Funguje zpoplatnění deníku The Times na internetu?

3. 9. 2010

Poté, co začátkem července vlastník deníku The Times a týdeníku Sunday Times zpoplatnil přístup na internetové stránky těchto listů, poklesla jejich čtenost podle odhadů o 90 procent. Někteří inzerenti prostě přestali v těchto denících inzerovat. "Pokud to nikdo nečte, nemá přece smysl tam dávat inzerci," konstatoval Rob Lynam jeden z ředitelů mediální agentury MEC.

Adrian Drury, mediální analytik společnosti Ovum, který studuje dopad zpoplatnění internetových serverů, vysvětluje: "V podstatě, na úrovni značky, tím likvidujete značku times.co.uk jako zdroj zpravodajství. To je něco, co bude velmi obtížné zvrátit." Kritikové také poukazují na to, že údajné nový server deníku The Times vypadá archaicky a za peníze nenabízí zákazníkům nic nového.

Někteří se domnívají, že zpoplatněním internetových stránek chtěl Murdoch zvýšit papírový náklad svého listu. Podařilo se to? Ne. Timesy v papírové podobě si dál zachovávají jen 32,7 procent podílu na kvalitním denním tisku v Británii, podařilo se jim jen zvýšit prodej do zahraničí o 10 000 výtisků měsíčně. Timesy zatím žárlivě utajují, o kolik jim zpoplatněním internetové verze listu poklesla čtenost.

Někteří analytikové se domnívají, že Murdochovi nejde o čtenost, že chce nasbírat osobní data čtenářů, kteří si jeho list kreditními kartami předplatí, a chce jim pak osobně nabízet různé mediální služby.

Celebrity odmítají poskytovat deníku Times rozhovory, protože to, co se neobjeví v internetových vyhledávačích, jako by neexistovalo. Dan Sabbagh, bývalý mediální editor Timesů konstatuje, že novináři v tomto listu jsou frustrováni tím, že ztratili svůj hlas na internetu. LAvšak proti Murdochovi se nedá protestovat, taková kultura v tom listě není."

Sabbagh na začátku experimentu zveřejnil údaje, podle nichž si zpoplatněné Timesy předplatilo na internetu 15 000 čtenářů a dalších 12500 čtenářů si zakoupilo iPad Timesů. Sabbagh se domnívá, že Murdoch neustoupí a že zpoplatnění Timesů nakonec bude fungovat. Je to běh na dlouhou míli.

Podle Martina Sorrella, generálního ředitele reklamní agentury WPP, by noviny měly zpoplatnit své internetové servery. "Pokud zákazníci považují to, co na internetu čtou, za hodnotné, měli by za to platit, jinak to nedává smysl," uvedl.

Podrobnosti v angličtině ZDE

Vytisknout

Obsah vydání | Pátek 3.9. 2010