11. 12. 2009
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
11. 12. 2009

Kontroverzní mediálně registrované partnerství

Mediální partnerství je ve své podstatě prostituce. Barterová obchodní smlouva mezi komerční, aktivistickou nebo kulturní korporací a médiem. Za propagaci média v materiálech korporace se většinou nevyměňuje reklama v médiu, ale publicita akcí korporace, povýšená tímto nad jiné aktivity. Smlouva může mít mnoho podob, nicméně je vždy rezignací na svobodnou žurnalistiku. Znamená to nepřímo, že se médium ztotožnilo s cíli organizace. Pokud je to „prodejné“ reklamní médium, je to v pořádku. Prodalo se. Pokud se jedná o zpravodajsko-publicistické či oborově odborné médium, je to – česky řečeno – chucpe. Hebrejsky חֻצְפָּה...

Podmínkou partnerství totiž nezřídka bývá, že mediální kontext činnosti korporace nebude negativní. Podmínkou bývá frekvence výstupů v daném médiu respektive množství výstupů. Někdy i jejich charakter. To vše z obou stran nepravdivé. Jsou ale i poctivá mediální partnerství, která jsou v souladu s etikou. „Mediální partnerství představuje podporu neziskových kulturních aktivit formou poskytování prostoru pro vysílání nekomerčního spotu v celostátním nebo regionálním vysílání“, praví se na stránkách České televize. Reklamu za reklamu. Nic víc. Podstatné je také sousloví „neziskové kulturní aktivity“. Smetanova Litomyšl, Letní filmová škola či Queer filmový festival Mezipatra určitě nejsou akce, které by Česká televize tak jako tak ignorovala a u kterých by mediální partnerství ohrožovalo nezávislost ČT. Pokračování mediálního partnerství s festivalem Febiofest nicméně ukončila ihned po zlostné kritice ČT z úst Fera Feniče. I zde je nutné se ptát, zdali by mimo komerční sdělení zvané „spot“ byla zpravodajská publicita televizí podpořených obecně prospěšných kulturních akcí taková, kdyby akce nebyly předem podpořeny smlouvou mezi obchodními odděleními… V každém případě mediální spolupráce ukazuje na možnost účelových změn pravidel gatekeepingu a vytváření fenoménu agenda setting na obchodní bázi.

Redaktoři Mladé fronty Dnes roce 2003 odhalili, že ministři Mlynář a Ambrozek mají ubytování na filmovém festivalu v Karlových Varech zaplacené od Českého Telecomu a ČEZu. Článek při průběžné kontrole novin stopl šéfredaktor MFD Pavel Šafr. Zdůvodnil to tím, že smlouva o mediálním partnerství mezi MfD a MFF deníku zakazuje, aby vydal jakékoliv informace, které by mohly festival postavit do nepříznivého světla. Dva ze tří autorů článku obratem dali výpověď.

Vydavatelství a nakladatelství Portál nabízí svým mediálním partnerům informace předem, reportáž o průběhu akce, otištění některého z přednesených referátů ve svých časopisech…

Proč by měl být každoročně podporován řadou významných mediálních partnerů Veletrh AMPER, nechápu už vůbec. Naprosto „natvrdo“ o mediální spolupráci hovoří stránka LaborExpo: společný prostor je věnován „mediálním partnerům a institucím spolupracujícím na propagaci a přípravě výstavy“. Absurdní je, že partnerem výstavy je i Akademický bulletin – časopis Akademie věd ČR. Co je protihodnotou, výstupem? Nadstandardní přístup novinářů k informacím? Znamená to, že veletrh některé informace tají? Propagační texty tvářící se jako redakční stanovisko? Stejně „natvrdo“ definuje principy „partnerství“ stejnojmenná nadace. „Princip odpovědnosti vůči poslání nadace“ (nadace navazuje partnerské vztahy a spolupráci výhradně s cílem naplňovat poslání nadace) a současně i „princip ukázněnosti v medializaci výsledků“ (partneři publikují výsledky společného programu pouze ve formě a kontextu, který je přijatelný pro všechny zúčastněné). Výsledek je předvídatelný… Pikantní jsou například i mediální partnerství s generálním konzulátem ČR v USA.

