PITVA MEDIÁLNÍ MANIPULACE

Mediální pasáci II: "Důvod? Kvalita práce!"

25. 1. 2011 / Štěpán Kotrba

Dalšími pasáky novinářů, včetně těch z médií veřejné služby, je PR agentura Focus Agency, která "aktivně pracuje s novináři, poskytuje informace formou tiskových zpráv, redakčních článků, zajišťuje odborníky pro vyjádření a zastřešení témat - rozhovorů, komentářů, citací na dané téma." Nejdůležitější je znalost mediálního prostředí, fungování a práce redakcí. Díky dlouhodobé spolupráci této agentury s médii a zkušenostem jejich PR manažerů se na ně "můžete s důvěrou obrátit". Stejně jako se na ně obrátil výrobce acylpyrinu, zajisté nadšen jejich sloganem "Důvod? Kvalita práce!"...

Klient: Herbacos Recordati (Herbacos Bofarma) - Komunikační strategie kampaně "Acylpirin" 2008 - 2010

Strategie byla postavena na intenzivní kampani při nástupu a v průběhu sezony, která je spojena s respiračním a chřipkovým onemocněním. Začátek kampaně byl odstartován v průběhu října a ukončení kampaně naplánováno na konec března

Public relations aktivity tvořily nedílnou součást komunikace, s ohledem na charakter produktu jsme výhradně pracovali s produktovým PR. Naším záměrem bylo mediálně prosazovat informace o účinku Acylpyrinu, kyseliny acetylsalicylové, léčbě respiračních onemocnění, nachlazení apod. V průběhu kampaně v roce 2008 bylo dosaženo přes 230 mediálních výstupů v celkové hodnotě přes 7.900.000 Kč. Nejzajímavějších výstupů bylo dosaženo v těchto médiích: TV Nova, ČT 1, Prima, TV Markýza (sic! - pozn. aut.), Český rozhlas, Impuls, Frekvence 1, Mladá fronta Dnes, Blesk, Lidové noviny atd.

Acylpyrin byl jedním z neprodávanějších produktů ve své kategorii. S ohledem na výše investic konkurenčních produktů se jednalo o jednu z nejúčinnějších kampaní na trhu OTC.

Zdroj: případová studie - webové stránky Focus Agency ZDE

Výchozí situace, která si vynutila agresivně kreativní produktové PR na podzim, byla nejspíš popsána v PR aktivitě z léta:

Acylpyrin dětem raději nedávejte

Kroměřížský deník - 1.3.2008
rubrika: Babyboom - strana: 16 - autor: Kateřina Stárková

..."Acylpyrin a jiné léky s obsahem kyseliny acetylsalicylové by se neměly podávat dětem při chřipce a při horečnatých onemocněních," potvrzuje prof. MUDr. Miloslav Kršiak, DrSc. z Ústavu farmakologie 3. lékařské fakulty UK v Praze. ...

Z důvodů objektivity nutno dodat, že "čestný člen" a bývalý předseda České společnosti pro experimentální a klinickou farmakologii a toxikologii ČLS JEP Miloslav Kršiak prosazuje aktivně Acylpyrin v reklamách firmy Herbacos Bofarma. I tento "redakční" článek byl součástí PR aktivit firmy a agentura se se svým "lékařským" úlovkem, který používá jako "mluvící hlavu", chlubila v odborném časopise Marketing Journal..To, že se více než sedmdesátiletý lékař, přednosta kliniky, zakládající člen České lékařské akademie a vědec světové pověsti dá do služeb reklamy, je alarmující. Kde jinde než na univerzitě hledat lékařskou autoritu, pokud novinář hledá odbornou radu či komentář? Jak věřit cokoliv profesorovi a doktoru věd, pokud si jeho jménem vytírá zadek nějaká reklamní agentura? Co učí své studenty - budoucí lékaře? Jak vydělávat prachy ve spolupráci s farmafirmou?

PR agentura komunikovala dál. Vstupní situace byla cenově vyrovnaná.

Cenový průzkum ukázal u léků i třetinové rozdíly

Mladá fronta DNES, str. B4, Regionální mutace - plzeňský kraj - 5.4.2008
rubrika: Kraj Plzeňský - strana: 1 - autor: (PP)

...Levné léky na teplotu jako Acylpyrin nebo Paralen jsou naopak všude ze téměř stejné ceny. Viz "Ceny léků se liší..." str. B3 "Porovnání cen v kraji..."

