Zpět na titulní stránku Britských listů
Odeslání článku emailem 

Váš email:
Email příjemce/příjemců:
 (email, email, ...)

Možnosti odeslání:
Celý článek
Jen odkaz
Vzkaz pro příjemce:
 (500 znaků)





Opište sekvenci na obrázku.
 

14.12.2004
Americká firma CME opět koupila televizi Nova
Nikomu nevadí, že nejvlivnější televizi v ČR získal mocný zahraniční vlastník


Po složitých peripetiích se znovu vrací Ronald Lauder a jeho podnik Central European Media Enterprises do České republiky. Za 642 milionů dolarů (14,8 miliardy korun) odkoupila firma CME od společnosti PPF 85 procent jejího podílu TV Nova, (tj. 56 procent TV Nova) včetně faktické kontroly nad vysílací licencí, kterou vlastní společnost CET 21, viz informace ZDE

Zvláštní je, že tyto drastické vlastnické změny nepovažuje RRTV za nijak znepokojující, "protože se nezměnila vlastnická struktura CET 21".:) To je ovšem zpotvoření účelu zákona v každé civilizované zemi.

Je pozoruhodné, že výroba, provoz a inzerce vlivné televizní stanice bude od nynějška ve vlastnictví zahraniční společnosti - českým úřadům a zákonodárcům je to jedno. Média se o tom ani nijak nezmiňují. Přitom CET 21 má vysílací licenci neomezenou technologiemi až do roku 2017. O její vlastnickou strukturu se vedou vleklé soudní spory.

V této souvislosti je pikantní, že například ve Spojených státech by nemohl cizinec vlastnit majoritní podíl v televizní společnosti - australský magnát Rupert Murdoch, aby mohl v Americe provozovat televizní stanice, musel přijmout americké občanství.

Pozorovatelé poukazují na to, že se podnik CME a Ronald Lauder vrací do České republiky v podstatě za peníze českých daňových poplatníků. Ze 14,8 miliard korun, kterou nyní podnik CME za Novu platí, totiž dala Česká republika Lauderovi 10 miliard v prohrané arbitráži v důsledku tahanic s Vladimírem Železným.

K tomu poznamenává Fabiano Golgo: Mimochodem, v Brazílii je také zakázáno, aby cizinci vlastnili více než 22 procent televize, rozhlasu či tisku. TimeWarner se tam pokusil o obdobné ovládnutí televizního trhu jakopůvodně Lauder v ČR - chtěli vlastnit výrobu pořadů, nikoliv však vysílací licenci, ale brazilská vláda proti tomu bojovala a TimeWarner přišel o 100 milionů dolarů, které už do Brazílie investoval. Je absurdní, že onen minimální příjem z české televizní reklamy z onoho miniaturního českého reklamního trhu nyní poplyne na bermudské ostrovy. A RRTV je karikaturou všech špatných stránek češství - odmítá činit jakékoliv rozhodnutí, vždycky přesunuje odpovědnost "někam nahoru", její členové jsou flegmatičtí a přidržují se byrokraticky litery, nikoliv ducha zákona, jsou to lidi, pro něž je razítko to nejdůležitější.