: "Ale víte, za jak málo peněz a jak dlouhou pracovní dobu?" V danou chvíli jsem jí fandit přestala. Obtěžovala mne jako zákazníka, který má dost svých problémů, svými PRIVÁTNÍMI problémy, které s naším vzájemným vztahem (zákazník - obsluha obchodu) neměl naprosto nic společného!

A tak jsem ráda, že se občas i mezi českými spotřebiteli objevuje rozumný hlas, který v tomto případě reprezentuje Martin Žingor z diskuze, která k článku vznikla. Cituji:

"Pane Alenzo a Pavle Goro, dávám 100% za pravdu pí. Pilařové - proč by si měla něco "zkoušet" (měla jsem si jít stoupnout za pult a zkusit si, jak strašné je prodávat v takovém supermarketu - pozn. D. P.)? Každý má dělat to, co umí a na co stačí, pak by to tady vypadalo jinak!!! Řeznice prodává květiny, kuchař spravuje auta, uklízečka prodává textil apod. Jestli nemáte trpělivost se zákazníky, jděte zametat chodník nebo vyvážet popelnice!!! Sám jsem pracoval v obchodě 3 roky, poté jsme toho nechal - prostě mě to nebavilo, a to je nejlepší odejít. Dělám, co umím a v čem jsem profesionál."

Já jen dodávám: dělám, co umím a v čem se SNAŽÍM být profesionál - protože pokud už jsem někde zaměstnán, je to moje osobní volba a já ve své profesi (ať je jakákoli) profesionální být chci. Bylo by dobré, kdyby tyto zásady česká společnost konečně pochopila.

Poznámka (J. Štemberk): Ustanovení v pracovní smlouvě, kterým by měl být zaměstnanec zavázán k tomu, aby byl členem určitých odborů nebo k tomu, aby nebyl členem žádných odborů, by bylo neplatné. Pokud by takové ustanovení zaměstnavatel do pracovní smlouvy dal a pak vymáhal jeho plnění, mohl by se zaměstnanec vůči němu domáhat nároků z titulu diskriminačního jednání. Naproti tomu je možné v pracovní smlouvě sjednat tzv. zákaz konkurence, t.j. v případě prodavače v supermarketu, že nesmí ve volném čase prodávat u jiného zaměstnavatele nebo provozovat vlastní obchod.

                 
Obsah vydání       23. 7. 2002
23. 7. 2002 Obžaloba belgické justice aneb "222 dní rukojmími Jeho Výsosti belgického krále" František  Roček
23. 7. 2002 Ohrožuje Sabina Slonková medializací soudní projednání svého "případu"?
23. 7. 2002 Squatteři bivakují, radní budou zasedat Štěpán  Kotrba
22. 7. 2002 Šafránka měla být porodním domem "U čápa a vrány" Štěpán  Kotrba
23. 7. 2002 Kritizuješ nebohé zaměstnance? Táhni si to vyzkoušet sám! Ale proč? Daniela  Pilařová
23. 7. 2002 Cigareta a děti Martin  Škapík
23. 7. 2002 Zelenkův Rok ďábla: Vynikající Nohavica, slabý film Jan  Čulík
23. 7. 2002 CET 21 poukázala za Železného CME prvních devět milionů dolarů
22. 7. 2002 Čte britská veřejnost bulvární tisk jako comics?
22. 7. 2002 Ako v rozprávke Tisíc a jedna noc: Paul Lendvai a Tisíc let maďarského národa Daniel  Krajcer
22. 7. 2002 Aktívne ženy kontra Dimukratična gromada Lubomír  Sedláčik
22. 7. 2002 Okurková sezona vrcholí: "Státní úředník chtěl zabít novinářku" Jan  Čulík
23. 7. 2002 Březina: Až neuvěřitelná sebekritika Štěpán  Kotrba
22. 7. 2002 Proč je lepší žít v Praze než v USA: Česká společnost není agresivní Jan  Čulík
22. 7. 2002 Jak dnes žijí ženy v Afghánistánu? Drsně
22. 7. 2002 Volby 2002: Konflikt představ. Tušení stínů. Jiří  Svoboda
22. 7. 2002 Navrátilová potvrdila své kritické výroky o USA v americké televizi
22. 7. 2002 New York, teror a sex
22. 7. 2002 Restituce: Státy se hádají o válečnou uměleckou kořist. Kongres vyslechl "hrůzné příběhy"
17. 7. 2002 Demokratický požadavek...
22. 7. 2002 Valná hromada Občanského sdružení Britské listy
9. 7. 2002 Vyhledávání v Britských listech
23. 7. 2002 Chronologický archiv starších vydání Britských listů
17. 6. 2002 Byl zprovozněn seznam článků podle autorů
14. 5. 2002 Britské listy hledají nové spolupracovníky
21. 1. 2002 Příspěvky na investigativní práci Britských listů

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
23. 7. 2002 V Americe byli odsouzeni novináři za trestný čin pomluvy   
23. 7. 2002 Ohrožuje Sabina Slonková medializací soudní projednání svého "případu"?   
23. 7. 2002 Zelenkův Rok ďábla: Vynikající Nohavica, slabý film Jan  Čulík
23. 7. 2002 Kritizuješ nebohé zaměstnance? Táhni si to vyzkoušet sám! Ale proč? Daniela  Pilařová
23. 7. 2002 Obžaloba belgické justice aneb "222 dní rukojmími Jeho Výsosti belgického krále" František  Roček
22. 7. 2002 Okurková sezona vrcholí: "Státní úředník chtěl zabít novinářku" Jan  Čulík
22. 7. 2002 Ako v rozprávke Tisíc a jedna noc: Paul Lendvai a Tisíc let maďarského národa Daniel  Krajcer
22. 7. 2002 Čte britská veřejnost bulvární tisk jako comics?   
22. 7. 2002 Navrátilová potvrdila své kritické výroky o USA v americké televizi   
22. 7. 2002 Restituce: Státy se hádají o válečnou uměleckou kořist. Kongres vyslechl "hrůzné příběhy"   
22. 7. 2002 Monitor Jana Paula: Reflex podporuje trh s uměním v České republice Jan  Paul
22. 7. 2002 Proč je lepší žít v Praze než v USA: Česká společnost není agresivní Jan  Čulík
22. 7. 2002 Přístup k zákazníkům prodejních řetězců: vedení se snaží, selháváme my zákazníci Daniela  Pilařová
22. 7. 2002 Jak dnes žijí ženy v Afghánistánu? Drsně   
19. 7. 2002 Jak bude vypadat analýza restitucí a rasismu za 100 let Ondřej  Hausenblas