Kauzu "zdražení Acylpyrinu", na které byla postavena komunikační taktika, spustila touto zprávou ČRo 1 - Radiožurnál, o měsíc později (nejspíš po vyhodnocení, že "seriózní Radiožurnál" jako spouštěč paniky díky nízké poslechovosti v cílové skupině IQ>100 nestačil) pokračovala v hlavním zpravodajství televize Nova:

Některé léky možná podraží

ČRo 1 - Radiožurnál, 10.6.2008
Rubrika / pořad: 21:00 Stalo se dnes

Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor: Lidé zřejmě budou více doplácet na některé léky. Stane se to v případě, že výrobci a dovozci nesníží jejich ceny. Souvisí to s tím, že Státní úřad pro kontrolu léčiv postupně prověřuje ceny jednotlivých přípravků v Česku a v dalších státech Evropské unie a na základě toho snižuje pojišťovnám předepsané úhrady. Nový systém funguje od začátku roku. Mluvit o něm budeme s Radkou Mahovskou ze Státního ústavu pro kontrolu léčiv.

Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor: To znamená, že je stanovena nejnižší cena léků podobného typu. Dovedu si představit laicky, acylpirin a paralen a i kdyby byl paralen, dejme tomu, dražší, tak zaplatíte jenom tu výši acylpirinu a jeden přípravek v té skupině je vždycky plně hrazený? Radka MAHOVSKÁ, Státní ústav pro kontrolu léčiv: Přesně tak. ...

Acylpyrin mizí z lékáren

TV Nova - 25.7.2008
pořad: Televizní noviny - vysíláno: 19:30 - pořadí zprávy: 6

Reynolds KORANTENG, moderátor: Jeden z pěti nejužívanějších a nejstarších léků u nás acylpyrin podraží. Obchodníci proto během tří dnů skoupili zásoby, které měly vydržet na celé tři měsíce a lék rychle mizí i z pultů....

Paradoxně i vyvracení fámy pravdivou informací má při virální PR kampani zacyklovací a zesilující účinek. Zprávě ČT by teoreticky nešlo nic vytknout, kdyby neměla takový zásah do cílové skupiny. Takto je na řadě otázka, jak se takovémuto mediálnímu tlaku bránit a jak reagovat na startující paniku, živenou z pozadí. Nevysílat nic a podobné "kauzy" ignorovat? Dost dobře nejde... Odpověď neexistuje. Informace Tomáše Cikrta nebylo možno v dané chvíli nijak ověřit...

Výrobce acylpirinu varoval před nedostatkem léku

ČT1 - 28.7.2008
rubrika: 19:00, Události, zpráva 17

Josef MARŠÁL, moderátor: Výrobce acylpirinu varoval, že jeden z nejprodávanějších léků na teplotu a bolest zřejmě nebude v září na trhu. Nemá žádné zásoby a další acylpirin bude vyrábět až v říjnu. Navíc lék má být zdražen až o padesát procent, a tak existuje obava, že ho lidé začnou skupovat. Jak na tyto zprávy reagují distributoři i lékárny, to už je otázka pro Barboru Sudovou. Barboro, dobrý večer. Máte slovo.

Barbora SUDOVÁ, redaktorka: Dobrý večer. Tak po zprávě o chystaném zdražení acylpirinu lékárníci a distributoři vykoupili sklad výrobce. A zareagovali i pacienti, ti už se snaží předzásobit. Podle výrobce to znamená jediné, léky se vyprodají teď v létě a v září, až začne chřipková sezóna, tak bude léků nedostatek. A to proto právě, že výrobce bude vyrábět další léky až někdy v říjnu.

Ivo HRONEŠ, ředitel, Herbacos-bofarma: V tuhle chvíli je ta situace skutečně komplikovaná, protože to není jenom o tom, že bychom nechtěli, ale my bohužel až tak úplně nemůžeme, protože v danou chvíli nemáme z čeho.

