3. 1. 2011
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
3. 1. 2011

Švankmajer svým nejnovějším filmem reaguje na dnešek

Film by měl každý vidět, a ne si číst něčí (moje) psané interpretace, od toho je to film! Pokud se spíše než na film, jde do kina pro příjemný zážitek, většina ze Švankmajerových filmů touto selekcí neprojde, píše Vojtěch Žítek.

Neřekl bych, že film pojednává pouze o průniku do jádra lidské osobnosti, či že je to animovaný výklad z Freuda a Junga. Švankmajerovo alter ego (s tím označením souhlasím, Švankmajer se k tomu na začátku filmu doznává) se pokouší uniknout současné nevlídné společnosti nevolnosti, zasazené do pošedlé Prahy. Ten pán nezvrací, protože by chtěl odpuzovat, ale protože se přežráním pokoušel o lucidní snění, únik z reality, který denně (ne)vědomě páchá spousta lidí v té či oné podobě konzumace. Pohled do českých talířů mnohdy nabízí stejně hnusný pohled, jaký vytvořil Švankmajer.

Zvracecí scény po takovém obědě si ze školky živě pamatuju. Takže dokud existuje ošizené UHO s podrážkou a knedlikem, jeho jedlíky, patřičnými zvuky a pachy, nevidím důvod proč je v takovém filmu cenzurovat. Otázka je tedy, jestli tvůrce odrazuje od svého díla, jak Vy tvrdíte, či spíše od jednání v něm zobrazeném, i když dle té filmové knížky o snění vede do fantastického světa podvědomí.

O absurdní situace zobrazené loterií a vstupenkami dnes není nouze. Stačí jít na lotynkou, hypotečními službami, a jinými nesmysly vytapetovanou Českou poštu, a chtít vidět ceník služeb, či si chtít koupit obálku jinou než ze dvou podpultových typů. Nahé starší lidí chápu ve filmu jako protiváhu k současnému kultu věčně mladého sexy těla, a trochu jako surrealistické klišé - že erotika v surreálnu prostě musí být. Film je nabitý spoustou zajímavých obrazů, a k pochopení struktury vyprávění je asi třeba jej vidět vícekrát, já ho viděl jedinkrát.

Jsem velmi rád, že se něco takového z českého prostředí opět vynořilo, a chvíli to tu bude strašit.

Jinak Přežít svůj život mělo dle Wikipedie rozpočet 35 mil Kč, Inception určitě nestál 35 000 mil Kč.

                 
Obsah vydání       3. 1. 2011
3. 1. 2011 Wikileaks: Spojené státy uvažovaly o pomstě Evropské unii kvůli odporu vůči geneticky modifikovaným potravinám
3. 1. 2011 Na sídlišti Jan  Těsnohlídek
3. 1. 2011 Vláda korupční zodpovědnosti Jakub  Rolčík
3. 1. 2011 Václav Havel zesměšňuje člověka, který je za hanebných podmínek vězněn, aniž by byl obviněn z nějakého zločinu Daniel  Veselý
3. 1. 2011 Moravcův prezident - flusanec do tváře veřejnosti Štěpán  Kotrba
1. 1. 2011 Normalizační inženýr zase promluvil Jan  Čulík
1. 1. 2011 Apel, abychom udrželi zlodějský charakter českého státu Boris  Cvek
1. 1. 2011 Protestuji proti zneužití básníka Viktora Dyka v novoročním projevu prezidenta ČR Daniel  Strož
2. 1. 2011 Česká pravice je myšlenkově v... (koncích) Michael  Volný
1. 1. 2011 Michael  Marčák
3. 1. 2011 V pravé poledne Milan  Kozelka
3. 1. 2011 John to (možná) myslí s korupcí upřímně Jiří  Jírovec
2. 1. 2011 Klaus přece nese přímou odpovědnost za to, čím dnešní ČR je
3. 1. 2011 Zúčastněte se celonárodního hlasování o Občanské ústavě Tomáš  Franke
3. 1. 2011 Kohout odchází z NERVu Boris  Cvek
3. 1. 2011 Co média čeká a (ne)mine… Irena  Ryšánková
2. 1. 2011 Detroit v troskách
3. 1. 2011 Odsuzujeme teroristický útok na naše křesťanské bratry
3. 1. 2011 Immanuel Wallerstein: Konec recese? Kdo komu co namlouvá? Immanuel  Wallerstein
3. 1. 2011 Nechtěli byste se taky stát zachránci života? Uwe  Ladwig
2. 1. 2011 Dejte lékařům akcie nemocnic Pavel  Krejčí
3. 1. 2011 Zahraniční pojišťovny bývají nespolehlivé
3. 1. 2011 Kdo se postaví proti nenávisti v Maďarsku?
3. 1. 2011 S právným štátom ruskí mocipáni úspešně bojujú Egon T. Lánský
3. 1. 2011 Odkud se vzala na Haiti cholera? Miloš  Kaláb
3. 1. 2011 Elton John a jeho kanadský partner David Furnish jsou hrdými rodiči novorozence Miloš  Kaláb
3. 1. 2011 EU možná zruší zbrojní embargo na Čínu
3. 1. 2011 Marxismus jako porouchaný mlýnek na společenskovědní teorii Milan  Neubert
3. 1. 2011 Jak se v Praze točí porno venku Fabiano  Golgo
3. 1. 2011 Novoroční předsevzetí Monika  Málová
3. 1. 2011 Švankmajer svým nejnovějším filmem reaguje na dnešek Vojtěch  Žítek
3. 1. 2011 Čínu s Ruskem spojil první ropovod
2. 1. 2011 Ukrajinští nacionalisté uctívali Banderu
4. 12. 2010 Hospodaření OSBL za listopad 2010

Český film RSS 2.0      Historie >
3. 1. 2011 Švankmajer svým nejnovějším filmem reaguje na dnešek Vojtěch  Žítek
29. 12. 2010 Z novějších českých filmů: Občanský průkaz a Přežít svůj život Jan  Čulík
21. 7. 2010 Dnešek a minulost: je v pořádku, když minulosti vnucujeme své vidění světa? Jan  Čulík
7. 7. 2010 Ženský pohled na normalizaci a dnešní ztracení třicátníci Jan  Čulík
6. 7. 2010 Český mír: Opravdu dobrý film o stavu české společnosti dvacet let po příchodu demokracie Jan  Čulík
6. 7. 2010 Kawasakiho růže: Krása Ema  Čulík
4. 7. 2010 O dvou vrazích: Film Normal a Killer inside Me Ema  Čulík
4. 7. 2010 Ženy v pokušení: Film pro zábavu, ale vlastně i tak trochu k zamyšlení Jan  Čulík
4. 7. 2010 Muži v říji: poněkud zdlouhavá komunální komedie Jan  Čulík
3. 7. 2010 Svěrákův pokus o návrat do dětství Jan  Čulík
17. 5. 2010 Další film o totalitním útlaku Jan  Čulík
23. 4. 2010 Tři sezóny v pekle – vizuálně nastylizovaný guláš Jan  Čulík
26. 3. 2010 Jak Hřebejk bojuje s antikomunismem Jan  Čulík
19. 2. 2010 Film Pouta: překování chcípáctví v prázdnotu Ondřej  Čapek
25. 1. 2010 What is the Czech Republic about? Jan  Čulík