Pokud je akce významná, je povinností novináře o ní nezávisle objektivně informovat a kriticky ji hodnotit. Pokud je nevýznamná, je proti etice o ní informovat jinak, než opět objektivně a kriticky, pokud vůbec.

V „demokratických zemích“ na západ od Šumavy není zvykem uzavírat mediální partnerství. Pokud zde média podporují nějaké nonprofitní aktivity, děje se tak z jejich svobodné vůle a s principy reakční nezávislosti to nekoliduje. Nedovedu si představit logo televize NBC na plakátu republikánského sjezdu coby media partnership.

Michael Gartner, bývalý prezident NBC News, redaktor deníku Ames v Iowě tvrdě kritizoval „mediální koalici“ v Severní Karolíně, kdy se šest novin, pět komerčních televizních stanic a veřejnoprávní televizní a rozhlasová síť účastnily společného pokrytí voleb 1996. Gartner to považoval za ohrožení nezávislosti žurnalistiky.

Pokud se médium rozhodne zúčastnit se nějaké akce, vždy na základě vlastního výběru a na základě akreditace. Pokud se jeho editoři rozhodnou promluvit na nějaké konferenci, tak vždy hovoří za sebe a zdůrazní, že jejich názor není názorem listu. List an sich totiž nemá názor. Na nic. Na možnosti ostatních autorů polemizovat s příspěvky to nic nemění, smlouva se neuzavírá a závazky nikdo k nikomu nemá. Prostě – normální žurnalistika, normální život.

Článek byl psán pro Speciál týdeníku Strategie o mediálním partnertví, kde vyšel v čísle 50/2009

