Americké zdravotnictví vydalo stamiliony dolarů na blokaci Obamovy reformy

2. 10. 2009

Americký zdravotnický průmysl vydal stamiliony dolarů ve snaze zabránit zavedení státního zdravotního pojištění v USA a ochromit další reformy, které přislíbil Barack Obama. Kampaň proti prezidentovi byla částečně vedena prostřednictvím velkých finančních darů klíčovým politikům.

Stoupenci radikální reformy amerického zdravotnictví poukazují na to, že legislativa, která teď vzniká v americkém Senátu, odráží obrovskou finanční moc podnikatelských zájmů - zejména pojišťoven, farmaceutických společností a nemocnic. Tyto firmy zablokovaly podstatnější změny, které by ohrozily jejich zisky.

Lobbistické skupiny a zdravotnický průmysl vydaly v minulých měsících 380 milionů dolarů na ovlivňování tvorby zdravotnického zákonodárství prostřednictvím lobbování, reklamy a prostřednictvím přímých finančních příspěvků na politické strany pro jednotlivé poslance v Kongresu. Největší finanční částku, celkem skoro 1,5 milionu dolarů, dostal předseda senátního výboru, který připravuje nový zákon o zdravotnictví.

Bývalý člen vlády Billa Clintona konstatoval, že obavy, že zdravotnický průmysl podpoří velkým množstvím finančních prostředků populistickou pravicovou vlnu odporu proti státnímu zdravotnímu pojištění, odradily Obamův Bílý dům od podstatnějších zdravotnických reforem.

Farmaceutické firmy a pojišťovny jen tvrdí, že se snaží vzdělávat politiky a veřejnost.

Nový americký zákon o zdravotnictví donutí další miliony lidí platit soukromým pojišťovnám za zdravotnické pojištění, jinak se vystaví hrozbě trestního stíhání.

"Je to totální vítězství zdravotnického pojišťovacího průmyslu," řekl Dr. Steffie WOolhander, profesor lékařství na Harvardské univerzitě. "Nový zákon využil donucovacích prostředků státu, aby donutil lidi dávat peníze soukromým firmám v soukromém pojišťovnictví. Tohle není to, co vláda lidem slibovala."

Aktivisté obviňují politický proces, který byl zkorumpován miliony dolarů. Ty ovlivnily diskurs o zdravotní reformě financováním reklamních kampaní, údajně nezávislých studií a činností údajných organizací pacientů, které však prosazují zájmy zdravotnického průmyslu.

Podrobnosti v angličtině ZDE

Vytisknout

Obsah vydání | Pátek 2.10. 2009