11. 12. 2001
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
Patrik Kaizr, Česká televize
11. 12. 2001

Mezi dvěma břehy

Překvapilo vás, proč jsou některé reportáže českých televizí natočené tak, jako by jejich scénář diktoval ministr vnitra? A jak je možné, že někteří reportéři dostávají exkluzivní záběry policejních razií a snímky z místa činu, zatímco jiní pouze postávají před červenobílou páskou a nahlas do kamery spekulují, co se asi mohlo stát? Tyto věci spolu úzce souvisejí - a jsou důsledkem systému, který do praxe zavedl a postupně zdokonalil muž, jehož jméno možná ani neznáte, přestože produkty jeho působení sledujete den co den ve večerních zprávách: zástupce ředitele odboru Public Relations ministerstva vnitra Samuel Truschka.

Systém, který připomíná známou metodu cukru a biče, je založen na dlouho budovaných osobních vazbách mezi policejním reportérem a PR-manem na ministerstvu. Není snadné stát se koněm v Truschkově stáji - ale jakmile se reportér osvědčí, má po zbytek kariéry postaráno o exkluzivní reportáže. Šéfredaktoři vědí, jakou cenu museli jejich podřízení za přístup k tomuto materiálu zaplatit, ale většinou se tím netrápí: bulvární televize potřebují krev, násilí a napětí, a tato smlouva, třebaže mefistofelská, je výhodná pro obě strany.

Situací, kdy bývá třeba realitu poněkud poopravit, je vzhledem k nepříliš dobrému fungování policejního aparátu řada. Podivné sebevraždy policejních vyšetřovatelů vlastní služební zbraní, odhalené případy korupce, brutalita policistů - to vše se děje a dá se prokázat, ale jen málokdy se dostane do hlavních zpráv. Před časem zastřelil policista v Mělníce náhodnou chodkyni - a úkolem policejních reportérů bylo podat událost v co nejpříznivějším světle pro ministerstvo (nutno říci, že v tomto případě částečně selhali, protože skandál byl příliš velký a nešlo ho "odspinovat").

Nejpilnějším žákem "Truschkovy školy" a příkladem téměř dokonalé metamorfózy novináře v policistu je reportér TV Prima Jiří Borovec. Seriózně vyhlížející třicátník s plnovousem je vždy včas na místě činu, vždy má k dispozici zaručené zprávy z policejních zdrojů a vždy ví, kterou verzi událostí má divákovi podat. Mnozí novináři byli svědky jeho vystoupení na tiskových konferencích kolem loňského zasedání MMF/SB - když se na jedné z nich zeptal mladíka, kterého policisté zcela bez důvodu zatkli a na služebně zbili, proč vůbec chodil na ulici, když věděl, co se v Praze děje, nevydržel s nervy Petr Uhl a horlivého policisto-reportéra umlčel. Borovcova hvězda však do značné míry pohasla, minimálně v očích jeho kolegů, když jeho příchylnost k policii zachytila dokumentaristova kamera. Právě on byl tím mužem, který - nevěda, že je filmován - položil majoru Husákovi v družném rozhovoru na Karlově mostě otázku: "A dostali ti drbani aspoň pořádně na držku?" Netřeba dodávat, že "drbany" byli míněni demonstranti proti MMF...

Zcela jiné pozadí má propolicejní aktivismus Patrika Kaizra z České televize (na snímku). Jeho motivace je negativní, tj. za své působení nedostává odměny ve formě exkluzivních policejních informací, ale policie je ochotna tolerovat jeho staré prohřešky. P. Kaizr kdysi patřil k aktivním stoupencům anarchistického hnutí a "pořídil" si v té době dokonce drogový záznam; nyní, napraven, své minulé hříchy odčiňuje. Nestor českých anarchistů Jakub Polák zná Kaizra téměr od dětských let a má pro jeho proměnu pramalé pochopení: "Chápu to jako jeho osobní tragedii," říká o něm. Podobně jako Borovec i Kaizr zažil vloni v září svou "těžkou hodinku" - jako svědek byl přítomen incidentu na Hlavním nádraží v Praze, kdy několik aktivistů militantního křídla anarchistického hnutí napadlo skupinu skinheadů. Patrik Kaizr se poté, řečeno kulantně, na odhalení pachatelů iniciativně podílel, aniž by přitom respektoval omezení, daná jeho pozicí novináře. Na akcích radikální levice ho od té doby vítají pokřikem "Udavač! Udavač!"

