19. 5. 2011



Prispejte mobilem

Sledujte Britské listy na Twitteru.
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
20. 5. 2011

Reklamní akademie v Bradavicích:

Odliš produkt a vraž do toho kilo tajemna, aneb Proč bych vůbec měl chtít něco říci?

Uwe Ladwig se pozastavuje nad tím, že reklamní specialisté používající cizí slova často ani nevědí, co jimi chtějí říci. Jan Stern zase už před lety vysvětlil, že o to, co má býti sděleno, hraničním osobnostem naší doby vlastně vůbec nejde. Potřebují alespoň na chvíli dodefinovat svoji amorfní osobnost - a k tomu jim slouží mj. značkové zboží, které dokáže nějakým způsobem přechodně zaujmout. Proto není podstatné, že reklamní slogan propagující určité zboží přísně vzato neříká vůbec nic rozumného. Pokud se podaří odlišit produkt od konkurence (a to "zaklínadla" v cizí "kouzelné" řeči dokážou velmi dobře) a současně se jakoby evokuje nějaké dosud neznámé božstvo ("Když ji miluješ, není co řešit"), je vymalováno.

Z nesmyslných reklamních sloganů si utahoval vídeňský Karl Kraus už kolem roku 1900. Kdysi jsme ovšem obecně vzato žili ve společnostech, kde dokonce i ostentativní konzum měl určitou sociálně racionální funkci a zpravidla cosi podstatného sděloval. Evropští intelektuálové, pokud měli auto, si často kupovali Volvo s vysokými bezpečnostmími standardy, a dávali tak najevo příslušnost k profesní skupině hlásící se ke společným hodnotám. Ovšem společnost v pohybu, plná statusových inkongruencí, kde už absolventi humanitních oborů častěji opékají klobásy v rychlém občerstvení než nakupují osobní vozy, se podepsala i na takových věcech, jako je reklama. Společnost se drobí, cílových skupin, které by měli reklamní specialisté oslovovat, neustále přibývá - a kromě toho i ubývá racionálních osobností starého střihu jako je Uwe Ladwig, které se vůbec ještě ptají, "co tím chtěl reklamník říci". Takové otázky ale kladete pouze potud, pokud vaše osobnost postrádá kýženou schopnost přilnout ke stěně libovolné nádoby podobně, jako porce horkého pudinku. Neulpívej, přilep se! Příště se přilepíš zas k něčemu jinému! Tolik "reklamní buddhismus" v kostce.

Josef Škvorecký měl kdysi literární postavu jménem Blběnka, která neuvěřitelným způsobem prznila češtinu i angličtinu současně jejich vzájemnou bastardizací. Tato odstrašující postava z emigrantského prostředí se však ukázala být v jistém smyslu prototypem obyvatele postmoderního Česka, který dělá totéž už zcela běžně, a ještě ke všemu je na to patřičně hrdý. Vždyť je to tak kůl! Tejk it ízy! Poustnu ti to, tak to pak našéruj!

Jestliže lze voliče zblbnout "řeckým scénářem" a Kalouskovými složenkami, jestliže lze k podpoře turistického ruchu využít třeba slogan "Rybitví, Rybitví, Rybitví, ani tam to není špatný...", ačkoliv se jedná o banální citát z lechtivé odrhovačky, není důvod myslet si, že snad existují nějaké nesrozumitelné slogany, které - pokud se do nich pořádně zainvestuje a účinně se vizualizují - ztroskotají na své nesmyslnosti.

Až narazím třeba na nápadný billboard s nápisem "Ve Starej Ľubochni sedmkrát si rochni!", dejme tomu s dívčinou nadzvedávající spodničku liptovského kroje, nebudu překvapen ani zbla, i když žádná Stará Ľubochňa neexistuje - protože lidská blbost a touha po zisku prostě neznají žádných racionálních mezí... A potenciální konzument dovolené bude třeba v konečném důsledku zvažovat, zda se má "za ní" vydat do Starej, do Ľubochni, nebo do Starej Ľubovni...