Barbora SUDOVÁ, redaktorka: Podle ministerstva jsou ale informace od výrobce účelové a také pacienty se snaží uklidnit lékárníci. Podle nich se nestalo nic jiného, než že se v podstatě zásoby ze skladů výrobce přesunuly do skladů distributorů a také lékáren.

Tomáš CIKRT, mluvčí, Ministerstvo zdravotnictví ČR: Tento problém je uměle rozdmýchán výrobcem, který tím upozornil na to, že on vyrábí acylpirin.

Stanislav HAVLÍČEK, prezident, Česká lékárnická komora: Co bude v září, samozřejmě uvidíme v září. Ale i kdyby nebyl acylpirin, tak budou i jiné léky, které můžou pacienti použít. Přibližně ve stejných cenách.

Barbora SUDOVÁ, redaktorka: Acylpirin se navíc zvýší jen asi o tři koruny, tedy jeho cena. A na pulty lékáren se ten dražší acylpirin dostane pravděpodobně někdy až v září nebo v říjnu. I když totiž výrobce zdraží acylpirin, tak lékárny musí nejdříve vyprodat ty původní zásoby, to znamená za původní, nižší ceny a nesmějí si na ně přidávat marži.

Josef MARŠÁL, moderátor: Tak o tom, jak to bude s acylpirinem, mluvila Bára Sudová.

Kvůli nedostatku acylpyrinu není třeba panikařit

ct24.cz - 28.7.2008
rubrika: Domácí - autor: ČT24

..."Tento problém je uměle rozdmýchán výrobcem, který tím upozornil na to, že on vyrábí acylpyrin," poznamenává mluvčí ministerstva Tomáš Cikrt. "Uvidíme, co bude v září, ale i kdyby nebyl acylpyrin, tak budou jiné léky, které můžou pacienti použít - přibližně ve stejných cenách," uklidňuje veřejnost prezident České lékárnické komory Stanislav Havlíček....

Úkolem media relations je vytvářet a udržovat pozitivní vztahy s médii pro následné úspěšné publikování PR materiálů. Díky naší dlouhodobé činnosti na poli PR, zajišťujeme našim klientům úspěšnou prezentaci, jež se odráží v konečném výsledku v jasně měřitelném počtu mediálních výstupů.

V rámci media relations dodržujeme všechny pravidla novinářské etiky. Novinářům a redaktorům poskytujeme zdrojové materiály, které jsou následně zpracovány a mediálně prosazovány.

Zdroj: Focus Agency ZDE

Reakci na tuto zprávu během několika dní prostřednictvím redakce Deníku publikovalo dalších sedmdesát médií, vzápětí se přidal bulvár a zesílil paniku.

Dnes sledujeme - pátek 1.8.2008

ČRo - hradec.cz - 1.8.2008
rubrika: hradec / sledujeme

...Acylpyrin v tabletách bude stát od 1. srpna 17 korun, v šumivé formě 50 korun a rozpustný acylpyrin s vitaminem C 70 korun. Lidé to ale poznají později, až lékárny prodají zásoby nakoupené za původní nižší ceny....

"Reakční PR" pak už stoupá ve spirále spolu s panikou, kterou nelze ani moderovat, ani zastavit. Pravdivé informaci Tomáše Cikrta z ČT o tom, že "tento problém je uměle rozdmýchán výrobcem, který tím upozornil na to, že on vyrábí acylpyrin" nikdo nevěřil. Jako nedůvěryhodné osobě, stojící za "obecním nepřítelem" Julínkem, mu všichni věřili pouze to, že souhlasí s třicetikorunovými poplatky za recept (za který si mnohdy mnozí právě kupovali i acylpyrin) a snaží se ožebračit polovinu občanů. Cikrt se však ale ani příliš nesnažil panice zabránit.

Pacienti nakupují acylpyrin do zásoby, bude se zdražovat

Kutnohorský deník - 2.8.2008
rubrika: Kutnohorsko - strana: 3 - autor: Irena Blahníková

..."Acylpyrin se teď hodně prodává, což jsme očekávali. Hlavně senioři, kteří ho považují za základ v lékarničce, si chodí pro zásoby. Zaznamenali jsme více než čtyřnásobně větší prodej," shodli se místní lékárníci. ....

Zdoj dat mediálního monitoru: databáze Newton IT.

Vytisknout

Obsah vydání | Úterý 25.1. 2011