23. 5. 2011



Přispějte mobilem

Sledujte Britské listy na Twitteru.
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
23. 5. 2011

POZNÁMKA NA OKRAJ:

Co to? Břišní myslitelé? neboli Proč je reklama přece jen věcí hlavy

Že v reakci na můj článek píše Karel Dolejší, že jsem racionální osobnost starého střihu, to mě těší, a Dolejší má možná alespoň částečně pravdu, protože si skutečně myslím, že lidé nemyslí břichem, že cit je taky věc mozku a že pro dobrou reklamu člověk nepotřebuje jen bujnou fantazii, ale i znalosti o cílové skupině, jazykové znalosti a povědomí o tom, kdo má a může být čím k čemu stimulován...

Bez fantazie by dobrá reklama ovšem existovala jen stěží. Každý nápad ale není dobrý nápad a některé jsou dobrými nápady jen zdánlivě. A dobrá reklama se nakonec musí osvědčit nikoliv v soutěžích kreativců, ale v tvrdém byznysu. Možná se vám to zdá přitažené za vlasy, ale má-li reklama skutečně působit, základní jazykové znalosti musejí mít její tvůrci a objednavatelé, a musejí také vědět, jaké znalosti mají zákazníci a zákazníci těch zákazníků. Dolejší by tomu asi oponoval, podle něho reklama nemusí sdělovat nic, mně ale v souvislosti s nutnými jazykovými znalostmi napadl vymyšlený příklad z politiky, jímž můžu alespoň naznačit, proč by bez reklamy mohly vznikat problémy, a to ne malé.

I mladší čtenáři možná znají jméno Násir. Gamál Abd an-Násir byl egyptským politikem od r. 1954 až do roku 1970. Měl hodně obdivovatelů, a proto mohlo být alespoň teoreticky možné, že by nějaký v Anglii žijící vynálezce egyptského původu chtěl začít prodávat všude v Evropě například myčku, která čistí vlákna bez používání vody a která by se jmenovala podle tohoto politika. Problémem by ale bylo, že se ten muž anglicky jmenuje Gamal Abdel Nasser. V Anglii by to nevadilo, protože to příjmení tam nemá žádný význam, v Německu ale "nasser" znamená "mokřejší" nebo "vlhčí" a v Česku by ten název asi ještě míň stimuloval prodej.

Bez dobrých znalostí cizích jazyků by lidé také nepochopili některé slovní hříčky nebo nepoznali, když se použije nový cíleně vymyšlený a zatím neznámý výraz. Kdybyste například pojmenovali voňavku "Májová vůně", v Argentině by to zákazníci vůbec nespojovali s láskou, protože v té roční době tam mají podzim a Máchu tam nikdo nezná. Nebo si myslíte, že všechny vaše sousedky věcí, co například znamená live unbuttoned", "Design Desire" "Urban Proof Energised" nebo "make.believe" od světových firem Levi's, Braun, Nissan a Sony? Na rozdíl od Dolejšího si nemyslím, že tyhle slogany pomáhají prodávat více zboží a dokonce si myslím, že jen málo německých zákazníků těchto firem vůbec zná tyto reklamní slogany zpaměti. Ani nevědí, jaké firmy to jsou hesla, když se na to zeptám. Ale co vy? Myslíte se, že reklama zásadně nemusí nic sdělovat a je úplně jedno, jakého jazyka a jakých slov reklamní specialisté používají, protože kupci myslí příslovečně jen břichem?

Obsah vydání       23. 5. 2011
23. 5. 2011 Ploty Botanické zahrady Pavel  Sekerka
23. 5. 2011 Ochránce nespravedlivě stíhaných před soudem II Zdeněk  Jemelík
23. 5. 2011 Zas po roce v české restauraci "Na Špalku" Milan  Kohout
23. 5. 2011 Presumpce neviny v ČR neplatí Aleš  Uhlíř
23. 5. 2011 Španělští socialisté poraženi v komunálních volbách
23. 5. 2011 Politické zásahy ohrožují občanský zákoník Stanislav  Křeček
23. 5. 2011 Jak dál v ČSSD? Petr  Pokorný
23. 5. 2011 Česká republika zaspala
23. 5. 2011 ČR zanedbává i cyklistickou dopravu František  Řezáč
23. 5. 2011 Co to? Břišní myslitelé? neboli Proč je reklama přece jen věcí hlavy Uwe  Ladwig
23. 5. 2011 Jsou pro redakci BL všichni křesťané hlupáci? Tomáš  Koloc
23. 5. 2011 Britské listy nejsou protikřesťanské
23. 5. 2011 O neuskutečněném konci světa jsme referovali stejně jako západní média Jan  Čulík
23. 5. 2011 Promítání filmu Střílení na slona ve Světozoru
21. 5. 2011 Komise pro jadernou bezpečnost zveřejnila výsledky testů německých jaderných elektráren Kay  Čejka
21. 5. 2011 Agresivní neonacisté v Berlině napadli protidemonstraci i policii Kay  Čejka
21. 5. 2011 Restrukturalizace německé armády aneb operace srdce za pochodu Kay  Čejka
23. 5. 2011 Připomínky k ekonomice František  Marčík
23. 5. 2011 Lze v sektoru zemědělství rozeznat "politickou odvahu" od svodů boha Herma ? Antonín  Ticháček
23. 5. 2011 Uspěje Paroubkova ČSNS 2005? Filip  Zíka
23. 5. 2011 Zázračný recept na přesun korupce z jedné kapsy do druhé Michal  Vimmer
23. 5. 2011 Řešení nelze hledat v žádných radikálních revolučních zvratech
23. 5. 2011 Izrael schválil výstavbu nových domů na Západním břehu Jordánu a v Jeruzalémě
22. 5. 2011 Petr Skokan: Protestuji proti navrhovanému rušení dotací pro regionální železniční spoje
22. 5. 2011 Byl jsem varován před těmi komunisty tady, ale udělal jsem chybu
22. 5. 2011 Po sedmdesáti letech... Ladislav  Brzobohatý
23. 5. 2011 Ministr Drábek se ptá, zde je (subjektivní) odpověď Jiří  Baťa
23. 5. 2011 Nezaslouženě exkluzivní podmínky bankovního podnikání a podlézavé vlády
22. 5. 2011 Obama: Nájezd do Pákistánu bych opakoval
21. 5. 2011 Připlaťte si! Vojtěch  Merunka
21. 5. 2011 Hořký plod frustrace aneb E, pozdě... Karel  Dolejší
20. 5. 2011 Šílení doby vymknuté z kloubů -- aneb co s tím Jan  Čihák
20. 5. 2011 Proč nedokáže lidská kultura odmítnout útočnou válku? Ivo  Šebestík
14. 5. 2011 Hospodaření OSBL za duben 2011

Copyright © 1996-2014 Občanské sdružení Britské listy | Kopírování obsahu možné pouze po předchozím písemném souhlasu redakce