4. 7. 2012



Přispějte mobilem

Sledujte Britské listy na Twitteru.
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
5. 7. 2012

Polski film Marka Najbrta: nekonečné hraní na českém písečku

< Delegace k snímku Polski film na pódiu před promítáním v Karlových Varech. Není to trochu přehnané? Signalizuje to sebevědomí tvůrců, nebo co? (JČ)

V ohnisku velkého zájmu českých médií se octl Polski film režiséra Marka Najbrta, jediný český film v letošní hlavní soutěži karlovarského filmového festivalu. Název je zřejmě ironický: ve filmu je zmínka o tom, že český výraz "to je pro mě španělská vesnice" (tedy: tomu vůbec nerozumím) se polsky řekne "to je český film". Takže se tvůrci tohoto filmu Polákům a Polsku za tuto urážku jaksi pomstili a nazvali na oplátku své na první pohled chaoticky vypadající dílo "Polski film". (Jinak: polsky by se to řeklo "Film polski", nikoliv "Polski film", takže i tato jazyková nesprávnost, úmyslná? cosi signalizuje: "na jiných kulturách nám naprosto nezáleží, všechno sledujeme ze svého českého rybníčku a zkreslujeme to českým pohledem".)

Není lehké na tento film psát kritiku. Najbrtův film zjevně není pitomý. Je to film pro filmaře a o filmu, je to výrok o hranicích mezi realitou a fikcí. Čtyři herečtí přátelé ještě ze studií Tomáš Matonoha, Pavel Liška, Marek Daniel a Josef Polášek realizují tímto svůj studentský projekt - nebo aspoň to o sobě tvrdí. Natáčejí film o tom, jak natáčejí film. Při tom ve filmu zobrazují sebe a různé své údajné konflikty a lásky, jenže zároveň poukazují na to - a je to také na první pohled jasné - že vytvářejí fikční světy ohledně toho, jací jsou vlastně tito čtyři herci a další postavy.

Film je založen systematicky na principu zcizování: skoro všechno, co se v něm děje, je nějakým způsobem zpochybněno jako fikce, že se to natáčí a že to je "ve scénáři". Lze v něm najít určité prvky filmaře a teoretika Petra Marka, jehož postavy (Láska nahoře) se vlastně obdobně jako Najbrtovy postavy diví, že se octly ve filmu, v místě, kde nejde zvuk, a jinde zase na místě, kde nejde obraz...

Režisér Marek Najbrt se štábem na pódiu karlovarského festivalu, foto Ema Čulík >

Nikdo nemůže popřít, že struktura tohoto filmu je velmi zajímavá a složitě promyšlená, i když se v něm po celé dvě hodiny vlastně nic neděje. Přesto nelze říct, že by ten film byl nudný. Nijak hlouběji k ničemu podstatnějšímu se však vlastně svým záběrem nedostane. Diváka to irituje: je herecká existence skutečně takto plochá? A proč vůbec natáčet film o hercích?

Film naráží na dva docela zásadní problémy. Ironizuje celebritální status všech osob, které se na něm podílejí, včetně jejich účasti na karlovarském filmovém festivalu.

Potíž ale je, že má-li si film být schopen dělat legraci ze statusu celebrity všech (fikčních) postav, které v něm vystupují, musí nejprve uznat, že to celebrity jsou. Jinými slovy, film nefunguje, pokud nevíte, že Pavel Liška a jeho kamarádi jsou celebrity. Teprve pak můžete začít jejich celebritální status rozmontovávat. Myslím, že mimo české prostředí Polski film paradoxně asi nemůže skoro ničemu říct nic. Není to samozřejmě vědecký potvrzený vzorek, ale zahraniční účastníci karlovarského festivalu po promítání při odchodu se sálu vyjadřovali značnou zmatenost. Jakási americká novinářka mi sdělila, že se vůbec nechytala.

Jinou kritikou může být, že ten film je do určité míry epigonský. Marek Najbrt natočil film podle vzoru Petra Zelenky. Vzpomínáte na jeho Rok ďábla, v němž si Zelenka úplně stejným, možná nikoliv tak rozvinutým způsobem dělal legraci z celebritálního statusu Jaromíra Nohavici a vedl ve filmu fiktivní paralelu k jeho skutečné existenci, v níž však bylo jen pro znalé strategicky umístěno pár faktů ze skutečného Nohavicova života.

