3. 3. 2010
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
3. 3. 2010

Proč havarovalo letadlo Air France z Ria do Paříže?

Takováto katastrofa se může znovu stát kdykoliv

Po dlouhých měsících vyšetřování nyní vyšlo najevo, proč havarovalo 31. května 2009 letadlo společnosti Air France při letu z Rio de Janeira do Paříže, píše Spiegel Online

Čidlo, zaznamenávající teplotu vně letadla najednou stouplo o několik stupňů, i když se teplota vně letadla nijak nezvýšila. Falešné údaje vznikly proto, že se na čidlu utvořila silná vrstva ledových krystalů, která čidlo izolovala. Přitom začala katastrofa

Letadlo letělo nad Atlantikem nad bouřkovými mraky a letadlo začalo být obaleno stále větším množstvím ledu. Tím byly vyřazeny z provozu důležitá čidla, měřící rychlost letadla: Pitotovy trubice. V důsledku toho se počítače letadla vypnuly. Čtyři minuty poté, co přestala fungovat čidla rychlosti, spadlo letadlo do Atlantického oceánu.

Od té doby většina zkušených cestujících léta z Ria do Paříže během denního světla, kdy piloti lehčeji vidí, jestli letí do bouřkových mraků, a mohou se jim vyhnout.

Vyšetřování katastrofy odhalilo bezpečnostní slabinu, kterou trpí v současnosti všechna letadla v provozu. "Takováto katastrofa se může odehrát kdykoliv znovu," konstatoval šéf leteckých odborů Arnoux.

Nad Atlantickým oceánem je nebezpečná zóna tropických bouří. Jí se letadla obloukem vyhýbají. Proč se jí nevyhnulo letadlo společnosti Air France? Nemělo dostatečné množství paliva: Maximální množství paliva, které letadlo mělo na palubě, stačilo jen tak tak na let do Paříže. Odbočka nebyla možná.

Potíž je, že Pitotovy trubice se podle zastaralých metod testují jen při teplotách do -40 stupňů Celsia. Tyto zastaralé předpisy pocházejí z roku 1947 - z doby před vznikem tryskových letadel.

Firma Airbus už několik let nabízí svým zákazníkům speciální bezpečnostní program jménem "Buss" - stojí 300 000 dolarů pro jedno letadlo. Pokud selže čidlo rychlosti, nový software ukazuje pilotům úhel, do jakého musejí dostat letadlo, nemá-li spadnout.

Firma Air France zatím toto zařízení pro svá letadla nekoupila.

Podrobnosti v angličtině ZDE

                 
Obsah vydání       3. 3. 2010
3. 3. 2010 "Pan Fischer je zřejmě ve sporu s lidskoprávním společenstvím a s mezinárodním právem, nikoliv se mnou"
3. 3. 2010 Vy snad ani nenosíte sukni, ženská?!? Bohumil  Kartous
3. 3. 2010 Proč havarovalo letadlo Air France z Ria do Paříže?
3. 3. 2010 Která banka v ČR je "nejlevnější"
3. 3. 2010 Vydírají dopraváci, nebo ODS v parlamentě? Jiří  Baťa
2. 3. 2010 Filmová miniatura, která je pro české proromské organizace "příliš nepříjemně romská" Jan  Čulík
3. 3. 2010 Metastázy vlastenectva Eduard  Chmelár
3. 3. 2010 Německý ústavní soud pozastavil šmírování v komunikaci občanů
3. 3. 2010 Fabiano Golgo se stal editorem anglické mutace Britských listů
3. 3. 2010 Nedomyšlená stávka?
3. 3. 2010 Konference: "Evropa jako cíl? Proč a jak bránit Evropu."
23. 2. 2010 Další trapný apel Britských listů o finanční příspěvek od čtenářů
3. 3. 2010 Šamani, šamani II Alex  Koenigsmark
3. 3. 2010 Tajná intelektuální zbraň Švýcarů, neboli Kdo by měl udělat tu namáhavou špinavou práci Uwe  Ladwig
3. 3. 2010 Nemálo diskontinuitní pozadí pro případná hodnocení Miloš  Dokulil
3. 3. 2010 Kubánská bloggerka Yoani Sánchezová byla vystavena brutálnímu zacházení Fabiano  Golgo
3. 3. 2010 Nevšímavost, či úmysl? František  Řezáč
3. 3. 2010 Zemětřesení v Chile možná vedlo ke zkrácení pozemského dne
2. 3. 2010 Kapitalizmus odsaď až pocaď! Jan  Polívka
2. 3. 2010 Kdeže ty peníze jsou? Co se s nimi mohlo stát? Petr  Wagner
2. 3. 2010 Immanuel Wallerstein: Čí je to malér -- Řecka, Evropy, Západu, celého světa? Immanuel  Wallerstein
2. 3. 2010 Čína "kráčí po visutém laně"
2. 3. 2010 USA si ponechávají právo na první jaderný úder
2. 3. 2010 Špinavá pravda o "čistém uhlí"
2. 3. 2010 Bývalý bosenský viceprezident zatčen na letišti v Londýně
2. 3. 2010 Univerzity po celém světě pořádají "Týden izraelského apartheidu"
1. 3. 2010 Desatero slabin Západu Karel  Dolejší
1. 3. 2010 Z války k domácímu grilu a zpět během jednoho dne Miloš  Kaláb
1. 3. 2010 Bože, ochraň nás před pokušením olympijských her Miloslav  Štěrba
1. 3. 2010 200 ruských tanků bylo opuštěno v lese
1. 3. 2010 Energie sleduje své předurčení John Michael Greer
1. 3. 2010 Chci vykročit ze svého stínu Jan  Paul
1. 3. 2010 Tony Blair v depresi řekl Gordonu Brownovi po invazi do Iráku, že odstoupí
1. 3. 2010 Výsledek Goldstoneovy zprávy: VS OSN požaduje vyšetření války v Gaze
1. 3. 2010 Z§vůle práva žádá vyšetření motivu pobodání romského žáka
1. 3. 2010 Časopis Real-world economics review (RWCR) vyhlásil vítěze tzv. Dynamite Prize in Economics
2. 2. 2010 Hospodaření OSBL za leden 2010