                 
Obsah vydání       11. 12. 2009
13. 12. 2009 O zlém Západu a hodném Jihu, aneb poněkud jiný pohled na kodaňskou konferenci Karel  Dolejší
11. 12. 2009 Kdo rozhoduje v Praze? Přece BNV Consulting! Pavel  Sekerka
12. 12. 2009 Tony Blair: Napadl bych Irák, i kdybych věděl, že nemá zbraně hromadného ničení
12. 12. 2009 Brown a Sarkozy chtějí financovat pomoc proti globálnímu oteplování zdaněním světových bank
11. 12. 2009 V knihovně nestraší! Tomáš  Řehák
11. 12. 2009 Kontroverzní mediálně registrované partnerství Štěpán  Kotrba
11. 12. 2009 Nečisté zrcadlo a opravdová skutečnost Milan  Dubský
11. 12. 2009 Státní rozpočet 2010 Zdeněk  Procházka
11. 12. 2009 Amerika přijala zákon o regulaci finančních trhů
11. 12. 2009 Neviditelný PES… Ladislav  Žák
12. 12. 2009 Hugo Chávez chce sjednocovat světovou levici a ustanovit novou socialistickou internacionálu
11. 12. 2009 Michael  Marčák
11. 12. 2009 George Soros má řešení, jak uhradit náklady globálního oteplování pro rozvojové země
11. 12. 2009 Však on se plamének jednou rozhoří Ivo  Šebestík
10. 12. 2009 K večírku firmy BNV Consulting přišli demonstrovat odboráři i anarchisté Jan  Čulík
11. 12. 2009 Michael  Marčák
11. 12. 2009 Čechy krásné, Čechy mé! Miloš  Dokulil
10. 12. 2009 Soud osvobodil Vladimíra Stworu, státní zástupce se odvolal
11. 12. 2009 Vynesen nový rozsudek nad členy miamské Pětky Štěpán  Kotrba
11. 12. 2009 Rusko chce další izraelské bezpilotní letouny
11. 12. 2009 Studená válka a horký mír
11. 12. 2009 MSP dál odmítá poskytnout informace o stížnosti pro porušení zákona v kauze Čunek Jan  Potměšil
11. 12. 2009 Asie jede... Michal  Vimmer
11. 12. 2009 Jaké je to v Thajsku ve skutečnosti?
11. 12. 2009 Matematické modely umožní vyhledávání zdrojů zpráv v online sociálních sítích
11. 12. 2009 Výuka na AVU je kvalitní
10. 12. 2009 Je tomu právě rok Štěpán  Kotrba
10. 12. 2009 Je žádoucí pro produktivitu práce, aby žili zaměstnanci ve strachu? Miloš  Kaláb
10. 12. 2009 Nesnášenlivost vůči jinakosti v Čechách Lukáš  Lhoťan
10. 12. 2009 Dva že by ještě kiksy v jedné větě na každé ráno (z ČRo3)? Miloš  Dokulil
10. 12. 2009 Cesta na východ Pavel  Frost
10. 12. 2009 Cizinci: miska povinností a miska práv Milan  Daniel
10. 12. 2009 Zemřelí a ranění, o kterých se málo mluví, neboli Nezačalo to ovšem Afghánistánem Uwe  Ladwig
10. 12. 2009 Britský hoteliér, který se posmíval muslimce, stanul před soudem
10. 12. 2009 ČSSD čelí dalšímu velrybářskému útoku, tentokrát pod taktovkou Kočky
10. 12. 2009 FT: ČR je podle Světové banky v podpoře podnikání na 74. místě
9. 12. 2009 O dvojím lidu : české „my“ v proměnách času Tomáš  Samek
10. 12. 2009 Tamiflu je stále na obzoru jako možný záchranný pás? Miloš  Dokulil
9. 12. 2009 Americká hra s muslimskou kartou v Rusku ?
9. 12. 2009 Lékaři zpochybňují schopnost léku Tamiflu zabránit vážnému onemocnění
9. 12. 2009 Proč USA vyšlou dalších 30 000 lidí na základnu Guam?
9. 12. 2009 Vyvolávání ducha mccarthyismu Zdeněk  Trinkewitz
9. 12. 2009 Taky mě z ČR málem vyhostili
9. 12. 2009 Strach českých politiků ze zahraničních institucí chránících lidská práva přetrvává i po dvaceti letech od konce totality
9. 12. 2009 Skončí rok, skončí některé iluze, neboli Kdo ještě splatí své dluhy? Uwe  Ladwig
9. 12. 2009 Není pravda, že by bylo spolehlivě zjištěno, že měl Saddám Husajn zbraně hromadného ničení
9. 12. 2009 Tendenční Respekt Radim  Hreha
4. 12. 2009 Hospodaření OSBL za listopad 2009

Sdělovací prostředky RSS 2.0      Historie >
11. 12. 2009 Kontroverzní mediálně registrované partnerství Štěpán  Kotrba
3. 12. 2009 Britský ministr obchodu vyhlásil válku mediálnímu magnátovi Murdochovi   
18. 11. 2009 Vysílání k 17. listopadu: Kam občas otázky v ČT vedou? Miloš  Dokulil
9. 11. 2009 ČT v neděli o Václavu Klausovi, jak by už nebyl mezi námi Ivo  Šebestík
22. 10. 2009 Jak média destabilizují českou společnost Jaroslav  Bašta
22. 10. 2009 Dokáže Google sežrat televizi?   
20. 10. 2009 Jak zajistit, aby byli mocní i nadále pod kontrolou médií   
20. 10. 2009 Stížnost na stížnost aneb stížnost na pokračování Petr  Štěpánek
19. 10. 2009 Proč se mi velmi líbí televize Al Jazeera   
16. 10. 2009 Rada ČTK včera spáchala kolektivní sebevraždu Štěpán  Kotrba
5. 10. 2009 Zábavná mediálka a konečně poslušný hřbítek nového ředitele Irena  Ryšánková
5. 10. 2009 Rozhlasová volební inscenace Štěpán  Kotrba
23. 9. 2009 Co dodat k Vyprávěj? Tomáš  Koloc
14. 9. 2009 BBC možná prodá podíl ve své komerční divizi   
9. 9. 2009 Respekt závažným spôsobom skresľuje fakty a bezdôvodne poškodzuje dobrú povesť Radima Hrehu Štefan  Nižňanský