Čínský list: Aby "mohla zaútočit na Falklandy", potřebuje Argentina vyrábět stíhačky J-10

17. 2. 2015

čas čtení 2 minuty

KD│ Čínský armádní list PLA Daily publikoval komentář navazující na podepsání argentinsko-čínské dohody o nákupu stíhacích letounů. K tomu dochází krátce po oznámení nákupu ruských bombardérů Su-24 pro argentinské letectvo ZDE. Obě akvizice souvisí s argentinskou ambicí opakovat útok na Falklandské ostrovy kontrolované Británií. K první válce mezi oběma zeměmi o toto území došlo v roce 1982 v rámci snahy tehdejšího argentinského režimu odvést pozornost od domácích problémů. Argentina vloni zbankrotovala ZDE.

Dohoda původně počítala s tím, že Argentina zakoupí 14 kusů lehkých stíhacích čínsko-pákistánských letounů FC-1 ZDE. Čínský list však podrobně rozebírá důvody, proč do konfliktu s Británií potřebuje Argentina spíše modernější a výkonnější typ J-10 ZDE a měla by si pořídit rovnou vlastní výrobní linku.

FC-1 je typ vyvinutý specificky pro trhy ve třetím světě (primárně pro Pákistán), uvádí čínský magazín. Disponuje výhodným poměrem cena-výkon a jednotková cena činí "pouhých" 30 milionů dolarů. Zkušební pilot Sü Jung-ling však namítá, že FC-1 byl vyvinut z letounu J-7 (čínské varianty starého sovětského MiGu-21), má poměrně malou operační účinnost a rozhodně se nejedná o letoun 4. generace.

Británie teď má na Falklandech rozmístěných šest letounů Eurofighter Typhoon ZDE, ale pokud by vzrostlo nebezpečí útoku, může kdykoliv poslat další, nebo dokonce i letouny včasného varování E-3 systému AWACS ZDE, přes Gibraltar a ostrov Ascension na Falklandy, uvádějí Číňané.

14 letounů FC-1 sice přečíslí 6 kusů Eurofighterů, ale kvantitativní převaha tím není dlouhodobě zaručena a individuálně se jedná o slabší stroj než britský typ. Podle Sü Jung-linga by tedy nákup FC-1 znamenal vyhozené peníze. "Jedině" modernější J-10B čtyřapůlté generace se může měřit se stíhačkou evropského původu. Má dokonce výkonnější radar s fázovanou anténní soustavou (phased-array radar), zatímco Typhoon jen tradiční pulsní dopplerovský radar, a navigační vybavení na úrovni letounu páté generace, tvrdí pilot. Čínské rakety středního dosahu PL-12 i infračervené PL-10 údajně nejsou o nic horší než americké AIM-120 a poslední verze AIM-9 používané Brity. Verze J-10B je schopna doplňovat palivo ve vzduchu a tak ani značná vzdálenost Falkland od pevniny není na překážku, pokud by Argentina disponovala příslušným tankerem.

Pokud Argentina zakoupí licenci, bude schopna vyrábět stále nové letouny, zatímco Británie bude mít problém dopravovat stále další stroje až z Evropy a nahrazovat jimi ztráty.

Podrobnosti v angličtině: ZDE

0
Vytisknout
9095

Diskuse

Obsah vydání | 18. 2. 2015