23. 5. 2011



Prispejte mobilem

Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
23. 5. 2011

Konference Vysokorychlostní železnice – důvody a přínosy:

Česká republika zaspala

tisková zpráva

Praha - Centrum pro efektivní dopravu (CEDOP), Výbor pro hospodářství, zemědělství a dopravu Senátu PČR, České dráhy a KONSTRUKCE Media pořádaly včera v Jednacím sále Senátu konferenci Vysokorychlostní železnice – důvody a přínosy1. Cílem konference bylo poskytnout představitelům veřejné správy aktuální informace o současném provozu a výstavbě vysokorychlostních železnic v Evropě i ve světě a o možné podobě sítě vysokorychlostních tratí v České republice.

Vybíráme ze zásadních myšlenek, které na jednání zazněly:

Senát: nechceme být periferií Evropy

Předseda Podvýboru pro dopravu senátor Petr Pakosta na příkladu spojení z Prahy do severovýchodních Čech zdůraznil nutnost výstavby nových tratí. Jak poznamenal, pouhou modernizací například stávající tratě mezi Prahou a Hradcem Králové by se kromě mnohaletých výluk mnoho nedosáhlo a je potřeba zcela nová trať.

Senátor Pakosta také vyzval k aktivnímu přístupu při jednáních o nových přeshraničních trasách v rámci probíhající aktualizace sítě transevropských spojení: „Nové vysokorychlostní tratě mají pro nás totiž dvojí význam. Vnitrostátní úseky jsou díky jejich dopravnímu potenciálu bytostně v našem národním zájmu. Úseky přeshraniční pak jsou existenční příležitostí pro naše dopravce, aby mohli úspěšně obstát v konkurenci na trhu mezinárodních přeprav. Asi nechceme být „centrální periferií“ Evropy...“

Ministerstvo dopravy: vysokorychlostní železnice je klíčová

Náměstek ministra dopravy Ivo Vykydal ve svém vystoupení odkázal na Bílou knihu dopravy Evropské komise, která se železnicí počítá jako s klíčovou složkou dopravy díky ekologičtějšímu provozu. Do budoucna by měla být kvůli energetické efektivnosti i konkurenceschopná vůči automobilové dopravě i letecké dopravě na střední vzdálenosti. "Vysokorychlostní železnice budou zastávat klíčové postavení v budoucí evropské mobilitě." řekl náměstek ministra dopravy Ivo Vykydal.

České dráhy: můžeme se stát kontinentálním outsiderem

Pokud se země do dvou let nezačne připravovat na stavbu vysokorychlostních železničních tratí, hrozí, že se stane kontinentálním outsiderem, varoval generální ředitel Českých drah Petr Žaluda. "Co nejdříve musí dojít k politickému rozhodnutí o vybudování přípojky na Německo. Chci věřit, že se rozhodne ještě letos nebo příští rok. Bez toho nemá význam se bavit o rozvoji železniční dopravy, je to i otázka budoucnosti Českých drah,",uvedl mimo jiné ředitel Žaluda.

Na konferenci byly zástupcům regionů představeny přínosy vysokorychlostních tratí pro mezilehlé území, například pro Ústecko nebo Vysočinu „Regionální rychlíky obsluhující Žďár, Přibyslav, Třebíč a Okříšky by překonaly vzdálenost mezi Prahou a Vysočinou za hodinu. Vysokorychlostní trať by přinesla i renesanci méně významných tratí obsluhujících menší místa, po kterých pojedou vytížené přímé a rychlé vlaky z Prahy nebo Brna.", uvedl náměstek generálního ředitele ČD Antonín Blažek.

Centrum pro efektivní dopravu: stavme již v letech 2013-2020

Přes širokou shodu o potřebnosti výstavby vysokorychlostních tratí v Česku jako takových, je potřeba se shodnout na tom, že jde skutečně o státní prioritu a tudíž že termíny výstavby budou reálné. Petr Šlegr, ředitel CEDOP, k tomu uvedl: „Máme v současnosti více než 1 000 km dálnic a rychlostních silnic, ale 0 km rychlých tratí. Je tedy logické, že již v nejbližších letech by se priorita výstavby měla přehodit.“

Podle Šlegra je logické, že například vysokorychlostní trať Praha – Brno má větší prioritu než některé okrajové příhraniční úseky rychlostních silnic, kde je daleko menší přepravní potenciál. „Není jediný důvod, aby se v období 2013 – 2020 nepostavil například úsek Praha – Benešov nebo Praha – Beroun.“, uzavírá Petr Šlegr.

