Monitor Jana Paula:

Simulace postmoderní vyprázdněnosti

11. 11. 2010 / Jan Paul

Francouzská umělkyně žijící v Praze rozptýlila v jedné pražské galerii do ovzduší vůně 513 pánských a dámských parfémů, v Římě prý pokryla podlahu sálu sněhově bílým prachem obroušeným ze zdí, v Londýně vymalovala stěnu rudými rtěnkami různých odstínů, pařížskou galerií napnula vlasec z dlouhých blond vlasů, v jiné pařížské galerii obložila zdi úzkého koridoru mezi výstavními místnostmi plátky žvýkaček, a znovu v Římě osadila do stěn průchodu mezi sály sesbírané kočičí vousy, takže se o ně divák mohl otřít a symbolicky předat stěně signál o své přítomnosti. Sakra proč zrovna 513, a ne 500 parfémů?

Intervence francouzské umělkyně do výstavních prostorů jsou prý lapidární a často i nenápadné, silně atakující smysly, zintenzivňují tělesné prožívání naší situace v prostoru "zabarveném" institucí a provokují.

Mě spíš provokují ke stále stejné otázce, k čemu vlastně potřebuje současné umění výstavní sály? Jak napsal Jean Claire v kapitole "Nejisté vztahy" své knihy "Úvahy o stavu výtvarného umění" (Barrister a Principal, Brno 2006) : "Není moc velký rozdíl mezi hromadami dlažebních kostek, které nechal dlaždič na chodníku u muzea, a Armanovým uskupením uprostřed výstavního sálu, mezi pantomimou komedianta na náměstí a akcí nějakého body artisty, které dojatě přihlížejí jeho věrní; liší se snad jen tím, že v druhém případě je tu vždy pro jistotu vitrína, aby magrittovsky ironicky hlásala: toto je umělecké dílo".

A právě, to dá rozum, v galerii přece nemůže být nic jiného, než umělecké dílo. Řekl bych, že od dob Duchampových už může být v galerii cokoliv, anebo, což je zvláště přínosné -- v galerii nemusí být vůbec nic. Aby ale nebyl příchozí návštěvník ochuzen, mohlo by být v galerii alespoň něco. A tak bych rád nějaké české galerii nabídl vlastní výstavní projekt pod názvem "Simulace postmoderní vyprázdněnosti". Je jednoduchý, přehledný a hlavně srozumitelný. Veškeré zdi galerie ponechám prázdné, jen na jednu, nejlépe tu čelní, dominantní, napíši velkými písmeny to, co se čtenář může dočíst z ilustrace k tomuto textu.

Vytisknout

Obsah vydání | Čtvrtek 11.11. 2010