Ivan Břešťák z TV Nova představuje podobně jako J. Borovec typ nekonfliktního, nelomeného policejního reportéra. Muž mimořádně nekultivovaného projevu však přináší svému šéfredaktorovi tolik výjimečného materiálu, že by byla škoda nechat ho zahálet: a tak diváci u jeho reportáží jen žasnou, jak skvělý policejní sbor v této zemi působí. Co u Kaizra budí pohoršení, u Břešťáka nepřekvapuje: diktafon Britských listů zachytil, jak horlivý reportér na demonstraci 28. října udává komusi do mobilního telefonu popis dvou anarchistů, kteří přišli na akci ozbrojeni noži.

Poněkud jiný druh reportéra představuje Eva Souhradová z České televize. Souhradová je inteligentní, schopná televizní profesionálka, a velmi přesně chápe pravidla, podle kterých se hraje. Reportáže, které natáčí, jsou zaujaté a záměrně potlačují vše, co by vyznělo v neprospěch policie, neprozrazují to však prvoplánově. Neblahé zkušenosti se Souhradovou má např. Jiří Kopal z Občanských právních hlídek. V únoru měl vystoupit spolu s Mikulášem Tominem z Inspekce ministra vnitra v Jedenadvacítce na ČT2. Úvodní obrazový příspěvek připravovala právě E. Souhradová. Přestože natočila rozhovor s oběma aktéry debaty, do vysílání se dostal jen policista Tomin. Stejně usilovně se Souhradová snažila dát "spin" informacím o násilí na policejních služebnách, které tou dobou musela přiznat i Inspekce: podle reportérky byly výsledky vyšetřování neprůkazné a mučení aktivisté si prý vše zřejmě jen vymysleli. Vrcholným číslem E. Souhradové (stejně jako její předchůdkyně Anny Stárkové) jsou reportáže týkající se cizinecké policie. Bez stopy humanitárních ohledů natočené nadšené líčení "průvozů" a deportací odpudivých cizích běženců - zločinců, před nimiž je třeba poctivě pracující české občany chránit - neposkytuje prostor k pochybnostem, kdo zde vedl reportérce ruku.

                 
Obsah vydání       11. 12. 2001
11. 12. 2001 Mezi dvěma břehy Tomáš  Pecina
11. 12. 2001 Démon souhlasu I. Josef  Fronek
11. 12. 2001 Roberta Fiska zmlátili uprchlíci: "Chápu je - je to symbol nenávisti a zuřivosti této špinavé války"
11. 12. 2001 Co je to demokracie: tak ještě jednou pomalu, názorně a snad srozumitelně Jan  Čulík
9. 12. 2001 Ochromí rozšíření EU o nové členské země Evropu ve prospěch americké vládní pravice?
11. 12. 2001 Praha 2 - Být připraven znamená přežít Štěpán  Kotrba
8. 12. 2001 Proč je třeba omezit svobodu shromažďování Stanislav  Gross
8. 12. 2001 Historický základ shromažďovacího práva v naší zemi aneb Kam se dívat nejprve, abychom nešli zpátky Robert  Cholenský
9. 12. 2001 John Whitbeck: OSN musí vyvořit nové mírové řešení na Blízkém Východě
9. 12. 2001 Arafat vede svůj národ ke katastrofě Moshe  Katsav
9. 12. 2001 NSB se distancuje od Makového
9. 12. 2001 Policie vyřídila naši stížnost na chybějící služební čísla policistů Tomáš  Pecina
7. 12. 2001 Policie zatkla a obvinila reportéra Britských listů Tomáše Pecinu Jan  Čulík
9. 12. 2001 Tomáš Pecina navrhuje vyšetřovateli důkazy na svou obhajobu Tomáš  Pecina
11. 12. 2001 Vyjadřuji Tomáši Pecinovi svou solidaritu Miloš  Kaláb
11. 12. 2001 Demokracie je vláda většiny a ostatní musejí poslouchat Jan  Bláha
27. 11. 2001 ÚOOÚ ignoruje zákon o svobodném přístupu k informacím Tomáš  Pecina
21. 1. 2002 Příspěvky na investigativní práci Britských listů