CEDOP Centrum pro efektivní dopravu, o.s. (CEDOP) je nevládní, nezisková a nepolitická organizace, která podporuje rozvoj bezpečných a k životnímu prostředí šetrných způsobů dopravy osob a zboží, zejména veřejné a železniční dopravy v České republice.

Příklady možného zrychlení cestování v ČR pomocí vysokorychlostní železnice

Jako cílová doba jízdy je uvedena doba jízdy v cílovém stavu infrastruktury vycházející z předpokladu konkurenceschopnosti železnice nejen vůči osobnímu automobilu, ale i leteckým linkám na střední vzdálenosti.

Spojení

Současná doba jízdy

(hodiny)

Cílová doba jízdy

(hodiny)

Dresden - Praha

2:15

1:00

Praha – Brno

2:45 (Pendolino 2:23)

1:00

Brno – Ostrava

2:24

0:35

Pardubice/Hradec Králové – Praha

1:40

0:45

Praha – Nürnberg

cca. 5 hodin

1:30 – 2:00*

Praha – Mnichov

cca 6 hodin

2:30 – 3:00*

Praha – České Budějovice

2:40

1:15

České Budějovice – Linz

2:09

1:00

Praha – Liberec

2:33

1:00

Obsah vydání       23. 5. 2011
23. 5. 2011 Ploty Botanické zahrady Pavel  Sekerka
23. 5. 2011 Ochránce nespravedlivě stíhaných před soudem II Zdeněk  Jemelík
23. 5. 2011 Zas po roce v české restauraci „Na Špalku“ Milan  Kohout
23. 5. 2011 Presumpce neviny v ČR neplatí Aleš  Uhlíř
23. 5. 2011 Španělští socialisté poraženi v komunálních volbách
23. 5. 2011 Politické zásahy ohrožují občanský zákoník Stanislav  Křeček
23. 5. 2011 Jak dál v ČSSD? Petr  Pokorný
23. 5. 2011 Česká republika zaspala
23. 5. 2011 ČR zanedbává i cyklistickou dopravu František  Řezáč
23. 5. 2011 Co to? Břišní myslitelé? neboli Proč je reklama přece jen věcí hlavy Uwe  Ladwig
23. 5. 2011 Jsou pro redakci BL všichni křesťané hlupáci? Tomáš  Koloc
23. 5. 2011 Britské listy nejsou protikřesťanské
23. 5. 2011 O neuskutečněném konci světa jsme referovali stejně jako západní média Jan  Čulík
23. 5. 2011 Promítání filmu Střílení na slona ve Světozoru
21. 5. 2011 Komise pro jadernou bezpečnost zveřejnila výsledky testů německých jaderných elektráren Kay  Čejka
21. 5. 2011 Agresivní neonacisté v Berlině napadli protidemonstraci i policii Kay  Čejka
21. 5. 2011 Restrukturalizace německé armády aneb operace srdce za pochodu Kay  Čejka
23. 5. 2011 Připomínky k ekonomice František  Marčík
23. 5. 2011 Lze v sektoru zemědělství rozeznat „politickou odvahu“ od svodů boha Herma ? Antonín  Ticháček
23. 5. 2011 Uspěje Paroubkova ČSNS 2005? Filip  Zíka
23. 5. 2011 Zázračný recept na přesun korupce z jedné kapsy do druhé Michal  Vimmer
23. 5. 2011 Řešení nelze hledat v žádných radikálních revolučních zvratech
23. 5. 2011 Izrael schválil výstavbu nových domů na Západním břehu Jordánu a v Jeruzalémě
22. 5. 2011 Petr Skokan: Protestuji proti navrhovanému rušení dotací pro regionální železniční spoje
22. 5. 2011 Byl jsem varován před těmi komunisty tady, ale udělal jsem chybu
22. 5. 2011 Po sedmdesáti letech… Ladislav  Brzobohatý
23. 5. 2011 Ministr Drábek se ptá, zde je (subjektivní) odpověď Jiří  Baťa
23. 5. 2011 Nezaslouženě exkluzivní podmínky bankovního podnikání a podlézavé vlády
22. 5. 2011 Obama: Nájezd do Pákistánu bych opakoval
21. 5. 2011 Připlaťte si! Vojtěch  Merunka
21. 5. 2011 Hořký plod frustrace aneb E, pozdě... Karel  Dolejší
20. 5. 2011 Šílení doby vymknuté z kloubů – aneb co s tím Jan  Čihák
20. 5. 2011 Proč nedokáže lidská kultura odmítnout útočnou válku? Ivo  Šebestík
14. 5. 2011 Hospodaření OSBL za duben 2011

Copyright © 1996-2012 Občanské sdružení Britské listy | Kopírování obsahu možné pouze po předchozím písemném souhlasu redakce