Reportér Channel Four News:

Tyto scény se mnou zůstanou navždy

17. 7. 2014

čas čtení 6 minut

Moderátor Channel Four News Jon Snow: Čtyři děti, které hrály fotbal na pláži, usmrceny palbou, údajně z izraelského ozbrojeného člunu, nemocnice, plná ochromených pacientů, na kterou střílely izraelské rakety, rybář a jeho synové se stali terčem střelby u svého člunu. Dnes prohloubila litanie izraelských útoků hrůzu v Gaze. A přesto izraelská operace Ochranné ostří pokračuje, dál odpaluje Hamas rakety do Izraele. Tisíce lidí ve východní a severní Gaze byly varovány, aby úplně opustily své domovy, protože může dojít k izraelské pozemní ofenzívě. Náš zahraničněpolitický korespondent Jonathan Miller je v Gaze. A Johnatane, vy jste byl svědkem některých těchto útoků z první ruky.

Jonathan Miller: Jone, včera jsme byli svědky ostrých akcí v tomto konfliktu. To, co jsme viděli, je velmi znepokojující sledovat. To, co jsem natočil, je prostě to, co jsem viděl. Náš den začal tím, že jsme se snažili navštívit nemocnici ve východní Gaze, o níž jsme slyšeli, že se v noci stala terčem izraelského leteckého úderu. To, co se ale stalo později, když jsme se vrátili do hotelu, abychom svůj materiál sestříhali, zůstane v mé mysli navždy. Na první pohled to vypadá, že vlna více než 1000 odpálených raket Hamasem do Izraele a více než 1500 leteckých úderů Izraele v Gaze naznačuje určitou rovnováhu, ale realitou je, že konflikty jsou přesněji hodnoceny způsobenými škodami a počtem mrtvých a raněných. Usmrcen byl 1 Izraelec a asi stovka jich byla raněna. V Gaze bylo usmrceno více než 200 osob a více než 1400 osob bylo zraněno. Mnoho z nich jsou civilisté a mezi nimi je mnoho dětí. Nebudu už zdržovat a tady je má reportáž, ale chci vás znovu varovat, že obsahuje mnohé znepokojující scény. Zejména záběry mrtvých dětí.

16.10 odpoledne a došlo k dvěma obrovským explozím. Celý den docházelo k leteckých úderům a k ostřelování. Toto bylo blízko.

"Můžete mi říct, co to bylo?"

"Na pláži."

"OK. Došlo k dvěma velmi silným explozím. Asi během jedné minuty. Hned u našeho hotelu. Myslíme si, že je to na pláži, odkud vyplouvají rybáři."

Izraelské granáty zasáhly místo, které používají rybáři v Gaze. Mnoho jejich rybářských lodí už Izraelci ostřelovali a potopili. Lidé se vyhrnuli do předtím prázdných ulic a běželi na pomoc. Terasa místního hotelu se proměnila v provizorní obvazovací středisko. Zahraniční novináři se snažili pomáhat dvěma dětem. Dvě byly zraněné, jedno dítě bylo v šoku. Dnes znovu vydala izraelská armáda záběry, v nichž se snaží dokazovat, že zrušila plánované letecké údery, protože by to ohrozilo děti a další civilisty. Ale navzdory tomu tvoří děti a civilisté velkou část z oněch 200 lidí, kteří byli usmrceni a 1400 lidí, kteří byli zraněni během posledních pouhých 9 dnů.

Pak jsme se dověděli, že třetí zásah usmrtil čtyři děti, o několik minut později, dole na pláži. Dvě fotografie získané z průmyslové televize ukazují, že tam ty děti hrály fotbal - a pak je zasáhla střela.

Izrael sliboval, že bude tvrdě útočit na Hamas. V 1.30 ráno zasáhly tři střely z izraelských stihaček F15 domovy šéfa Hamasu Mahmuda Habada. Během noci byly zničeny příbytky čtyř šéfů organizace Hamas. Nikdo z nich nebyl usmrcen. Rumiště je tam teď dystopickým hřištěm pro děti.

Krátce po úsvitu shazovala izraelská letadla letáky do tří čtvrtí. Tady je jeden ten leták. Praví se v něm: Pro vaši vlastní bezpečnost žádáme, abyste okamžitě opustili své příbytky. Izraelská armáda nechce zranit ani vás, ani vaši rodinu. Ti, kdo budou tyto instrukce ignorovat, ohrožují svůj život i životy svých rodinných příslušníků. Hamas v místním rozhlase se vyjádřil: "Nevěřte tomu, neposlouchejte to, je to propaganda. Izraelci chtějí, abyste se vystěhovali a oni se do vašich domovů mohli nastěhovat." Na místní lidi ty letáky neudělaly dojem. Tenhle muž řekl, že neumí číst. "Kam máme jít?" ptal se tento muž.

Nedaleko odtud byla vybombardována nemocnice ve Waffě, která se specializuje na zranění mozku a páteře. Byla zasažena izraelským úderem ve 3.30 v noci. Někteří lidé spekulují, že nemocnice byla zasažena, aby odtud nikdo nemohl sledovat pohyby izraelských jednotek na izraelské straně hranice.

Střílejí z tanků přes tuto hranici nyní každých několik vteřin a za tu krátkou dobu, co tu jsme, sem dopadlo 5 izraelských raket.

Po půlnoci byli pacienti z pokojů evakuováni na chodby. Pracovníci nemocnice svědčí o tom, že je izraelská armáda ujistila telefonicky, že nemocnice se nestane terčem střelby.

Této dívce je 23 let. Už čtrnáct let je v komatu. Alia utrpěla vážnou mrtvici. Aje je 16 a má nádor na páteři. Od pasu dolů je paralyzována.

"Bála jsem se. Měla jsem strašný strach. Žádný z nás už pak neusnul. Naštěstí, díky Bohu, jsme ještě tady."

Hovořil jsem se zdravotníkem, když nás přerušil hluk odpalované rakety. Do Izraele. Začali jsme rozhovor znovu.

"Jestliže bude tato nemocnice zničena, nikdo se o tyto pacienty nepostará."

"Měli bychom jet."

Dnes večer byli čtyři chlapci, usmrcení na pláži, vystaveni v mešitě Abu Hasír. Imám byl rozčílen. Řekl: "Naše válka s nepřítelem nikdy neskončí." Ujistil rodiče, že chlapci jsou nyní už v ráji. Avšak jak dav doprovázel tělíčka na pláž, kde byla pohřbena, skandování "Bůh je velký" a "Bůh miluje děti" skrývalo obrovský hněv.