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
11. 12. 2001 Tak je Pecina nyní v ČR disidentem Fabiano  Golgo
11. 12. 2001 Mezi dvěma břehy Tomáš  Pecina
11. 12. 2001 Roberta Fiska zmlátili uprchlíci: "Chápu je - je to symbol nenávisti a zuřivosti této špinavé války"   
11. 12. 2001 Co je to demokracie: tak ještě jednou pomalu, názorně a snad srozumitelně Jan  Čulík
11. 12. 2001 Démon souhlasu I. Josef  Fronek
10. 12. 2001 Základní princip demokracie - svoboda projevu Jan  Čulík
9. 12. 2001 Chanuka: Temnotu neodeženeš palicí, musíš ji proměnit na světlo   
9. 12. 2001 Britský protiteroristický zákon se asi neprosadí a s americkým jsou potíže   
9. 12. 2001 Proč maluji svého Usámu Jan  Paul
9. 12. 2001 Ochromí rozšíření EU o nové členské země Evropu ve prospěch americké vládní pravice?   
9. 12. 2001 John Whitbeck: OSN musí vyvořit nové mírové řešení na Blízkém Východě   
9. 12. 2001 Tomáš Pecina navrhuje vyšetřovateli důkazy na svou obhajobu Tomáš  Pecina
8. 12. 2001 Historický základ shromažďovacího práva v naší zemi aneb Kam se dívat nejprve, abychom nešli zpátky Robert  Cholenský
8. 12. 2001 Proč je třeba omezit svobodu shromažďování Stanislav  Gross
7. 12. 2001 Bude šéf Talibánu propuštěn na svobodu?   

Sdělovací prostředky RSS 2.0      Historie >
11. 12. 2001 Mezi dvěma břehy Tomáš  Pecina
7. 12. 2001 České televizi: nebudu odpovídat reportérce, zaujaté ve prospěch Policie ČR Tomáš  Pecina
7. 12. 2001 České televizi: Bill Gates není duchovním otcem internetu Ondřej  Světlík
4. 12. 2001 Sebastiano Salgado, obchodník s bolestí Jan  Paul
23. 11. 2001 Soukromá reklama v ČT zadarmo Jan  Paul
22. 11. 2001 Chystá se Balvín privatizovat Českou televizi?   
22. 11. 2001 Pořad ČT "Studio fotbal" jako příležitost k PR Jiří  Matoušek
21. 11. 2001 Proč by se neměly vysílací licence prodávat? Martin  Vadas
20. 11. 2001 The Czech media now - a postcommunist model? Jan  Čulík
16. 11. 2001 Jak reaguje ČT na rychle se měnící svět: Bude Nemocnice na kraji města! Jan  Čulík
15. 11. 2001 Bucharova "Sametová kocovina" dnes na ČT 2 Jan  Čulík
8. 11. 2001 Zpravodajství ČT televizním koncesionářům: "Vy nám budete platit a my vám budeme zkreslovat informace" Jan  Čulík
6. 11. 2001 Cena udělená zpravodajství ČT: nebyla mezinárodní a byla za variabilitu Libor  Mihalka, Jan Čulík
2. 11. 2001 Jak bude ČT vypadat za Jiřího Balvína? Programové schéma Filip  Rožánek