4. 6. 2002
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
4. 6. 2002

O českém biflovacím školství

České školství je zastaralé, jeho produktem je stádo, namísto samostatně kriticky uvažujících občanů. České školství špatně připravuje mladou generaci pro moderní svět práce. Nedávno se při maturitní zkoušce zkoušející studenta ptal, kolik stránek má určitá kniha! Před nedávnem jsem se účastnil jedné hodiny literatury. Učitelka tam zpaměti vykládala, v kterém roce ta či ona kniha vyšla. Jak je asi důležitá informace kdy přesně spatřila nějaká kniha světlo světa? Jistě, je důležité tu knihu umístit v čase, aby byl jasný kontext, kdy byla napsána - avšak učení "literatury" jako telefonní seznam jmen a dat? To je jen pochybné, vzdálené vyučování "o literární historii" - není to ani literární historie samotná.

Nejvyšší schopností člověka je účelné, disciplinované využívání inteligence. Právě náš mozek z nás dělá lidské bytosti. Jen protože máme nezávislou mysl, jsme schopni přežít.

Ve starověkých Athénách byly školy soukromými podniky, rodiče měli možnost si vybrat mezi učiteli podle ceny, kterou si mohli dovolit. Tato athénská školská kultura vedla k vznika první skutečně lidské civilizace - viz její literatura, věda, umění a filozofie, které stále s potěšením studujeme až do dneška.

Ve Spartě bylo jiné školství: tady vládl ve třídě Velký bratr. Školy byly vlastně svého druhu vojenskými tábory: jejich účelem bylo vyprodukovat bojovníky, automaty, lidi, kteří byli schopni plnit rozkazy a sloužit státu jako jednotné stádo.

V Athénách rozhodovali o všech aspektech výuky dětí přímo rodiče; ve Spartě o výuce dětí rozhodoval stát.

V současnosti nestudujeme žádnou spartánskou literaturu, vědu, umění či filozofii. Z jednoduchého důvodu: ona žádná nevznikla.

Vznikla jen kultura autoritářské vlády a zbožňování státu. Militaristická Sparta nakonec zlikvidovala demokratícké Athény. Platón pak pochválil brutální výkonnost spartánského systému, který dokázal vytvořit stádo bez jediné samostatné myšlenky. Platón v podstatě napodobil spartánský model ve své Republice. Dospěl k závěru, že "rodičovské výchově se nedá důvěřovat. Blaho státu vyžaduje, aby bylo plození, vychovávání a vyučování dětí pod veřejnou kontrolou".

Poučení ze Sparty a od Platón bedlivě zaznamenali všichni autoritáři a kolektivisté téměř ve všech stoletích. Ze spartánských metod se poučily státní školy v Prusku, v nacistickém Německu, v sovětském Rusku, v revoluční Francii a také náboženské školy anglických anglikánů, německých luteránů a francouzsko-španělských jezuitů. Jezuité se snažili vytvořit mladé lidi, kteří by byli slepě poslušní papeži. Jejich doktrína byla známá: "Dejte mi dítě do věku sedmi let a ukážu vám pak muže..."

V současném českém školství se vyžaduje memorování zbytečných fakt. Žádní Athéňané nevzniknou, jen Sparťané, kteří budou pořád vyhledávat příručky, jak se co má dělat podle předpisu.

Fascinuje mě, že nikdo v České republice se nad tím nepozastavuje. Nikdo neřekne nahlas: ano, v našich školách se jen memoruje, to není skutečné studium. Proč o tom všichni mlčí?

Jestliže téměř všichni dobře vědí, že je systém archaický a že je to diktatura učitelů (hlavně diktatura maturit, které memorování nesmyslných dat namísto porozumění látce přímo vyžadují) - proč lidé přijímají tuto špatnou praxi? Že by to bylo proto, že se ve škole naučili pasivitě?

Napište nám, čtenáři, s jakými absurdními otázkami jste se setkali při zkouškách, při maturitách a při přijímacích zkouškách na vysokou školu...

