Miliardy dolarů ovlivňují americké volby

9. 6. 2010

Nadcházející volby do amerického Kongresu budou zřejmě nejnákladnější v historii. Vyvolávají otázky, do jaké míry jsou ovlivňovány finančními zájmy podnikatelských magnátů. do politiky se zcela zjevně nedostanou obyčejní lidé.

V Kalifornii už vydali dva magnáti více než 100 milionů dolarů na vzájemný konkureční boj o republikánského kandidáta, který má nahradit guvernéra Arnolda Schwarzeneggra. Podle odhadů budou celkem stát letošní kongresové volby více než 3,7 miliard dolarů. Většina peněz se vydává na nekonečné televizní reklamy.

"Je to legalizovaná korupce," míní Bill Buzenberg, ředitel Centre for Public Integrity ve Washingtonu.

V listopadových volbách se bude rozhodovat o všech 435 křeslech ve Sněmovně reprezentantů a 36 ze 100 křesel v Senátu.

V úterý hlasovali v Kalifornii voliči v primárních volbách o kandidátovi za Republikánskou stranu. Volba byla mezi Meg Whitmanovou, bývalou ředitelkou eBay, která na svou kampaň vydala už 81 milionů dolarů, z toho 71 milionů z vlastní kapsy, a Steven Poiznerem, bývalým ředitelem ze Silicon Valley, který na svou nominaci vydal 20 milionů dolarů. Whitmanová uvedla, že je ochotna vydat až 150 milionů dolarů na to, aby se stala guvernérkou Kalifornie.

Nejvyší soud v USA letos rozhodl, že podniky, odbory i kdokoliv jiný mohou vydat na volební kampaň jakékoliv částky. Kongres uvažuje o zákoně, který by toto rozhodnutí zrušil, ale ten nebude zřejmě před volbami přijat.

Americké prezidentské volby stály 1 miliardú dolarů a nedávné britské parlamentní volby "pouhých" 82.1 milionů liber.

Podrobnosti v angličtině ZDE

Vytisknout

Obsah vydání | Středa 9.6. 2010