Strana zelených, Evropští demokraté:

ODS využívá před volbami plochy, které však patří k prezentaci města

7. 10. 2010

tisková zpráva

(Praha -- 7. října 2010) Podle koalice Strany zelených a Evropských demokratů porušuje ODS základní pravidla předvolebního boje, když na nosičích venkovní reklamy společnosti JCDecaux umisťuje sdělení, která mají být určena k prezentaci hlavního města. Jedná se přitom až o několik set reklamních vitrín v Praze. Kandidát na primátora za Evropské demokraty proto dnes také podává podezření ze spáchání trestného činu.

Podle smlouvy mezi JCDecaux a hlavním městem Praha má být část ploch reklamních vitrín bezplatně poskytnuta městu výhradně k nekomerčním účelům. Druhou část pak může firma využít pro účely komerční. V případě nekomerčního využití se totiž jedná se o nefinanční kompenzaci za poskytnutí veřejných pozemků a exkluzivních práv na reklamu ve velikosti 1-9 m2. O tom, kdo obsadí nekomerční část ploch, rozhoduje podle smlouvy Rada hlavního města, kterou zcela ovládá ODS. Tato strana podle koalice Strany zelených a Evropských demokratů uvedenou pravomoc zneužila a místa vyhrazená pro veřejně prospěšné účely obsadila vlastní předvolební propagací.

"Takový přístup je v rozporu se všemi pravidly a ohrožuje podstatu zastupitelské demokracie. Jedna politická strana totiž získává zvýhodněný přístup ke komunikačním kanálům oproti stranám ostatním. To je zejména alarmující v době, kdy vrcholí předvolební kampaň," říká Jiří Witzany, zastupitel hlavního města Prahy a kandidát koalice Strany zelených a Evropských demokratů na primátora Prahy.

"ODS dlouhodobě zneužívá svého postavení v Praze. Reklamní vitríny s tvářemi ODS jsou jedním z takových příkladů, který je navíc jasně viditelný všem Pražanům. Neobstojí argument, že za pochybení může pronajímatel. Rada města, jež je zcela v rukou ODS, totiž rozhoduje o tom, kdo nekomerční plochy reklamních vitrín společnosti JCDecaux obsadí," dodává Petra Kolínská, zastupitelka hlavního města Prahy a kandidát koalice Strany zelených a Evropských demokratů na primátora.

Za nekomerční účely se podle smlouvy rozumí například propagace nadací, sportu či kultury. Naopak komerční plakáty nesmí mít ve své úpravě a textu politický nebo náboženský obsah.

Vytisknout

Obsah vydání | Čtvrtek 7.10. 2010