Obsah vydání       19. 5. 2011
19. 5. 2011 Co se stane, když se ke korýtku přihrne nová várka hladových čuníků? Ivo  Šebestík
19. 5. 2011 Co dělat? Josef  Mrázek
19. 5. 2011 Klaus a "dosud nevídaných 47%" Boris  Cvek
19. 5. 2011 Dominique Strauss-Kahn odstoupil z funkce šéfa MMF
19. 5. 2011 O divném používání jazyka, neboli O neadekvátním sebevědomí Uwe  Ladwig
20. 5. 2011 Odliš produkt a vraž do toho kilo tajemna, aneb Proč bych vůbec měl chtít něco říci? Karel  Dolejší
19. 5. 2011 Fraška kolem Komedie Karel  Dolejší
19. 5. 2011 Stát blahobytu, nebo kapitalismus? Miloš  Pick
19. 5. 2011 Kronika promarněných šancí Jan  Keller
20. 5. 2011 O „tradiční“ averzi, krevní mstě a dědičnosti v MF DNES Miloslav  Štěrba
19. 5. 2011 Aféra DSK: Policie odebrala vzorky koberce z newyorského hotelu
19. 5. 2011 Dom naproti Michal  Ivan
18. 5. 2011 Osamělost Milan  Valach
18. 5. 2011 Kanadská produkce ropy v důsledku požárů klesá
18. 5. 2011 Michael  Marčák
19. 5. 2011 Nesmyslné zaklínadlo Stanislav A. Hošek
18. 5. 2011 Zpupnost pokračuje
18. 5. 2011 Evropa nechce tisíce uprchlíků z Arabského jara
18. 5. 2011 Proč kupovat MF Dnes? Ivo  Bubeník
18. 5. 2011 Přestaň zlobit, Radečku! Alex  Koenigsmark
18. 5. 2011 Socialisté s komunisty? Ale jak? Milan  Daniel
17. 5. 2011 Klip Řiditel autobusu od skupiny The Tap Tap křísí tradici české umělecké demonstrace Tomáš  Koloc
17. 5. 2011 V současnosti je pravice mnohem horší než komunistická strana Boris  Cvek
17. 5. 2011 Reforma jasnovidců Michael  Kroh
16. 5. 2011 Odvrácená strana závislosti John Michael Greer
17. 5. 2011 Krevní zkouška za 12 000 Kč vám zjistí, jak rychle stárnete
14. 5. 2011 Hospodaření OSBL za duben 2011

Koutek reklamní tuposti RSS 2.0      Historie >
13. 5. 2011 Koutek reklamní tuposti 29 - Je libo bacon se slaninou? Tomáš  Koloc
11. 5. 2011 Koutek reklamní tuposti 28 – Íngliš is hír Štefan  Švec
10. 5. 2011 Koutek reklamní tuposti 27 – Stopro mulťák Štefan  Švec
4. 5. 2011 Koutek reklamní tuposti 26 – Typografické minimum Štefan  Švec
2. 5. 2011 Koutek reklamní tuposti 25 – Díky kámo, žes mu zabil rodiče Štefan  Švec
29. 4. 2011 Koutek reklamní tuposti 23 – Super místo. Vlastně placement. Štefan  Švec
7. 4. 2011 Koutek reklamní tuposti   
4. 3. 2011 Tup-ost   
2. 3. 2011 Atraktivity Tomáš  Koloc
28. 2. 2011 Brýle zcela zdarma, jen za 3990 Kč   
25. 2. 2011 Jednomužná IKEA   
24. 2. 2011 Sdělení bez informační hodnoty   
18. 2. 2011 Já chci americký háro! Marcela  Votavová
17. 2. 2011 Koutek reklamní tuposti   
16. 2. 2011 Slovosled Štefan  Švec

Copyright © 1996-2012 Občanské sdružení Britské listy | Kopírování obsahu možné pouze po předchozím písemném souhlasu redakce