KAFKOVSKÁ ÚROVEŇ SLUŽEB:

Jak se Britské listy staly otrokem firmy T-mobile Czech Republic

29. 12. 2009

Britské listy mají od prosince 2007 smlouvu s firmou T-mobile Czech Republic na používání modemu 4G pro mobilní internetové připojení. V prosinci 2008 byla smlouva prodloužena do prosince 2010. Za toto mobilní internetové připojení, které mnohdy funguje velmi neuspokojivě (na mnoha místech ČR je mobilní síť přeplněna, připojení je pomalé, případně vypadává) platí Britské listy firmě T-mobile částku 1189 Kč měsíčně (pro srovnání, ve Velké Británii platíme za broadbandové připojení rychlostí 10 Mbit/sec 500 Kč měsíčně). Ve Velké Británii mají Britské listy také mobilní internetové připojení, v principu totožné, avšak stabilnější a rychlejší, od britské firmy "Three". Toto britské mobilní připojení stojí 450 Kč měsíčně, zatímco T-mobile si v ČR účtuje 1189 Kč měsíčně.

An English version of this article is in CLICK HERE

V prosinci 2009 přestal modem od firmy T-mobile fungovat. Zařízení je totiž zjevně nekvalitní konstrukce; jedna ze dvou antének, kterou nám firma pro fungovat i celý modem.

Modem jsme firmě předložili k reklamaci. Její "nezávislý" technický servis rozhodl, že "zákazník modem mechanicky poškodil". (Představa, že uživatel zařízení od firmy T-mobile se rozhodl modem svévolně rozdupat, aby nefungoval, je absurdní. Daleko pravděpodobnější je, že modem prostě přestal fungovat v důsledku toho, čemu se anglicky říká wear and tear, v důsledku opotřebovanosti, zejména proto, že se zdá být zkonstruován dost ledabyle.)

"Toto je mechanicky poškozeno, na to se záruka nevztahuje," je věta, kterou zvěčnil v literatuře ve své knize O létajících objektech (Praha, Argo, 2004) spisovatel Emil Hakl. Že by byla náhoda, že tuto větu jeho postavě sdělila "bezchybná modrooká mladice" právě v zákaznickém centru firmy T-mobile? (zmíněná kniha str. 12-13). Firma T-mobile může být hrdá, že za svůj přístup k zákazníkům se dostala už i do literatury.

Firma T-mobile od Britských listů požaduje poplatek 5110 Kč za koupi nového modemu.

Britské listy z principu nezaplatí firmě T-mobile poplatek za nové zařízení jen proto, že zařízení, které od ní v dobré víře při podepsání původního kontraktu převzaly, se rozpadlo. Britské listy sdělily firmě T-mobile, že považují její jednání za neseriozní a že si přejí proto s okamžitou platností rozvázat platnou smlouvu.

Firma T-mobile to však učinit odmítla. Pokud Britské listy poplatek za internetové připojení přestanou nyní platit, firma T-mobile na ně pošle exekutora.

Britské listy mají tedy možnost se s firmou T-mobile handrkovat soudně, což si samozřejmě - vzhledem ke kvalitě českého soudnictví - každý zákazník rozmyslí - anebo po celý rok 2010 firmě T-mobile dál platit měsíční částku 1189 Kč za pokračující kontrakt. Jak nám vysvětlily pracovnice podniku T-mobile, "tak praví zákon v České republice". Že je takové chování komerční firmy v západní Evropě naprosto nepředstavitelné, není samozřejmě třeba dodávat.

Pokud budeme nuceni po celý další rok platit firmě T-mobile poplatek za pokračující kontrakt, aniž by nám byl nahrazen nefunkční modem, ujišťujeme tímto ředitelství podniku T-mobile ČR, že informace o tom bude v záhlaví Britských listů.

Píšeme o tom proto, že nás mrzí, že budeme zřejmě muset rok plývat cennými finančními příspěvky od čtenářů Britských listů na nesmyslné doplácení kontraktu pro firmu T-mobile. A také proto, že jde zřejmě o situaci, v níž se každodenně - bez jakékoliv možnosti nápravy či odvolání - ocitají mnozí zákazníci. (Když jsme o této věci jednali v pobočce firmy T-mobile, zrovna tam zhnuseně zaplatil jeden zákazník úhrnnou částku dosud neproběhlé smlouvy, s tím, že s tímto podnikem nechce mít už nic společného.)

Může někdo poradit - ve veřejném zájmu - co s tím?

Jan Čulík

šéfredaktor

Britské listy

Vytisknout

Obsah vydání | Úterý 29.12. 2009