Zelenkovský je i studentský humor Najbrtova filmu. Signalizuje: My Češi nechceme vyrůst. Chceme trvale žít ve stavu domácí, uzavřené infantility.

Film polski na krátkou dobu flirtuje s jinou kulturou. Aby získal financování i z jiné země Evropské unie, konkrétně z Polského ústavu filmového umění, odehrává se jeho část v polském Krakowě, částečně i v krásném tamějším kině filmového umění na tamějším Starém městě.

Naivně jsem se před zhlédnutím filmu domníval, že Najbrtův snímek bude schopen - třeba ironicky - traktovat polskou a českou kulturní zkušenost. Vůbec ne: film je v podstatě šovinisticky český. Jedině české hodnoty platí a Poláci jsou ve filmu prezentováni jako naprosté karikatury, nerozumějící "našemu", jedině platnému diskursu.

Nejvíce znepokojující na tomto zelenkovském filmu je právě jeho demonstrativní infantilita a kulturní uzavřenost. Film deklaruje: My CHCEME být uzavřeni do vlastní české kultury se svými malými domácími celebritami, vnější svět a porozumění jemu nás nezajímá a každá jinakost je námi odmítnuta jako irelevantní podivnost.

Je to zvláštní přístup v dnešním globalizovaném světě. Svým způsobem signalizuje, navzdory sofistikované struktuře, všechno co je na současné českém filmu sporného.

Se svým předchozím filmem Protektor se Marek Najbrt dostal na desítky mezinárodních festivalů - protože téma holocaustu a nacistického útlaku je pro každého mezinárodně srozumitelné.

Polski film je natolik uzavřen do sebereferenčního českého prostředí, že je v tom smyslu obrovským zklamáním a varováním. Varováním, že v dnešním destabilizujícím se světě by Češi měli přestat onanovat na domácím písečku a začít řešit, že MUSEJÍ vstupovat v kontakt s mimočeskými skutečnostmi.

Polski film je ovšem snímek o tom, jak se vytváří (filmové) umělecké, fikční dílo. Možná nevadí, že je vlastně infantilně skoro o ničem. Možná je oním mezinárodním přesahem tohoto snímku právě zkoumání hranic mezi realitou a fikcí. Dokáže to přijmout mezinárodní publikum?