                 
Obsah vydání       4. 6. 2002
4. 6. 2002 Černobílý svět Vladimíra Železného "Horákové" a jeho kompliců Fabiano  Golgo
4. 6. 2002 O českém biflovacím školství Fabiano  Golgo
3. 6. 2002 Jak Alexander Mitrofanov neví, jaké principy zastává slušný novinář
4. 6. 2002 Letní Vánoce: Britové se radovali z volna Jan  Čulík
4. 6. 2002 Bush se chystá k útokům proti Iráku
4. 6. 2002 Tak jaké je to s Británií?
4. 6. 2002 "Ošklivá Evropská unie" - bude muset ČR přemalovávat značky na silnicích? Daniela  Pilařová
3. 6. 2002 "Samosegregáciu" tu robil naposledy Konrád Henlein Lubomír  Sedláčik
3. 6. 2002 Politická a jiná nepřijatelná reklama v Britských listech Jan  Čulík
3. 6. 2002 "Uměleckou" plastinací na věčnost Jan  Paul
14. 5. 2002 Britské listy hledají nové spolupracovníky
12. 6. 2002 Čtení na pokračování - Politika s ručením omezeným Jan  Keller
5. 7. 2002 Páteční čtení na pokračování: Střet civilizací ? - Dominance Západu, nebo dialog světových kultur Oskar  Krejčí, Ivo T. Budil, Bob  Fliedr, Tomáš  Halík, Martin  Hekrdla, Stanislav  Komárek, Miloš  Mendel, Vladimír  Nálevka, Zdeněk  Zbořil
21. 1. 2002 Příspěvky na investigativní práci Britských listů

Školství RSS 2.0      Historie >
4. 6. 2002 O českém biflovacím školství Fabiano  Golgo
29. 5. 2002 Vzbouření v Dolní sněmovně proti vylučování dětí žadatelů o azyl ze školy   
22. 5. 2002 Proč nedodržuje katedra politologie VŠE úřední hodiny pro styk se studenty? Aleš  Žďárek
17. 5. 2002 Učitelia ako ovce Lubomír  Sedláčik
14. 5. 2002 Vstupte svými názory do dnešního pořadu ČT "Bez imunity" o školství Michal  Rusek
10. 5. 2002 Učitelé, pomozte nám s novými internetovými stránkami! Radek  Sárközi
29. 4. 2002 "Výchovné metody" v České republice Jan  Šťastný
25. 4. 2002 Školka jako gestapo - učitelky nebudou trestány za týrání dětí   
24. 4. 2002 Jak české školy k počítačům (ne)přišly Jaroslav  Fait
2. 4. 2002 Stav češtinářů v Čechách aneb Nakolik respektují učitelé češtiny v Česku nový gramatický úzus Daniela  Pilařová
2. 4. 2002 Písemka z české literatury Jan  Čulík
29. 3. 2002 Britští učitelé dostanou právo nutit rodiče, aby vedli své děti k disciplíně   
29. 3. 2002 Kde fakta pláčou: Polemika s Radkem Sárközim Jiří  Kostečka
27. 3. 2002 Je Romanův příběh úniku z ústavu realistický? Jak BL propadly PR Jiří  Jírovec
26. 3. 2002 Češtináři, nediskutujme nad pseudoproblémy! Radek  Sárközi

Česká literatura RSS 2.0      Historie >
4. 6. 2002 O českém biflovacím školství Fabiano  Golgo
16. 5. 2002 Literatura je jenom klíč ke člověku - beseda s Martinem C. Putnou v Ostravě   
15. 5. 2002 Jazzová sekce - Artforum pořádá non-stop čtení české a slovenské literatury   
10. 5. 2002 Učitelé, pomozte nám s novými internetovými stránkami! Radek  Sárközi
10. 5. 2002 Čtvrthodinka v sadech Lukáš  Bárta
10. 5. 2002 Viktor Dyk (31.12.1877-14.5.1931)   
2. 4. 2002 Stav češtinářů v Čechách aneb Nakolik respektují učitelé češtiny v Česku nový gramatický úzus Daniela  Pilařová
2. 4. 2002 Písemka z české literatury Jan  Čulík
22. 2. 2002 Bůh má pořád indiánský rysy... Kultovní román? Martin  Pilař
23. 1. 2002 Český PEN klub udělí cenu Ludvíku Vaculíkovi   
2. 1. 2002 Případ Pavel Kohout - historie o tom, jak vás vyplivne stádo Jan  Čulík
21. 12. 2001 Jiná vánoční a novoroční vydání Britských listů   
21. 12. 2001 Místo, kde je domov Vánoc Jan  Čulík
21. 12. 2001 Chtíc, aby spal Adam  Michna z Otradovic
21. 12. 2001 Kapka rosy tekoucí... Bedřich  Bridel