Ideologická manipulace v České televizi

7. 10. 2009

V Britských listech se neustále opakují články na téma "ideologie v moderní době". Jde o to nejhodnotnější, co zde lze číst, demaskovaná ideologie současnosti odhaluje podstatu našeho uvažování a prožívání. Rychlost přísunu informací, jejich množství, i bleskové přepsání informací novou, nás trénuje v rychlém rozhodování, které sdělení je relevantní, užitečné, za kterým stojí solidní názor či naopak za kterým se schovává ideologie a manipulace. Pokud chceme kriticky hodnotit, musíme být pořád ve střehu. I dnes se v IDnes jistě dá najít nějaký ten špek podobného typu.

V českém prostředí můžeme sledovat zajímavý jev, a to šíření ideologie mainstreamovými novináři, upozorňuje Petr Adámek.

Důvody by si zasloužily širší zpracování, snad se nějaký sociolog na tuto stezku vydá. Nutno jen poznamenat, že k ideologii se přidává také markantní neschopnost - viz. pořad "špičkového" novináře Václava Moravce. V diskuzi s jediným hostem, p. Topolánkem (ne 4.10.09), nebyl oponentem, ale tazatelem. Zřejmě před kamerami nestíhá klást otázky a zároveň konfrontovat hosta s protiargumenty. (Jednoduchý příklad: Topolánkova poznámka o čase na prezentaci programu ODS před volbami bez konfrontace s faktem - žádným programem ještě měsíc před volbami (21 min 4 sec))

Velmi zajímavou kapitolu, která se objevila až v poslední době při příležitosti dvacátého výročí revoluce, tvoří ideologie schovaná do pořadů zábavných a vzdělávacích. Česká televize nabízí například vzpomínkový seriál Vyprávěj, již v Britských listech zmiňovaný, či pořad Báječná léta bez opony, který si zaslouží hlubší rozbor.

Demaskování ideologie

Na ideologii v projevech novinářů jsme si přeci jen jakž takž zvykli a nijak zvlášť jim nevěříme (předpokládám že o čtenářích BL to platí dvojnásob). Jsme ale zvyklí filtrovat i zábavnou a vzdělávací tvorbu? Předkládám vám princip pořadu Báječná léta bez opony dle tvůrců:

Princip pořadu - zde:

Báječná léta bez opony, hudebník Jan P. Muchow a novinář Janek Kroupa

Nový cyklus, ve kterém se dnešní studenti ptají uspěšných osobností z různých oborů, jejichž kariéra se rozvíjela po pádu železné opony.

Co vědí dnešní studenti o naší nedávné minulosti? V pokračování cyklu dostali možnost vzít si kameru a mikrofon a sami si natočit rozhovory se zajímavými osobnostmi z mladé generace, s těmi, kteří dosáhli uspěchu až po pádu železné opony. Co si pamatují ze svého dětství a mládí z doby totality a jaká je jejich dnešní práce, jaké jsou jejich cíle a ambice? Projekt je společným dílem obecně prospěšné společnosti Opona a Centra vzdělávacích pořadů České televize. Režie cyklu se ujala čtveřice mladých režisérů - Radka Váchalová, Adéla Sirotková, Tomáš Hodan a Tereza Nvotová. V pátém díle cyklu uvidíte portrét Jana P. Muchowa a investigativního žurnalisty Janka Kroupy. Scénář a režie Adéla Sirotková.

Zdroj ZDE

Jaký háček zřetelně vystupuje z návnady? Tazateli jsou studenti, kteří o revoluci slyšeli jen ve škole nebo od rodičů, nemají žádnou vlastní zkušenost. Jejich sociální status se z pořadu dá jen odhadovat, jedná se spíše o vzdělanější část generace. (Jsou z velkých či malých měst, vesnic?) Zpovídáni jsou ti, "kteří dosáhli úspěchu" (již v zadání pořadu!). A režiséry jsou 4 mladí lidé před třicátým rokem věku. Tedy ten, kdo nic neví, se chce dozvědět o něčem, co zažil jen ten druhý. Korekčním mechanismem není ani osoba režiséra, který je věkem mezi oběma aktéry. Osobní výpověď má samozřejmě svou hodnotu, ale zaměření na téma - jak bylo předtím (komunismus, nesvoboda), a jak je nyní, je determinováno tím, že vybráni jsou jedinci úspěšní a že vůči jejich názorům neexistuje odpovídající protinázor.

V dílu s Janem P. Muchowem a Jankem Kroupou se do nezáviděnihodné pozice dostal jeden ze studentů vedoucí rozhovor. Kroupa se do něj ostře pustil, protože přiznal, že má rád Marxe. Jaké argumenty mohou snést lidé tak rozdílní, jako nic neřešící osmnáctiletý student a Kroupa, protřelý novinář a člověk s již bohatými zkušenostmi? Čekal bych, že v této chvíli se režisérka či dramaturg pořadu zaměří na vyrovnání diskuze, ale stal se pravý opak. Na závěr se režisérka ptá - tak co, konečně ses něco dozvěděl? Už víš, jak je to správně? Až komickým dokreslením situace pak jsou prostřihy na rudou hvězdu, které se objevují, když student - zlý rudý komunista - mluví.

Velmi zajímavé informace získáme, když se podíváme, kdo za pořadem stojí. Vyrábí ho obecně prospěšná (?) společnost Opona ve spojení se vzdělávacím centrem (!) České televize. Za Oponou stojí projekty jako:

www.oponaops.eu

http://nezapomente.cz/

Garanti Opony jsou staří známí z poslední Topolánkovy vlády

Pro zajímavost jeden názor režisérky Adély Sirotkové (*1980)

Adéla Sirotková natáčela také anketu, která měla ukázat, co současníci vědí o srpnu '68. "Povědomí mladé generace je zoufalé, mě samotnou to překvapilo, a setkala jsem se i s názorem, kdy mi jeden pán řekl: Kéž by to přišlo znovu. Proč? ptala jsem se nevěřícně. A on odpověděl, že co se tady dneska děje, je hrozný. Ale to bylo na vesnici, hodně se liší, co říkají lidé ve městě a co na venkově."

Zdroj: ZDE

Ideologie se nám cpe do života zabalená jako dáreček již odkudkoli. Vzdělávací pořady tohoto typu, přednášky Ústavu pro studium totality na středních školách, propagace radaru v pořadu pro děti Tykadlo - vše bez odpovídající pluralitní diskuze. To je přímé ohrožení demokracie.

(Proto děkuji Britským listům za to, co dělají. Jejich přínos k rozvoji kritického myšlení má v současném českém prostředí nezastupitelný význam.)

Vytisknout

Obsah vydání | Středa 7.10. 2009