Obsah vydání       4. 7. 2012
8. 7. 2012 Egyptský prezident svolal rozpuštěný parlament, generálové krizové jednání
8. 7. 2012 Schwarzenberg definoval "nové pojetí poslanecké imunity" Boris  Cvek
7. 7. 2012 Británie má takové bankéře, takový tisk a takové politiky, jaké si zaslouží
8. 7. 2012 Po finančních skandálech odcházejí zákazníci pěti velkých bank do malých "etických" bank
7. 7. 2012 Britská demokracie je v smrtelném úpadku
7. 7. 2012 Rekordní počty Libyjců se účastnily všeobecných voleb
7. 7. 2012 Clintonová kritizovala Rusko a Čínu
7. 7. 2012 Jak zastavit syrský chaos?
7. 7. 2012 Nejméně 99 mrtvých při ruských povodních
6. 7. 2012 Potřebujeme víc barev!!! Alex  Koenigsmark
7. 7. 2012 Bezmocný: Proč to ti Korejci sakra umějí? Jan  Čulík
6. 7. 2012 Bědování nad českým filmem Jan  Čulík
6. 7. 2012 Sedláčkovo video z dovolené Jan  Čulík
7. 7. 2012 Fotogalerie: Demonstrace proti církevním restitucím, Praha 6.7.
6. 7. 2012 Uvažovat o svém češství jinak, než je zvykem Boris  Cvek
4. 7. 2012 Už to začíná...? Jan  Čulík
4. 7. 2012 David Cameron "zakáže vstup Řekům do Británie"
6. 7. 2014 Zpráva o smrti Mistra Jana Husa Petr z Mladoňovic
5. 7. 2012 O svátku věrozvěstů Cyrila a Metoděje Boris  Cvek
4. 7. 2012 O filmech v Karlových Varech v České televizi
5. 7. 2012 Britská armáda snižuje armádní stavy o 20 procent
5. 7. 2012 Anglická banka se snaží stimulovat ekonomiku
5. 7. 2012 Připomenutí výročí upálení Mistra Jana
5. 7. 2012 Polski film Marka Najbrta: nekonečné hraní na českém písečku Jan  Čulík
5. 7. 2012 Čeští režiséři vyrobili další dva filmy o nemožných mužích Jan  Čulík
5. 7. 2012 Jak se orientovat v mlze Ema  Čulík
5. 7. 2012 Feeling our way through the fog Ema  Čulík
4. 7. 2012 Blažek a Heydrich Boris  Cvek
4. 7. 2012 Rozprava nad hroby Jan  Sláma
4. 7. 2012 Pět velkých britských autobusových společností nabídne nezaměstnaným mladistvým dopravu zadarmo
5. 7. 2012 Jak čeští poslanci v EP hlasovali o smlouvě ACTA
4. 7. 2012 Montiho létající cirkus
4. 7. 2012 Obama vs. Romney Dalibor  Jenik
4. 7. 2012 Rusko otvírá "Kolliwood"
4. 7. 2012 Clintonová se omluvila za útok na pákistánské vojáky
4. 7. 2012 Polsko poskytne finanční pomoc uprchlíkům ze Sýrie
4. 7. 2012 Léto v USA, aneb jak vypadá globální oteplování
2. 7. 2012 V důsledku bankovního skandálu rezignoval předseda správní rady Barclays Bank
4. 7. 2012 Soňa Pavelková: Jsem šťastná, že teď nežiju v Česku Pavel  Pečínka
3. 7. 2012 Nádherná bezútěšnost - Hanekeho Láska Ema  Čulík
3. 7. 2012 Beautiful Bleakness - Haneke's Amour Ema  Čulík
3. 7. 2012 Ředitel Barclays Bank byl donucen rezignovat kvůli podvodu s úrokovými mírami
3. 7. 2012 Policie provedla domovní prohlídku v rezidenci Nicolase Sarkozyho
3. 7. 2012 Twitter byl donucen předat vládě zprávy, které odeslal aktivista hnutí Occupy
3. 7. 2012 Piráti předali poslanecké sněmovně přes 6000 podpisů proti smlouvě ACTA
3. 7. 2012 Domov - film o ruské rodině - je to vtip, nebo ne? Ema  Čulík
3. 7. 2012 Dom - A Russian Family: Is it a joke or not? Ema  Čulík
3. 7. 2012 Helen Mirren požaduje větší počet filmařek
3. 7. 2012 Jaderné zbrojení: skandální pokrytectví na pokračování Immanuel  Wallerstein
2. 7. 2012 Faux pas Marka Ebena Jan  Čulík
30. 6. 2012 Čtyři slunce: Bohdan Sláma natočil nepokrytě náboženský film Jan  Čulík
1. 7. 2012 Tvoje krása nemá cenu: Vynikající rakouský film na nejaktuálnější témata dne Jan  Čulík
2. 7. 2012 Nuda s Poupaty Jan  Čulík
2. 7. 2012 Zpochybňování zákonnosti v Porybného Právu Štěpán  Kotrba
2. 7. 2012 Otázky před výročím Marek  Řezanka
2. 7. 2012 Dva dokumenty o mizejících vzpomínkách Ema  Čulík
2. 7. 2012 Román o jednom masakru: Italská politická detektivka, která asi taky nepřijde do českých kin Jan  Čulík
2. 7. 2012 Moskva povede separátní jednání se syrskou opozicí, která odmítá plán OSN
2. 7. 2012 Irácký parlament zablokoval deportace iráckých uprchlíků ze západních zemi
3. 6. 2012 Hospodaření OSBL za květen 2012

Copyright © 1996-2014 Občanské sdružení Britské listy | Kopírování obsahu možné pouze po předchozím písemném souhlasu redakce